۞ امام صادق (ع) می فرمایند:
علم و دانش به يادگيرى نيست، بلكه نورى است که خداوند آن را در دل كسى كه مى‏ خواهد او را هدايت كند قرار می دهد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سخنرانی » سلسله مباحث دانشگاهی
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
  • 663 بازدید

✔ سلسله مباحث مهندسی خلقت که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی ارائه شده در چند بخش پیگیری می شود که شمای کلی آن بدین شرح است:

بخش اول: مقدمات

در این بخش ، جایگاه قرآن و نحوه بهره بردن از آن برای کشف مهندسی خلقت طرح می شود.

بخش دوم: نظام تسخیر

در این بخش ، تعریف مرحوم علامه طباطبایی از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان برای این نظام طرح می شود.

بخش سوم: نظام تقدیم

در این بخش ، مباحثی پیرامون «غیب» و «ملکوت» و نسبت دنیا و آخرت طرح می شود.

✔ در انتهای این بخش به شرح و بررسی کتاب آن سوی مرگ پرداخته شده است.

Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.

بسم الله الرحمن الرحیم

مرحوم علامه طباطبایی ذیل آیه هفت سوره مبارکه حجرات می فرمایند که این آیه مربوط به آیه ی نبأ است :

وَاعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطِیعُکُمْ فِی کَثِیرٍ مِّنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ (حجرات؛ ۷)

«و بدانید که پیامبر خدا در میان شماست اگر در بسیاری از امور از، شمافرمان ببرد به رنج می افتید.»

دربحث آیه نبأ گفتیم که قرآن کریم می فرماید:

اگر «فاسق» خبری آورد در مرحله اول تبیّن کنید تا یک وقت باعث نشود بخواهید از روی جهالت با قومی مواجه شوید و یک فعالیت جاهلانه ای را انجام بدهید!

مرحوم علامه می فرمایند این آیه ی « وَاعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ….» مربوط به همین است ،یعنی ؛ مراقب باشید بازیچه ی موج های رسانه ای قرار نگیرید که هم خودتان منفعل شوید و هم پیغمبر را منفعل کنید!

دشمنان انبیا از سه ابزار برای مقابله با آنها استفاده می کنند؛

۱- قدرت [جنگ سخت]
۲- ثروت [تحریم های اقتصادی]
۳- رسانه

نکته ی قابل توجه این است که اگر در جبهه ی قدرت و ثروت با مقاومت روبه رو شوند و شکست بخورند اما در جبهه رسانه عقب نمی کشند و جنگشان پایان پذیر نیست.

معمولا در جنگ قدرت و ثروت ، مومنین مقاومتشان بیشتر است ، چرا که آثار آنها محسوس است!

قرآن در سوره ی منافقون در ارتباط با تحریم اقتصادی می فرماید:

هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لَا تُنْفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّىٰ یَنْفَضُّوا (منافقون:۷)

«اینها همان مردم بدخواهند که می‌گویند: بر اصحاب رسول خدا انفاق مال مکنید تا (از گِردش) پراکنده شوند»

با خود فکر کردند که مردم وقتی در فشار اقتصادی قرار بگیرند دور پیغمبر را خالی میکنند!
اما دیدند ، مردم با شکم گرسنه هم پیغمبر را رها نکردند.

در اینجا دیدند فضای رسانه چاره ی کار است ، موج هایی ایجاد کردند ، تعبیر امروزی اش می شود جنگ نرم.

آیه ی « وَاعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ …» ،آیه ی جنگ نرم است!

در جنگ نرم کسی به این توجه ندارد که گلوله می خورد و آسیب می بیند.
هدف دشمن این است در جایی بجنگد که حضورش خیلی احساس نشود.

در فضای رسانه یک دفعه چیزی مطالبه ی عمومی می شود ، گاهی چیزی که بعضاً ارزشی هم ندارد و برای اکثریت مردم هم ، مطالبه ای نیست در اولویت قرار می گیرد.

کار رسانه ایجاد اولویت است!

یک چیزی که اولویت هست از دستور خارج میکند.
و چیزی که اولویت نیست را در دستور می گیرد ، مدام آن را محور گفتگو ها قرار می دهد ، با این روش بین مردم موج ایجاد می کند.

وقتی این موج ایجاد شد ، چه اتفاقی می افتد؟

این همان چیزی است که در سیاست و در فضای گفتمان حاکم شده است!

این اتفاق که بیافتد حتی مسئولینی که مخالف آن گفتمان بودند ناچار می شوند آن را پیاده کنند.

متاسفانه در جبهه ی مومنین ، معمولا بحث گفتمان در فضای فرهنگی و سیاسی مورد غفلت قرار می گیرد.

در مدینه یک سری چیزها را تبدیل به مطالبه ی عمومی می کردند وقتی مردم تابع هدفشان می شدند به پیامبر فشار می آوردند تا خواسته ی آنها را اجرا کند.

مردم به پیغمبر فشار می آوردند که فلان چیز را قبول کن از فلان چیز کوتاه بیا با فلان چیز برخورد کن!

کار رسانه این است ؛ وقتی دشمن توانست چیزی را گفتمان کند دیگر لازم نیست فعالیت فیزیکی انجام بدهد!

برنامه ی آنها این است که وقتی گفتمان مورد نظر خود را غالب کردند ، خود مسئولین کشور با اهرم های قانونی خود ، همان حرف های آنها را پیاده خواهند کرد!

می گویند وقتی مطالبه اش ایجاد شد ، نماینده مجلس شما ، خواسته ما را تصویب میکند و بعد دولت اجرایش میکند اینطور دیگر لازم نیست ما خودمان را خراب کنم!

کم هزینه ترین و پرفایده ترین حرکت در فضایِ درگیریِ دو جناح و دو تمدن ، ابزار رسانه است.

اگر یک تمدن یا جناح توانست با ابزار رسانه فرهنگ خود را غالب کند ، طیف مقابل را کنار می زند و به اهداف خود می رسد!

جالب آنجاست که هرکدام از جناح ها ، برای گفتمان مد نظر خود ، حتی آیات و روایات هم دارند!

به عنوان مثال در سطح مملکت ، برخی مسئولین ، با وجود محجبه بودن و یا حتی چادری بودن ، رسماً فمنیست هستند!

بافت فکری و ارتکازات ذهنی آنها را فمنیسم شکل داده است و حتی برای نظرات فمنیستی خود آیات و روایاتی را بیان می کنند!

مثلا در یک برنامه تلویزیونی یک کارشناس در ارتباط با نحوه برخورد با شوهر صحبت می کند و مطلب به گونه ایست که تصور می شود او گفته صرفا باید خادم یا مطیع همسر باشید!

[با این عنوان که با تشت شیر پای همسر را بشویید!]

البته این راهکار برای صمیمیت در روابط زناشویی فی الجمله مطلب درستی است.

اما در رسانه موجی شکل گرفت ، و عده ی زیادی در مقابل این حرف جبهه گرفتند ، حتی بعضی از مسئولین آقا و خانم نسبت به این حرف نظراتی داشتند و بعضاً حرف آن کارشناس مورد تمسخر هم قرار گرفت!

اما راه درست این بود ، که همانگونه که یک کارشناس خانم ، در برنامه ای که اصولا مخاطب خانم دارد یک رفتار زنانه را مطرح می کند!

به جای ایجاد یک بازی رسانه ای می شد در یک برنامه ی دیگر یک کارشناس آقا ، راهکارهایی را برای برخوردهای مردانه بیان کند تا هیچ طیفی جبهه گیری نکند!

فوراً موج ایجاد می کنند و موضع گیری های فلان شخصیتِ فرهنگی و سیاسی را پخش می کنند.
و شاهد هستیم که این موضع گیری ها برای مردم مورد پسند تر است.
پس نشان می دهد بافت ذهنی مردم را فمنیست شکل داده است!

بافت ذهنی را رسانه ایجاد می کند!

وقتی در هر تبلیغ تلویزیونی ، مرد را با پیشبند پشت سینک ظرفشویی نشان می دهند در حالی که خانم او یا در محل کار به او زنگ می زند و یا در آرامش نشسته تا شوهرش بعد از کارهای شست و شو از او پذیرایی کند !
معلوم است موضع گیری می شود!

رسانه با ایجاد این ارتکازات ذهنی در دراز مدت باورهای مردم را شکل می دهد!

وقتی شما در اکثر تبلیغات تلویزیونی ، مرد را در حال خانه داری و یا ظرف شستن ببینید در مقابل حرف هایی که تحت عنوان اطاعت از شوهر بیان شود جبهه می گیرید!

پس رسانه ، اول فرهنگ را میسازد و مطالبه عمومی ایجاد میکند.
حاصل آن مطالبه ی عمومی ، وضع ساختارهای قانونی است که به همه تحمیل می گردد.

در ماجرای سقیفه هم یک بازی رسانه ای قوی برگزار شد. گمان ما بر این است که جریان سقیفه یک جریان بدوی و دفعی بود ، اما اصلا اینطور نبود. فرهنگ سازیِ ضدِ ولایت از همان ابتدا توسط تعدادی که در قالب چهره ی مسلمین و مومنین آمدند به دور پیغمبر شروع شد!

چرا خدای متعال در ماجرای غدیر اینطور به پیغمبر فرمود:

ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ (مائده:۶۷)

«خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت»

کار انقدر سخت شد که پیغمبر اعلام ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) را به تاخیر انداخت ، جالب است بدانید ، اول قرار بر این بود که در روز عرفه ولایت علی (ع) اعلام شود اما پیامبر شرایط را مناسب ندید اعلام عمومی را ۹ روز عقب انداخت ، برای همین وحی آمد که نکند بخواهی کوتاهی کنی!!

وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ (مائده:۶۷)

«اگر تبلیغ رسالت نکنی ، اداء وظیفه نکرده‌ای»

فشارها و جو روانی ،رسول اکرم را نگران کرده بود ، خداوند فرمود نترس من از شر مردم نگه ات میدارم « وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»

خیلی عجیب است ببینید در ۱۸ ذی الحجه در غدیر ،پیغمبر اعلام ولایت کرد ، عده ی زیادی با امیرالمومنین بیعت کردند ، بعد در ۲۸ صفر ، یعنی قریب به ۷۰ روز بعد ورق کاملا برگشت!

طی سه روز در سقیفه خلیفه تعیین کردند آب از آب تکان نخورد!

فاطمه زهرا (س) موضع گیری کرد در این راه به شهادت رسید باز آب از آب تکان نخورد!

امیرالمومنین اعتراض رسمی کرد در خانه نشست باز آب از آب تکون نخورد.

چرا این اتفاق ها افتاد ؟

این اثرِ فضای روانی و جو غالبی است که تعدادی آن را دست میگیرند.

راهکار مبارزه با آن چیست؟

باید عقلانیت را بین مردم تقویت کرد.

اگر مردم در زمان مواجهه شدن با موج های رسانه ای عاقلانه برخورد کنند و تحت تأثیر حرف ها و رودر بایستی ها قرار نگیرند ، آن وقت کسی نمی تواند با پروپاگاندا فضا را در جهت منافع خودش رهبری کند!

دیدگاه خود را بنویسید: