« امام زمان (عج)، چکیده انبیاء »
رهبرانقلاب : «السَّلَامُ علیک یا بقیهالله فی أَرْضِهِ»
سلام بر توای ذخیره الهی در زمین، بقیهالله، سلام بر توای وعده تضمینشده پروردگار
استاد امینی خواه: «یا وصی الْحَسَنِ وَ الْخَلَفِ الحجه ایها الْمُنْتَظَرُ المهدی»
سنتهای پیغمبران که در امام زمان (عج) تجلی دارد.
درباره امام عضر هم مطلب زیاد است. از عالم ذر نام امام زمان (عج) نسبت به انسان بوده و اقرار گرفتهشده است. در مورد غیبت امام زمان (عج)، قبل از اینکه امام زمان (عج) به دنیا بیایند، چندین جلد کتاب توسط اصحاب و رباط نوشتهشده است در مورد امام زمان (عج)، اهل سنت بیشتر از ما روایت دارند.
سلاله النبیین
یک واژهای در زیارت جامعه کبیره است، که به ما دستور دادند اگر توفیق تشرف خدمت امام عصر پیدا کردید،آن خط اول زیارت جامعه کبیره را خدمت امام عصر عرض کنید.
«السَّلَامُ علیکم یا اهلبیت النبوه وَ مَوْضِعِ الرساله وَ مُخْتَلَفُ الملائکه»
یک تعبیری اینجا است و میفرمایند، «و سلاله النبیین» این تعبیر سلاله النبیین که ما زیاد میگوییم، سلاله النبیین. حالا جلوتر نیز هم هست. ورثه الانبیاء. این واژهها، واژههای کلیدی است.
مرحوم مصطفوی در بیان شریف اهل تحقیق جلد پنجم، واژه سلاله را بحثی میکند و میفرماید: «وقتی چیزی را از چیز دیگر با دقت و ظرافت بیرون بیاورند، این سلاله او میشود». چکیدهای که خیلی دقت و ظرافت به خرج دادهشده است، به خاطر اینکه این از آن بیرون کشیده شده است. زوائد، نواقص، کاستیها، همه را کنار زدند و فقط آن جنبههای باعظمت و آن جنبههایی که خیلی چشم پر کن بوده است. اینها را گرفتند و چکیدهای به این شکل و محصولی که خارج میشود را سلاله میگویند.
سلاله النبیین
امام عصر، که اصلاً خود واژه عصر به معنای عصاره است. تمام فضایلی است که از ابتدای خلقت تا به امروز بوده و هست. خوب میخواهیم این را در سیره امام زمان (عج) بررسی کنیم که یعنی چه؟ انبیاء همگی تجلی اسماء و صفات الهی بودند و هرکدام به میزان ظرفیت خودشان این اسماء و صفات را تجلی دادند. امام زمان (عج) مجموعه همه این موارد است. تمام این اسماء و صفات را حالا اسماء جلالی و جمالی، همه را میخواهند در زمان ظهورشان انشاءالله بروز دهند و اسرار مکنون را ظاهر نمایند. آن مواریث انبیاء، آن حقایق و سنن را ظاهر کنند.
شأن امتها بهحسب آن پیامبر است.
انبیاء امتشان را در حد خودشان بالا میآورند. نمیشود امت پیغمبری از آن پیغمبر سبقت بگیرد. شأن امتها بهحسب آن پیامبر است. لذا روز قیامت هم، امم محشور میشوند.
قرآن مهمین است بر تمام کتب
خودشان تا چه سطحی میتوانند بالا بروند؟ تا سقف کتاب خودشان
یعنی سقفی که یک پیامبر میتواند اوج بگیرد، کتابش است. یک پیغمبر از کتاب خودش نمیتواند جلو بزند. او مفسر عملی و عینی و تجلی عینی کتاب خودش است. پس اگر کتابی بر همه کتابها اشراف داشته باشد، آن پیامبر هم بر همه آن پیامبران اشراف دارد. که خوب در مورد قرآن اینجور است. قرآن بر تمام کتب مهمین است. هیمنه دارد. سلطه دارد. کتابها آمدند تا بهعنوان پیشدبستانی، برای اینکه بشر را در تمام دورهها آماده بکنند که به محضر قرآن برسند. درواقع پیشزمینهای برای رسیدن به محضر رسیدن به قرآن است. تمام انبیاء هم پیش معلم هستند برای اینکه بشر را به حد تعلیم خدمت رسولالله برسانند. پس پیغمبر اکرم (ص) بر تمام انبیاء افضل هستند. ارث و وصی او هم بر تمام اینها افضل میشود. حالا امام زمان (عج) خاتم الاوصیاء هستند. ایشان خاتم الاوصیاء هستند و تمام این حقایق، اسرار، کتب و فضایل همدست ایشان است و در ایشان بروز دارد.
امام زمان (عج)، همان حقیقت قرآن است.
اولاً امام زمان (عج)، همان حقیقت قرآن است. به تعبیر حضرت آیت اله بهجت میفرمودند که در عصر غیبت ما رهاشده نیستیم. رها نیستیم. ما را به قرآن سپردند. به همان حقیقتی که امام زمان (عج) تجلی عینی او است و هر شخصی که میگوید من دستم از امام زمان (عج) کوتاه است و دنبال امام زمان (عج) میگردم، باید دست به دامان قرآن بیندازد. فقط یک جمله عرض میکنم، که چکیده تمام قرآن سوره حمد است و تازه در دوران امام زمان (عج) است که تجلی پیدا میکند. امام عصر هم مشغول قرآن است. وقتیکه دامن و دامنه ظالمان چیده شود، آنجا تجلی حمد خداست. «مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ»؛ یَوْمِ الدِّینِ، روز ظهور امام زمان (عج) است. «نَحْنُ وَرِثَهُ النبیین» انبیاء که ارث دارند و ارثشان نزد انبیاء بعدی است. «نَحْنُ وَرِثَهُ النبیین» ما وارث تمام انبیاء هستیم. این خیلی نکته است. هر چیزی که هر پیغمبری داشته است، ما داریم. میفرماید که هر فضیلتی که هر پیامبری داشت، پیامبر اکرم (ص) داشت و آن فضیلت به ما اهلبیت منتقلشده است و بلکه افضل از او منتقلشده است. «وَ عِنْدَنَا عِلْمَ التَّوْرَاهِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ وَ تِبْیَانَ مَا فِی الْأَلْوَاحِ» هرچه در الواح بوده، دست ما است. گفتم آقاجان حقیقت علم همین است دیگر؟ حضرت فرمودند: «این علم نیست. تورات و انجیل و کتابهای آسمانی علم نیست. علم آن است که درون ما میجوشد. «انَّ الْعِلْمِ الذی یحدث یوم بَعْدَ یوم» روزبهروز درون ما یکچیزی دارد میجوشد. ساعتبهساعت دارد چیزی میجوشد، آن علم است.» این را که انبیاء اصلاً این را نداشتند. آنها کتاب داشتند. بعد از پنجتن امام زمان (عج) هستند. خود پیغمبر اکرم (ص) میفرمایند که: «اینجور نبوده که هرچه میراث پیامبر باشد به همه اهلبیت بخورد.» خود اهلبیت در استفاده کردن از ارث پیغمبر تفاوت داشتند. بعد از پنجتن که در روایتهای ما هست، پنجتن در قله ائمه هستند. بعد از پنجتن امام زمان (عج) هستند. این بحث خیلی مهم است. سنتهای پیغمبران که در امام زمان (عج) تجلی دارد. آنهایی که خیلی گلدرشت هستند. قائم ما، غیبت طولانی دارد. قدمبهقدم کوچکترین چیزهایی که برای امام زمان (عج) از اول پیش میآید، همگی مطابق باسنت انبیاء است. خود غیبت امام زمان (عج) مطابق باسنت انبیاء است. اصلاً خود غیبت در راستای این سنت انبیاء است. قائم ما غیبت طولانی دارد. گفتم آقاجان برای چه؟ حضرت فرمودند که: «انَّ یجری فیه سُنَنِ الانبیاء» به خاطر اینکه سنت انبیاء در او جاری شود.» غیبت ایشان مطابق فی غیابیتهم. سنتهای انبیاء در غیبتهایشان باید در امام زمان (عج) جاری شود. بعد حضرت فرمودند که: «هر آنچه از سنتها بوده، طبق عن طبق باید در مورد امام زمان (عج) جاری شود.»
حکیمه عمه امام زمان (عج)، ایشان آمد و امام زمان (عج) راندید. امام عسگری (ع) فرمودند که: «به همانکه مادر حضرت موسی (ع)، حضرت موسی (ع) را به آن سپرد، ما هم بچه را به همان افشانهام. حضرت موسی (ع) در آب بود، امام زمان (عج) را به عرش میبردند. استتار ایشان، مخفی بودن ایشان، سنت حضرت موسی (ع) است. تعجیل در فرج ایشان مانند حضرت موسی (ع) با دعا اتفاق میافتد. ببینید یک ظهور داریم و یک فرج داریم. ظهور مقدمه فرج است. ما فکر میکنیم که ظهور همان فرج است. امام زمان (عج) ظهور میکنند؛ یعنی فرج اتفاق افتاده است،خیر. تازه امام زمان (عج) که ظهور میکنند، مقدمه فرج است. فرج؛ یعنی دیگر ابتلائات برداشته شود. حضرت موسی (ع) ظهور و فرجی داشت. برای ظهورش سالها گریه کردند و ظهورش جلو افتاد. بعد از ظهور ایشان دوباره سالها گریه کردند و فرج چهل سال جلو افتاد.
غرق فرعون
اینها همگی جمع شدند و گریه و زاری کردند. فرمودند که در مورد قائم ما هم همین نحو است. اگر مردم همه جمع شدند و دعا بکنند و گریه کنند، ظهورش و فرج جلو میافتد. یکی دیگر از سنتها این است که یکشبه امر ایشان اصلاح میشود. امر حضرت موسی (ع) یکشبه اصلاح شد. رفت آتش بیاورد، پیغمبر شد که خدا هم با امام زمان (عج) هم همین کار را میکنند. «یصلح اللَّهَ أَمَرَهُ فی لیه». یکشبه کار ایشان اصلاح میشود؛ چونکه دارد، شب جمعهای ناگهان امام زمان (عج) میبینند امر برای خروج ایشان مهیا شد. فرمود که این سنت خضر و ذوالقرنین در مورد او جاری میشود. غیبت طولانی که میکند، همه هلاک میشوند. آن مقدار که بیشتر افرادی که قائل به امامت او هستند، مرتدد میشوند. ایشان خدمت امام عسگری (ع) میرسند. «لا ینجی فیها مِنْ الهلکه الَّا مِنْ یثبته اللَّهِ علی الْقَوْلِ بامامته.» دو نفر هستند که در غیبت طولانی پسر من، هلاک نمیشوند. یکی کسی که ثابتقدم در امامت او باشد. و وقفه لدعا بالتعجیل در فرج و کسی که توفیق پیدا کند که برای فرج او دعا کند. که خود دعا هم جزء سنت انبیاء است. سنت را انبیاء در عمرشان و غیبت اینقدری در مورد امام زمان (عج) جاری میشود که مردم مبتلابه قساوت قلب بشوند، که این را آقای بهجت هم میفرمودند. چهار سنت از چهار پیغمبر است. امام صادق (ع) فرمودند: «هر چه غیبت در مورد انبیاء بوده در مورد قائم ما جاری میشود.» سؤال کرد آقاجان قائم شما چه کسی است؟ حضرت فرمودند: «آنکس که عیسی بن مریم پشت آن نماز میخواند.» فرمودند: «در مورد صاحب این امر چهار سنت از چهار پیغمبر است. سنتی از حضرت موسی (ع)، عیسی (ع)، یوسف (ع) و پیغمبر اکرم (ص).»
سنت حضرت موسی (ع) است که او خائف عن یتقرب رفت، زمانی که غیبت میکردند، ترس و واهمه و هرلحظه اینکه ممکن بود هرلحظه دستگیر و گرفتار شوند. در چنین شرایطی غیبت کردند. میفرمایند که امام زمان (عج) تمام این مدت عصر غیبت با این فضا زندگی میکنند. «أَعَدْتَ لِقَاءِ مِنَّا». میراث ایشان دست امام زمان (عج) است که عصایشان را عرض کردند ابتدا برای حضرت آدم بوده است سپس به شعیب منتقلشده است و سپس به موسی بن عمران و بعد حضرت فرمودند: «أَنَّهَا لَعِنْدَنَا» فرمود نزد ما است. « أَعَدْتَ لِقَاءِ مِنَّا » این دست قائم ما آماده است. هر کاری که حضرت موسی (ع) میکرد، امام زمان (عج) هم با این عصا انجام میدهد. انها لتروه تلقف ما یاتکم . هر چیزی که باشد، میبلعد. تزع ما تومر به. هرچه امر شود انجام میدهد. کمالات حضرت موسی (ع) نزد امام زمان (عج) است. سنگ حضرت موسی ع دست امام زمان (عج) است. در مسیر مکه تا کوفه، که حضرت با ۳۱۳ نفر حرکت میکنند، آن مسیر را که طی میکنند، حضرت میفرمایند: «هیچ فردی طعام و شرابی با خود برندارد. غذا و آب کسی برندارد. هر وقت این افراد تشنه میشوند، حضرت پیاده میشوند و به این سنگ میزنند و تا خود نجف که برسند، غذا و طعام و هر چیزی که بخواهند از این سنگ بیرون میآید.»
مخفی بودنش بر برادرانش
از حضرت یوسف (ع) زندانی بودنش است. غیبت از خاصه و عامه و مخفی بودنش بر برادرانش؛ مثلاً پیراهن حضرت یوسف (ع) که خوب این پیراهن خیلی کارها کرد. دروغ برادران حضرت یوسف (ع) را نشان داد که گرگ حضرت یوسف (ع) را نخورده است، چراکه اگر گرگ خورده بود، چطور میشود گرگ حضرت یوسف (ع) را بخورد و بتواند پیراهن را دربیاورد؛ یعنی پوست را بکند و دور بیندازد و گوشتش را بخورد. در یک مرحله دروغ زلیخا را کشف کرد که این پیراهن از پشت پاره شده بود. در یک مرحله چشم یعقوب (ع) را شفا داد که این پیراهن، پیراهنی بوده که از حضرت ابراهیم (ع) رسیده بوده است به حضرت یوسف (ع) و این پیراهن الآن تن حضرت امام زمان (عج) است.
از عیسی بن مریم (س) که مات و لم یموت. مرده و از دنیا نرفتند.
در مورد پیامبر هم این است که با شمشیر خروج پیدا میکند. در ابتدا که ظاهر میشود با شمشیر است. این سیره که از پیغمبر اکرم (ص) است که همانطور که پیغمبر احدی را نکشت؛ ولی با شمشیر خروج پیدا کرد، امام زمان (عج) هم با شمشیر خروج پیدا میکنند؛ ولی احدی را نمیکشند. اصحاب او هستند که میکشند. حالا باز روایتهای دیگری دارد. سنتی از آدم، نوح (ع)، ابراهیم (ع)، موسی (ع)، عیسی (ع)، ایوب (ع).
در مورد آدم (ع) و نوح (ع) فرمود طول عمر ایشان است، سنتی است که جاری میشود. در مورد ابراهیم (ع) «خَفَاءُ الولاده وَ اعْتِزَالِ النَّاسِ.» مخفیانه به دنیا میآیند و از مردم کنارهگیری میکنند. از موسی (ع) خوف و غیبت و از ایوب (ع) فرج بعد از ابتلاء.
سلاله النبیین
ایشان به یونس (ع) شباهت دارند که ایشان بعد از غیبت در سن بالا برمیگردند؛ ولی جوان هستند. البته این شباهت با حضرت ابراهیم (ع) هم هست.
قضاوت داوودی دیگر بینه نمیخواهد.
قضاوت داوودی امام زمان (عج) است که هم خودشان بر اساس قضاوت داوودی قضاوت میکنند و هم اصحابشان هستند که حضرت این ۳۱۳ نفر را میفرمایند بروید و در تمام عالم پخش شوید و قضاوت کنید. قضاوت داوودی دیگر بینه نمیخواهد. از خود مرده میپرسند، که چه کسی شمارا کشته است. «یوتی کل نَفْسٍ حکمها» هرکسی بیاید حکمش را میدهند. خدا الهام میکند که همین حکم داوودی ایشان که باعث میشود که برکات نازل شود. این هم خیلی نکته است و این هم به خاطر این است که عدالت جاری شود. حد جاری شود. روایت داریم که وقتی یک حدی جاری شود، این اثرش برای زمین که زمین بخواهد برکاتش را بدهد، بالاتر از این است که ۴۰ روز مستمر باران بیاید. بعد حضرت هر فردی که نگاه کنند، میدانند که این چهکاره است. تبسم دارند. این هم از سنت انبیاء است. زمین برای ایشان طی میشود. در مورد حضرت سلیمان (ع) که خوب حضرت سلیمان (ع) طی الارض داشتند و اطرافیان ایشان هم طی الارض داشتند. در مورد امام عصر (عج)، هم به همین نحو است. تتبی له الارض. حضرت، زمین برایشان طی میشود. مستمرا طی الارض دارند، بلکه طی السماء هم دارند. طی السحاب دارند. حضرت سوار برابرها هستند. حکومت حضرت، حکومتی است که دیگر حملونقل و امکانات به همین نحو؛ یعنی طی الارض است. هر چیزی که سفتوسخت است، برای امام زمان (عج) ذلیل میشود. حضرت که ظهور میکنند، براق پیغمبر اکرم (ص) که پیامبر اکرم (ص) را به معراج برد در خدمت امام عصر (عج) است. که حضرت را براق است که کنار کعبه میآورد. هنگام ظهور با براق کنار کعبه میآیند. پرچم پیغمبر (ص)، انگشتر سلیمان (ع)، سنگ موسی (ع) و عصای موسی (ع)، دست حضرت است. کمال موسی (ع)، چهره و جلال عیسی (ع) و صبر ایوب (ع) را دارد. حضرت که ظهور میکنند، از پشت کعبه ۲۷ نفر را بیرون میکشند که ۱۵ نفر از قوم موسی (ع) که آنهایی که قضاوت بهحق میکردند و درواقع عالمان قوم موسی (ع) بودند. ۷ نفر اصحاب کهف، یوشع (ع) (وصی موسی (ع) – مؤمن آل فرعون – همان نجاری که کشتند)، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری و مالک اشتر میباشند. زمانی که بین رکن و مقام با امام زمان (عج) بیعت میشود، اینجا عهد پیغمبر اکرم (ص) را بیرون میآورند و پرچم پیغمبر (ص) را بیرون میآورند که این پرچم بعد از پیغمبر اکرم (ص) پرچم بیرون نیاورده شده مگر در جنگ جمل، که بعد از جنگ جمل دیگر این پرچم ناپدیدشده که تا زمان ظهور امام زمان (عج)، که ایشان بین رکن و مقام آن را زمان بیعتشان بیرون میآوردند. سلاح پیغمبر (ص) بیرون آورده میشود. یکسری از اصحاب درجهیک در امام زمان (عج) شک میکنند و امام زمان (عج) در آنجا عهد خصوصی پیامبر اکرم را بیرون میآوردند.
چون پیغمبر عقل کل است، این عقل ارثیه است. خود امام عصر (عج) هم مظهر عقل و عقلانیت هستند و ارث به ایشان است. لذا دستبرسر خلائق که میکشند، عقول افزایش پیدا میکند. لذا جنود جهل و عقل که گفته میشود، جنود عقل که گفته میشود یعنی امام زمان (عج) . امام عصر (عج) ابتدای ظهور اسم نمیآورد و لعن علنی نمیکند. حالا الآن برخی از افراد در اوج غیبت در ماهوارههایشان برخی را لعن علنی میکنند. میگویند از دشمنان علی برائت داشته باشید ولی اسم نمیآورند تا کار به مدینه میکشد.
محل زندگی امام عصر (عج) در رهبه کوفه است و آنجا ساکن میشوند. رهبه خانه نوح (ع) بوده که محل زندگی امام عصر (عج)، محل مسکن نوح (ع) میشود.
در اولین خطبه امام از ابتدا تا انتها گریه میکنند. آنقدر که نمیتوانند خطبه را بخوانند به دلیل شدت شوقی که صورت گرفته و جمعیتی که دورهم جمع شده است و به امام عصر (عج) اقتدا میکنند.
دعوت به امر جدید میکنند. قرآن جدید میآورند. منظور از قرآن جدید چیست؟ برخی فکر میکنند که قرآن جدید؛ یعنی قرآن نو. درحالیکه در عربی جدید به معنای نو نیست بلکه به معنای تجدید شده است. درواقع زمانی که خرابیها کنار میرود در اصطلاح میگویند که جدید (تجدید) شده است. عرب زمانی که میگوید جدید؛ یعنی خراب بوده است و آبادش کرده است. یک سری احکام و یک سری سنتهای انبیاء را که میآورند، خرجت خارجه من المسجد. یک سری از شیعیان حضرت از مسجد خارج میشوند و میگویند که باید با این آقا جنگید و ایشان را باید کشت.
در مرحله سنت انبیاء مرتدد میشوند. این چیست؟ این حرفها چیست که این آقا میزند؟ نمیدانند امام زمان (عج) مسئولیت دارند سیره و سنت تمام انبیاء را بیاورند و نهتنها پیامبر اکرم (ص) را بیاورند. این اختلافات است که باعث میشود برخی از افراد کم بیاورند. یک سری موارد در بین یکسری از امتها جزو قوانین بوده است، که در زمان پیغمبر اکرم (ص) برداشته شد که خلاصه آخرین دسته این افراد هستند که در مرحله سنت انبیاء مرتدد میشوند که حضرت دستور برای سر بردین این افراد را میدهند. روز اولی که حضرت به کوفه میآیند و میخواهند نماز را بخوانند، حضرت بالای منبر رفته و خود حضرت گریه میکنند. عجب صحنهای است از شدت گریه مردم و خود امام عصر (عج) که این افراد وقتی امام را بالای منبر کوفه میبینند، هیچ فردی متوجه نمیشود که امام چه میفرمایند و فقط مردم گریه میکنند. این محصول هزارساله انبیاء است. سلاله النبیین. هزاران سال انبیاء منتظر این صحنه هستند.
امام عصر (عج) آنقدری زندگی میکنند که معرفت سیدالشهدا در دلها مستقر میشود. زمانی که معرفت و محبت سیدالشهدا در تمام عالم منتشر شد آن زمان است که امام زمان (عج) از دنیا میروند و امام حسین (ع) ایشان را غسل داده و کفن میکنند. که حالا هست در همین مکان سیدالشهدا در کربلا، امام زمان (عج) را دفن میکنند و دیگر سیدالشهدا حکومت میکنند. ظهور امام زمان (عج)، اولین مرحله قیامت است؛ یعنی با ظهور امام زمان (عج)، قیامت شروع میشود. مرحلهبهمرحله وارد مرحله قیامت میشود. آنجاست که تمام اسماء خداوند در دنیای امام زمان (عج) و بهویژه اسم انتقام خداوند، بروز دارد.
سلاله النبیین
اگر تمام مردم جمع شوند، همگی گریه کنند، ظهور و فرجش جلو میافتد.
استفاده از مطالب این پایگاه با ذکر منبع بلا مانع است.
کلمه رباط اصلاح شود.
سلام
میبخشید کتابی میشناسید که همه داستان های تشرف و فرموده های امام زمان رو به کسایی که خدمتشون رسیدن یا حضرت نامه ای نوشتن رو یک جا آورده باشه؟