۞ امام صادق (ع) می فرمایند:
علم و دانش به يادگيرى نيست، بلكه نورى است که خداوند آن را در دل كسى كه مى‏ خواهد او را هدايت كند قرار می دهد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سخنرانی » سلسله مباحث دانشگاهی
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۴:۵۲
  • 610 بازدید

✔ سلسله مباحث مهندسی خلقت که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی ارائه شده در چند بخش پیگیری می شود که شمای کلی آن بدین شرح است:

بخش اول: مقدمات

در این بخش ، جایگاه قرآن و نحوه بهره بردن از آن برای کشف مهندسی خلقت طرح می شود.

بخش دوم: نظام تسخیر

در این بخش ، تعریف مرحوم علامه طباطبایی از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان برای این نظام طرح می شود.

بخش سوم: نظام تقدیم

در این بخش ، مباحثی پیرامون «غیب» و «ملکوت» و نسبت دنیا و آخرت طرح می شود.

✔ در انتهای این بخش به شرح و بررسی کتاب آن سوی مرگ پرداخته شده است.

Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.

بسم الله الرحمن الرحیم

اخیرا نامه از امام زمان (ارواحنا فداه ) به دست یکی از علما رسیده و حضرت سفارش کرده اند این نامه به دست همه مردم برسد و فرموده اند که من پاسخ همه ی سوال ها را در این نامه داده ام.

به نظر شما این واقعیت دارد؟!

یک ماجرای سنگین تر از این نامه واقعیت دارد که خدای متعال به پیغمبر اکرم نامه ای دادند و فرمودند این را به مردم برسان و بگو من جواب همه ی سوالها را در آن داده ام به شرطی که در آن دقت کنند.

برای این دو نامه ، مواجه ی ما با اولی بهتر است یا با دومی؟

خب این دومی در حال حاضر در دسترس تک تک ما قرار دارد ، چرا بهره نمی بریم؟
در روز قیامت پیغمبراکرم گله می کنند ،و در قرآن آمده که ایشان می فرماید:

وَقالَ الرَّسولُ یا رَبِّ إِنَّ قَومِی اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا(فرقان:۳۰)

امتِ من، قرآن را رها کردند.

رها کردند ، یعنی تدبر نمی کنند، مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند : تدبر از ماده دَبَرَ می آید به معنی اینکه یک چیزی پشت یک چیزی قرار بگیرد ، تدبر در قرآن یعنی یک مطلبی را پشت یک مطلبی بگذارید!

شما یک آیه را که ملاحظه می فرمایید تک تک کلمات ، مطلبی را می رساند ، ترکیب کلمات با همدیگر مطلب دیگری را می رساند، ترکیب کلمات در قالب یک آیه مطلبی را می رساند ، ترکیب این آیه با آیه قبل و یا بعد مطلب مجزای دیگری را می رساند ، ترکیب آیه با محتوای کلی سوره یک مطلبی را می رساند، ترکیب این آیه با هر آیه ی دیگری در قرآن مطلبی را می رساند .
خودِ قرآن در این باره می فرماید:

…کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ …(زمر:۲۳)

مرحوم علامه ذیل این آیه شرح می دهد که قرآن خودش را توصیف کرده به مّثانی.
این یعنی همه ی آیات این کتاب با همدیگر جفت می شود و این از عجایب قرآن است.

شما محاسبه کنید۶۲۳۶ آیه وجود دارد هر آیه ای با ۶۲۳۵ آیه تفسیر می شود، یعنی ما چند مورد تفسیر از قرآن داریم؟!!! اصلا قابل بیان نیست!

فقط در مورد یک آیه ی سوره بقره (آیه ۱۰۲) مرحوم علامه می فرماید این آیه فقط در مرحله ترجمه یک میلیون و دویست هزار ترجمه دارد ، حالا ببینید در این قرآن چه خبر است.

اگر حقیقتا معارف قرآن را بفهمید شیفته آن می شوید.

قرآن لذت عقلی علی الدوام است که تکرار نشدنی است.
تمام لذت های حسی در کنار قرآن بی معنا هستند.

مرحوم علامه می فرمودند من ماهی یک ختم قرآن می کنم و در هر یک ماه احساس می کنم این قرآن را تا به حال نخوانده ام و نفهمیده ام ،و لذتی به من دست می دهد که گاهی می خواهم سر به بیابان بگذارم .

در دنیا معادل این را نداریم که یک چیز با همه چیز جفت بشود ، یکی از سنگین ترین آیات قرآن این است:

وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً (اسراء:۸۵)

درباره روح از تو سوال می کنند بگو که روح از امر رب من است! و من از علم چیز کمی به شما داده ام.

معمولا مفسرین ذیل این آیه گفته اند خدا نخواسته جواب پیغمبر را بدهد.

اما مرحوم علامه طباطبایی وقتی به سراغ این آیه از سوره مبارکه اسراء می رسند در جلد سیزده المیزان می فرمایند : أَمْرِ رَبِّ یعنی چه؟

بعد آیات را در کنار هم قرار می دهد و می گوید در جای دیگر خداوند می فرماید:

…أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ …(اعراف:۵۴)

خدا خلقی دارد ، امری دارد ، یک عالَم ، عالَم خلق است و یک عالَم ، عالَم امر است ، عالَم امر ، عالَم مجردات است ، روح از سنخ عالَم امر است و از سنخ مجردات است.
و ایشان آیه ی دیگری را در شرح آیه بیان می کنند که آمده است:

وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا…(انبیاء:۷۳)

امام هدایت می کند با امر الهی.

در آن آیه آمده بود که روح ، از امر رب من است و شما از علم چیز کمی نصیبتان شده ، این یعنی اگر به عالَمِ امر دسترسی بیابید، همه علم را آنجا پیدا می کنید ، در آیه ی دیگر آمده است که امام هم به عالَمِ امر ، هدایت می کند ، پس اثبات شد که امام ، علم غیب دارد و برای فهم موضوعاتی که مربوط به عالَم امر است باید به او مراجعه شود.

پس کاملا روشن شد که این کتاب آیاتش با همدیگر ترکیب می شود .
مرحوم علامه طباطبایی می فرمودند یک عده می گویند چون قرآن ، محکمات و متشابات دارد آیات را نخوانید چرا که گمراه می شوید. اما نکته قابل تأمل آن است که محکمات و متشابهات فهمش برای همه مخاطبین قرآن در دسترس است. در این زمینه حرف بسیار است و در جلسه بعد شرح داده خواهد شد.

دیدگاه خود را بنویسید: