۞ امام صادق (ع) می فرمایند:
علم و دانش به يادگيرى نيست، بلكه نورى است که خداوند آن را در دل كسى كه مى‏ خواهد او را هدايت كند قرار می دهد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سخنرانی » سلسله مباحث دانشگاهی
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۳:۲۲
  • 431 بازدید

✔ سلسله مباحث مهندسی خلقت که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی ارائه شده در چند بخش پیگیری می شود که شمای کلی آن بدین شرح است:

بخش اول: مقدمات

در این بخش ، جایگاه قرآن و نحوه بهره بردن از آن برای کشف مهندسی خلقت طرح می شود.

بخش دوم: نظام تسخیر

در این بخش ، تعریف مرحوم علامه طباطبایی از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان برای این نظام طرح می شود.

بخش سوم: نظام تقدیم

در این بخش ، مباحثی پیرامون «غیب» و «ملکوت» و نسبت دنیا و آخرت طرح می شود.

✔ در انتهای این بخش به شرح و بررسی کتاب آن سوی مرگ پرداخته شده است.

Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی سوالی ایجاد می شود که با توجه به تعریفی که از قرآن شد و با توجه توانایی و عظمتی که قرآن دارد دیگر انسان نیازی به معصوم و امام ندارد چرا که قرآن به تنهایی برای بشر کفایت می کند.

این حرف تازگی ندارد ،زمانی که پیامبر در بستر بودند فرمودند که کتف گوسفند بیاورید و یک دوات ، تا من چیزی را برای شما بنویسم که آینده شما تامین باشد.

برخی در آن زمان کنار بستر بودند که چون می دانستند ممکن است چه نوشته شود ، مانع شدند و حتی به پیامبر تهمت زدند که ایشان هذیان می گویند، و بعد همین ها گفتند : حسبنا کتاب الله.

قرآن برای ما کافی ست ، نکته ی جالب این است که همان کسانی که این حرف را زدند هفتاد بار گفتند علی جان ما را نجات داد و بیشتر از صد بار در قضاوت هایشان مردم را ارجاع به امیرالمومنین دادند!
چرا که در مشکلات نمی توانستند از قرآن راه حل را بیرون بکشند .

پس بشر قطعا به معصوم نیاز دارد آن هم از چند جهت:

۱-باید توسل به اهل بیت وجود داشته باشد ، قرآن از این توسل تعبیر به استعلام می کند.

فَسْئَلُوا أَهْلَ‏ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏(الانبیاء:۷ – النحل:۴۳)

از اهل ذکر پرسش نمایید، اگر که نمی‌دانید.

کسانی که می گویند قرآن کافی است باید بدانند که خود قرآن بشر را ارجاع می دهد به اهل بیت .
( أَهْلَ‏ الذِّکْرِ) همان اهل بیت هستند،چون” ذکر “واژه ای است که در سوره طلاق برای پیغمبراکرم به کار رفته است. لذا پیغمبر ذکر است:

… فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّه ِ… (جمعه:۹)

مخاطب آیات قرآن بودن مراتب دارد ، در سوره مبارکه جمعه یک عده خطاب می شوند که بشتابید به سوی نماز جمعه ، اما برای اهل فهم خطابی دارد به این معنا که شتابان بروید به سوی پیامبر…چون پیامبر ذکر است.

۲- قرآن وجود کتبی و لفظی است ، اهل بیت وجود عینی هستند و وجود عینی است که می تواند وجود کتبی را تفسیر کند .
اگر وجود عینی را نادیده بگیریم ممکن است به واسطه بعضی از آیات ، انسان به ورطه اشتباه و گمراهی بیافتد.

از طرفی سیره عملی و گفتاری اهل بیت بروز قرآن است .ضمن این که قرآن هم مقام تبیین را به پیغمبر داده(در این باره در آینده صحبت می کنیم)

۳- قرآن مُحکَمات و متشابهات دارد.
امیر المومنین وقتی که ابن عباس را برای مناظره با خوارج می فرستادند ، به او می فرمودند برای خوارج استدلال قرآنی نیاور چراکه قرآن وجوه مختلف را در خودش حمل می کند و خوارج با همین متشابهات به جنگ با دین می آیند، برای آنها از استدلال عقلی استفاده کن.

از عجایب عالَم است که لفظ قرآن درگیر می شود با عینیت قرآن .

قرآن در رابطه با محکمات و متشابهات می فرماید:

الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَهِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِیلِهِ ۗ وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ(آل عمران:۷)

تأویل کامل محکمات و متشابهات را فقط خدا می داند و راسخون در علم.

از خود قرآن استنباط می شود که (الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ) منظور اهل بیت است.

امام بشر را به باطن قرآن هدایت می کند چون حقیقتی خارج از قرآن وجود ندارد و از طرفی هرآنچه از حقایق که در کتاب است در امام هم است.

وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کتابٍ مُبِینٍ(انعام:۵۹)
و در جای دیگر می فرماید: وَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ أَحْصَیْناهُ فی‏ إِمامٍ مُبین‏ (یس / ۱۲)

دلیل دیگر که ما به امام نیاز داریم این است که ظرف مشیت خدای متعال امام است . برای همین است که در شب قدر قرآن بر قلب امام نازل می شود ، پس معلوم می شود خود این حقایق در اجرایی و عملی شدنش به واسطه نیاز دارد.

لَوْ لَا الْحُجَّهُ لَساخَتِ الْأَرْضُ بِاَهْلِها ،
بیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی

اگر امام نباشد همه عالم متلاشی می شود ، و به واسطه وجود امام آسمان ها و زمین پابرجاست.

حتی توحید به وجود امام ، ثابت است.
وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْکُمْ‏ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِکُم (جامعه کبیره)

در هر شب قدر ، قرآن بر امام نازل می شود تا حقایق آن در دنیا بروز پیدا کند. پس قرآن حقیقتی است که تجلی و اجرا شدنش در اختیار امام است .

دیدگاه خود را بنویسید: