متن پادکست :
فطرتمان اجازه نمیدهد که این حرفها را در ذهنمان بیاوریم. احسنت! حالا در مورد اینها تحلیل دارم که عرض میکنم. اصلاً دعوا بر سر چه چیزی است؟ یکی از مبانی زندگی مدرن، یکی فان است و دیگری پورن. این دو، اصولالدین انسان مدرن است.
تفریح که خب این مفاهیم مشترک در ما است و ما هم بله به تفریح میرسیم؛ ولی تفریح ما کجا و تفریح آنها کجا. تفریح در این است که الاغت را ببر و آن را بچران. دریا ببر، شنا هم ببر و آبتنی هم بکند، هوای خوب هم بخورد و جنگل هم ببیند. تفریحی که برای ما گفتهاند؛ یعنی این است. با الاغت راه بیا و تا زمانی که به آن الاغ نیاز داری برای تو کار کند. نگاهت به تفریح این است و شما کاری بهغیراز تفریح ندارید به اینجا آمدهاید تا حال کنید. بعد در پورن چهکاری را انجام میدهد؟ پورن اصلاً ارضای نیاز نیست همینکه الآن در غرب است، بلکه ایجاد نیاز است. تو اصلاً کاری غیر از تفریح نداری و آمدهای که تفریح کنی.
همه فضای فرهنگی ما بر محور ارضای نیاز است و فضای فرهنگی غربی در مسیر ایجاد نیاز است. دوپامینی ترشح نخواهد شد. این را باید بسازیم؛ چون نیاز شما با این سطح برطرف شد، لذتی بیشتر از این نخواهی برد. دوپامینی ترشح نخواهد کرد، مگر یکچیز جدیدتر، یک سطح بالاتر. انسان واقعاً حیاء میکند، گرچه این موارد در غرب از بدهیات است.
اصلاً دعوا بر سر چه چیزی است؟ سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی، هیچ نقطه مشترکی با یکدیگر ندارند. اینهمه مفاهیم مشترک داریم؛ مثلاً ما میگوییم این برای انسان مضر است، این برای انسان مفید است. آنها هم میگویند مضر است، مفید است. دقیقاً دعوای ما بر سر همان نقاط مشترک است؛ مثلاً یخ، میگویند نخورید؛ مثلاً چیزی که سوخته است، میگویند نخورید و ضرر دارد. خب انسان لیبرال هم همین را میگوید و میگوید که ضرر دارد. به یک مفاهیم مشترکی رسیدیم. واقعاً زمانی که میگوییم ضرر دارد، همان مفهومی که او میفهمد منظور اهلبیت بوده است. بله ؟ شما جواب بدهید. یکی ضرر است در نگاه اومانیستی. تو خدا هستی و نباید بگذاری به خدا ضرر وارد بشود و ضرر به چیزی وارد میشود که هدف است.
یکزمانی است که تن شما هدف است و یکزمانی است که تن شما ابزار است. اصل دعوا در سبک زندگی دقیقاً در این قسمت است. همان کلمهای که عرض کردم، انسان مقیم و انسان مسافر. هرکجا که گفتند به جسمتان آسیب وارد میشود، منظورشان این است که برای الاغتان ضرر دارد. دقت میکنید. این مرکب از کار میافتد و باید صدسال از این کار بکشی؛ مثلاً پدر به فرزندش میگوید هوای لپتاپت را داشته باش تا خراب نشود؛ یعنی میخواهد به او بگوید که خودت را فدای این کن که اگر مثلاً سنگ به لپتاپ میخواهد برخورد کند، جلوی آن بایست تا سنگ به لپتاپت نخورد. واقعاً منظورش این است؟ میخواهد بگوید این ابزار باید برای تو ده سال کار کند. حواست به آن باشد. برای تو کار کند.
ببینید این مفاهیم چیز دیگری است. همه دعواها بر سر اینها است. به مرحوم علامه طباطبایی میگفتند چرا شما غذا کم میخورید؟ میگفت ببیند این بدن من این ده لقمه را لازم دارد، لقمه یازدهم را که بخورم، دیگر من آن را نخوردهام بلکه او من را خورده است. ما اگرچند تا از علامه طباطبایی بسازیم، کارمان انجامشده است.
استفاده از مطالب این پایگاه با ذکر منبع بلا مانع است.
سلام خیلی ممنون بابت مطاب خوبتون.اجرتون با خود حضرت انشالله
سلام و خدا قوت، مباحث مطرح شده خیلی نو و تازن و بخودی خود جذابن این افکتهای صدایی که روشون میگذارید بنظرم خیلی فضارو دراماتیک کرده نیازی به این حرکتها نیست واقعا، نه تنها کمکی نکرده حتی اضافی و اذیت کننده هم هست…
سلام و خدا قوت، مباحث مطرح شده خیلی نو و تازن و بخودی خود جذابن این افکتهای صدایی که روشون میگذارید بنظرم خیلی فضارو دراماتیک کرده نیازی به این حرکتها یست واقعا، نه تنها کمکی نکرده حتی اضافی و اذیت کننده هم هست…