«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ[۱]»
خدا می خواهد پیامبرش را معرفی کند، در استراتژیکیترین آیه قرآن، اولین ویژگی که از پیغمبر اکرم (ص) میگوید، چه چیزی است؟
یکی از سیاست های اشتباه در رسانه صداوسیما، همین است؛ می گوید که کارشناس که می آید و برنامه که می سازید و می خواهید تبلیغ کنید، بخش های خون و خونریزی، جنگ و جنگافروزی، اصلاً شمشیر، تفنگ، جنگ، خون، شهید، این واژه ها را کلاً به کار نبرید؛ محبت، صمیمیت، رفاقت، لبخند؛ حالا خدا میخواهد پیغمبر را معرفی کند اولین کلیدواژهای که در مورد پیغمبر (ص) به کار می برد، چه چیزی است؟
آیه آخر سوره مبارکه فتح که صلواتش را با آن بفرستید، «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ و َالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»؛ میخواهد پیامبرش را معرفی کند، اول بخش خشونت را میگوید و بعد بخش محبت را میگوید و بعد ادامه ی آیه که اصلاً خیلی تندوتیز میشود،
اصلاً این بخش ها، بخش های جذابی نیست. در مورد شهدا هم که خاطرات و زندگینامه می خواهند بنویسند، من ندیدم که بنویسند این شهید چند آدم را کشته است. تیر، تفنگ، گلوله؛ بالاخره یکچند نفری را میزده است. بالاخره یک مسلمانی از اینور میزده است. مثلاً شهید همت چند نفر را از آنطرف کشته است؟ با دستور او چند نفر کشته شدند؟
بعد می بینید در یک فضایی میخواهند چهره یک نفر را خراب کنند، میگویند با دستور او در سال فلان این مقدار آدم اعدام شد، تمام! این آدم نابود میشود.
بلد هستند که به چه شکل رسانه را مدیریت کنند. اگر شما رسانه را خوب مدیریت کردید، زمانی که میگوید هزاران نفر را اعدام کرد، مردم به احترام او تمام قامت میایستند، برای او دست میزنند، شما به سیره پیامبر (ص) عمل کردید، «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» هستید.
و اصلی ترین حرف های اصلی امام در آن آمده است، یکی از نکات بسیار امام عنایت دارند، یکی درگیری بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی (ص) است، که ما حالا معمولاً مکارم اخلاق و این موارد را که تفسیر میکنیم، همان اسلام آمریکایی میشود، همان اسلام آمریکایی از آن خارج میشود. یکی دیگر از چیزهایی که امام اصرار داشتند روی آن مانور بدهد این بود که منافقین و لیبرالها باهم هستند؛
منافقین که با تیغ موکت بری سر میبرند، اینها همان روی دیگر سکه ی لیبرالها هستند که لبخند می زنند؛ همان ها هستند و بعد در آخر هم باهم فرار کردند. رجوی و بنی صدر باهم رفتند. بنی صدر نماد لیبرالها بود و رجوی نماد منافقین. آخر یکی بودند. آخر مگر میشود کسی دشمنی باکسی نداشته باشد؛ مگر میشود کسی باکسی مخالف نباشد؛ مگر می شود کسی نسبت به کسی غضب نداشته باشد؛ این چه فیگوری است که برای ما میگیرند. بعد من طلبه هم بیایم اینجا بنشینم و اسلام رحمت، رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ بودند پیامبر، «ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ»، رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ او بعد از «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» است.
به خداوند قسم پیامبر خیلی از افراد را به سینه قبرستان فرستاد. به دستور پیامبر خیلیها کشته شدند. اصلاً به پیامبر دستور دادهشده بود، «جاهِدِ الکُفّارَ وَالمُنافِقینَ وَاغلُظ عَلَیهِم[۲]»؛ «قاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ[۳]»؛ «قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَکُونَ فِتْنَه[۴]»، اینها آیات قرآن هستند یا خیر؟ پیغمبر به این آیات عمل کرده است یا عملنکرده است؟
وجود نازنین امام باقر (ع) فرمود؛ البته با آن تعبیر خاص یاد میکنند، با تعبیر قیام «ظهور مهدی ما، مواجهه ی او با مردم سخت تر است از مواجهه ی پیغمبر با مردم. در جاهلیت اُخری که مهدی ما ظهور میکند، یک خطر جدی با آن مواجه است و آنهم این است که عدهای با قرآن، روبروی او می ایستند؛ با قرآن، با استناد به قرآن.»
خداوکیلی این را در فضای فرهنگی و فکری جامعه می بینید یا نمی بینید؟ قبول دارید این را بهعنوان یک معضل؟ اسلام آمریکایی هم همین را میگوید؛ میگوید که نگذارید کسی، کسی را بهزور به بهشت ببرد.
آخِ قربان جدتان بشوم الآن یک عده، عدهای دیگر را بهزور به جهنم میبرند، با اینها کاری ندارید؟
«أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» به خاطر همین است. اول اینها که بهزور جهنم میبرند، اول این درهای جهنم را ببند و دست این آدمهایی که بهزور داخل جهنم میکنند بگیرید و دست آنها را قطع کنید و بعد بگویید «هذا جهنم؛ هذا بهشت» و هرکسی هرکدام را خواست برود؛ نه اینکه کسی میخواهد کسی را هُل بدهد به سمت بهشت و دست این را میبُرند و اینکه بهزور و خفتگیری میخواهند ببرند به سمت جهنم، دست او را باز میگذارند و میگویند کسی را بهزور به بهشت نبرید؛ بعد این میشود خوشاخلاقی و اینجوری میشود خوشاخلاق، این میشود رحمت، مدارا، سازش، محبت!
این با منطق قرآن جور درنمیآید. میگوید ما هر پیغمبری که فرستادیم، آن روایت «انَیّ بُعِثتُ» میخواهم تکمیلش کنم. میگوید که هر پیغمبری که فرستادیم، با یک حرف فرستادیم که اینها به مردم بگویند: « أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ[۵]»؛ انبیاء نمیآمدند خدا را معرفی کنند؛ هم خدا را معرفی میکردند و هم مبارزه با طاغوت میکردند؛ هم خوب را معرفی میکردند و هم با بد مبارزه میکردند. همین بود که درگیر میشدند.
سوره مبارکه ی حمد، فقط صراط مستقیم را معرفی میکند؟! «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» در ادامهاش چه چیزی را میگوید؟ «صِراطَ الَّذینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم غَیرِ المَغضوبِ عَلَیهِم وَلَا الضّالّینَ[۶]»
در روایت میفرماید که: «المَغضوبِ عَلَیهِم» چه کسانی هستند؟ الیهود
شما در هر نمازی دارید مرگ بر اسرائیل میگویید؛ می دانستید؟ در نمازی که عبادت است شما اینجور مکانیزی را طراحی کرده اند که شما روزیده مرتبه می ایستید و می گویید که خدایا من میخواهم با اهلبیت باشم و با یهودیان هم نباشم و با ضالین هم نباشم که گفته اند نصاری هستند.
فقط خوب را کار ندارد؛ هم خوب و هم احقاق حق و هم ابطال باطل؛ جفت آنها؛ این میشود خوشاخلاقی، این میشود خُلق پیغمبر؛ « اِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظیم[۷]»؛
این میشود خلق عظیم. هم حق را کمک میکند و جاری میکند و هم باطل را حذف و محو میکند. با باطل درگیر میشود؛ این میشود اخلاق خوب پیغمبر، این میشود خلق عظیم.
رهبری: «در تمدّن همهچیز هست؛ هم علم هست، هم اخلاق هست، هم سبْک زندگی هست، هم جنگ هست.
جنگ هم هست، کما اینکه شما ببینید در قرآن چقدر از آیات، مربوط به جنگ است. اینجور نیست که ما بتوانیم بگوییم که اسلام آمد برای اینکه جنگ را از بین ببرد؛ نه، جهت جنگ مهم است؛
طواغیت عالم می جنگند برای هوای نفْس، برای قدرتطلبیهای خودشان، برای اشاعهی فساد. الآن سال ها است صهیونیستها دارند میجنگند؛ امّا برای مقاصد خبیث میجنگند؛
در مقابل آنها مؤمنین هم می جنگند – مجاهدین فلسطینی می جنگند، مجاهدین حزبالله می جنگند، ملّت عزیز ما در دفاع مقدّس و جنگ هشتساله جنگید- امّا این جنگ، مذموم نیست، ممدوح است، جهاد فی سبیل الله است؛ اَلَّذینَ امَنوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الله[۸]؛ این مهم است.»
.[1] سوره فتح، آیه ۲۹
.[2] سوره توبه، آیه ۷۳
.[3] سوره توبه، آیه ۱۲
.[4] سوره بقره، آیه ۱۹۳
.[5] سوره نحل، آیه ۳۶
.[6] سوره حمد، آیه ۷
.[7] سوره قلم، آیه ۴
.[8] سوره نساء، آیه ۷۶
استفاده از مطالب این پایگاه با ذکر منبع بلا مانع است.
دیدگاه خود را بنویسید: