۞ امام صادق (ع) می فرمایند:
علم و دانش به يادگيرى نيست، بلكه نورى است که خداوند آن را در دل كسى كه مى‏ خواهد او را هدايت كند قرار می دهد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سخنرانی » سلسله مباحث منبری
  • ۰۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۴۶
  • 546 بازدید

✔ این سلسله سخنرانی در هیئت قائمیون تهران ، در فاطمیه اول سال ۱۳۹۷ ایراد شده است.

Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.

✔متن جلسه اول :

بسم الله الرحمن الرحیم

📍 حضرت زهرا س در زندگی و خلقت ما جایگاه ویژه ای دارند، ایشان حتی در زندگی و خلقت پیامبر ص و امیرالمومنین ع هم جایگاه بسیار ویژه ای دارند، آنجا که خدای متعال خطاب به پیامبر می فرماید: « یا أحمد! لو لاک لما خلقت الأفلاک ، و لو لا علیّ لما خلقتک؛ و لو لا فاطمه لما خلقتکما. » (عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال (مستدرک سیده النساء إلى الإمام الجواد، ج۱۱-قسم-۱-فاطمهس، ص: ۴۴) ؛ اگر تو نبودی هستی را نمی آفریدم و اگر علی نبود تو را نمی آفریدم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را نمی آفریدم. این حدیث قدسی در این مقام نیست که برتری مقام حضرت زهرا را در برابر پیامبر و امیرالمومنین نشان دهد بلکه نسبت وجودی ایشان را بیان میکند، همان طور که درباره ایشان فرمودند : (أَنَّ فَاطِمَهَ ع کَانَتْ تُکَنَّى أُمَّ أَبِیهَا) (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج۴۳، ص: ۱۹) که خبر از جایگاه ویژه ی حضرت زهرا س دارد.

در واقع ایشان برای پیامبر ص هم نقش مادری داشتند! در برخی از زیارات ایشان آمده است: ام احبائک:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ الزَّکِیَّهِ حَبِیبَهِ حَبِیبِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ أُمِ أَحِبَّائِک (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ؛ ج۱ ؛ ص۴۰۱)

یعنی مادر کسانی که حب به خدای متعال دارند و پیامبر ص هم در اوج کسانی است که محبت الهی را دارند و یکی از وجوه نامگذاری ام ابیها برای حضرت زهرا نیز از همین جهت است.

این محبت الهی از فاطمه زهرا سرچشمه می گیرد و به واسطه ایشان به افراد داده می شود. ممکن است کسی مثل پیامبر ص مقامشان از حضرت زهرا بالاتر باشد اما ایشان هم محبت الهی خود را از کانال وجودی حضرت زهرا به دست می آورند.

خدای متعال درباره حضرت زهرا به پیامبر می فرماید ما به تو کوثر عطا کردیم؛ درواقع خدا اراده کرده که همه خیرات و فیوضات را از کانال فاطمه زهرا به پیامبر بدهد، پس به طریق اولی ما نیز همگی باید فیوضات را به واسطه ی حضرت زهرا دریافت کنیم، ایشان همچنین واسطه فیض برای پیامبر ، امیرالمومنین و سایر ائمه علیهم السلام هستند.
مثالش هم قرآن است ، درست است که مقام جبرائیل از پیامبر پایین تر است اما خدای متعال اراده کرده که قرآن از طریق جبرائیل و به واسطه ی او به پیامبر برسد.

حضرت زهرا در طول ۷۵ یا ۹۵ روز بعد از شهادت پیامبر ص تا شهادت خودشان ، آنچه تا به قیامت اتفاق می افتد را از طریق جبرائیل دریافت کردند. درواقع در شب قدر همان چیزی رقم میخورد که حقیقت شب قدر یعنی حضرت زهرا آن را امضا کرده باشند.

امام زمان می فرمایند: وَ فِی ابْنَهِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِی أُسْوَهٌ حَسَنَه ؛ در دختر رسول خدا برای من اسوه ی نیکویی است. بحار الأنوار؛ ج۵۳ ؛ ص۱۸۰)

یک معنای این روایت این است که من از ایشان الگو می گیرم ، اما معنای دیگر آن این است که من چشمم به ایشان است که چه کسی را امضا و تایید میکند .

آیت الله شاه آبادی می فرمودند هر کسی به هر جایی رسید از طریق حضرت زهرا و به واسطه ایشان رسیده است.
روز عاشورا نیز آن کسانی با امام حسین ماندند که نسبتشان با حضرت زهرا مشخص بود ، مثل حرّ.

ما باید جنسمان را با حضرت زهرا هماهنگ کنیم، آن موقع است که ارتباط لازم برقرار خواهد شد.

در روایت دارد که درخت طوبی درختی است که ریشه اش در خانه امیرالمومنین و حضرت زهرا و شاخه هایش در خانه های مومنین است:

قَالَ الصَّادِقُ ع طُوبَى لِمَنْ تَمَسَّکَ بِأَمْرِنَا فِی غَیْبَهِ قَائِمِنَا فَلَمْ یَزِغْ قَلْبُهُ بَعْدَ الْهِدَایَهِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَا طُوبَى قَالَ شَجَرَهٌ فِی الْجَنَّهِ أَصْلُهَا فِی دَارِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع وَ لَیْسَ مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ فِی دَارِهِ غُصْنٌ مِنْ أَغْصَانِهَا وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ ؛

حضرت صادق (ع) فرمود: «طوبى لمن تمسک بامرنا فى غیبه قائمنا فلم یزغ قلبه بعد الهدایه» طوبى براى کسى است که در غیبت قائم ما چنگ به گفتار ما زند و بعد از آنکه هدایت یافت دلش از دین حق برنگردد. (راوی می گوید) من عرض کردم: فدایت شوم! «طوبى» چیست؟ فرمود: طوبى درختى است در بهشت که ریشه آن در خانه على بن ابى طالب است و شاخهاش در خانه هاى مؤمنین می باشد. اینست معنى آیه شریفه طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ (بحار الأنوار؛ ج۵۲ ؛ ص۱۲۳ )

📍 در دنیا و آخرت هر کس هر چیز که دارد از فاطمه زهرا س دارد، اما همانطور که قبر ایشان تا قیامت مخفی است قدر ایشان هم مخفی است تا به ابد ، در روایتی از امام صادق ع آمده است که حضرت فاطمه ، فاطمه نامیده شد زیرا مردم از معرفت ایشان عاجزند :
إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَهَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا. (بحار الأنوار ؛ ج۴۳ ؛ ص۶۵)

مثال حضرت زهرا ، مثال خورشید است ؛ مستقیما به خورشید نمی توان نگاه کرد بلکه به وسیله نور او می توان اشیا را دید و تشخیص داد، درواقع خورشید در زندگی ما این است که نسبت ها را مشخص و روشن می کند، حضرت زهرا هم مثل خورشید برای زندگی ما هستند ، ایشان نسبت ها را مشخص می کنند، می فهمیم چه چیزی چه کارکرد و استعداد و ظرفیتی دارد، استعداد را باید خدمت ایشان دریافت کرد، چون ایشان است که تعیین کرده چه کسی چه نقشی در این هستی خواهد داشت.

یکی از راه هایی که خود را در مسیر حضرت زهرا قرار دهیم این است که دغدغه هایمان را با ایشان یکی کنیم.تعاریف ما و ایشان از اتفاقات زندگی چقدر متفاوت است؟
تعریف حضرت زهرا از شب عروسی، شبی است که انسان را به یاد خانه قبر انداخته و باید در آن تا به صبح به عبادت پرداخت، در روایت آمده در شب عروسی حضرت زهرا، امیرالمومنین وارد حجره شدند و ایشان را گریان یافتند وقتی از دلیل گریه ایشان پرسیدند، حضرت پاسخ دادند:
تَفَکَّرْتُ فی حالی وَ اَمْری عِنْدَ ذَهاب عُمْری وَ نُزُولی فی قَبْری فَشَبَّهْتُ دُخُولی فی فِراشی بِمَنْزِلی کَدُخُولی اِلی لَحَدی وَ قَبْری فَاُنْشِدُکَ اللَّهَ اِن قُمْتَ اِلَی الصَّلاه فَنَعْبُد اللَّهَ تَعالی هذِهِ اللَّیْلَه ؛ پیرامون حال و رفتار خویش فکر کردم. به یاد پایان عمر و قبر خویش افتادم که امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزی دیگر از اینجا به طرف قبر و قیامت خواهم رفت پس تو را به خدا سوگند می دهم که بیا تا در این شب با هم به نماز بایستیم و خدا را عبادت کنیم.
( ملحقات إحقاق الحق، ج ۲۳، ص ۴۸۹)

آیا ما هم دیدمان نسبت به مراسم عروسی و شب ازدواج اینگونه است؟! مشکل کجاست؟ نسبت های ما به هم ریخته است، حضرت زهرا نور هستند و طرز صحیح نسبت ها را به ما نشان می دهند، هر چیزی در زندگی ما بهانه ای برای تفکر و توجه است

امیرالمومنین چرا تنها بودند؟ چون جز حضرت زهرا دغدغه های مردم با ایشان یکی نبود، ایشان در خطبه ۱۳۶ نهج البلاغه می فرمایند:
لَیْسَ أَمْرِی وَ أَمْرُکُمْ وَاحِداً إِنِّی أُرِیدُکُمْ لِلَّهِ وَ أَنْتُمْ تُرِیدُونَنِی لِأَنْفُسِکُم خواست من و شما یکی نیستمن شما را برای خدا و شما مرا برای خودتان می خواهید

دغدغه های حضرت زهرا را بیابیم و سعی کنیم دغدغه هایمان را به ایشان نزدیک کنیم.

یکی از دغدغه های ایشان هنگام شهادت، نوع تشییع ایشان بود:
أَنَّ فَاطِمَهَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَتْ لِأَسْمَاءَ إِنِّی قَدِ اسْتَقْبَحْتُ مَا یُصْنَعُ بِالنِّسَاءِ أَنَّهُ یُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَهِ الثَّوْبُ فَیَصِفُهَا لِمَنْ رَأَى فَقَالَتْ أَسْمَاءُ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا أُرِیکِ شَیْئاً رَأَیْتُهُ بِأَرْضِ الْحَبَشَهِ قَالَ فَدَعَتْ بِجَرِیدَهٍ رَطْبَهٍ فَحَسَّنَتْهَا ثُمَّ طَرَحَتْ عَلَیْهَا ثَوْباً فَقَالَتْ فَاطِمَهُ ع مَا أَحْسَنَ هَذَا وَ أَجْمَلَهُ لَا تُعْرَفُ بِهِ الْمَرْأَهُ مِنَ الرَّجُل؛ از اسماء بنت عمیس روایت شده که گفت: فاطمه دختر حضرت محمّد صلى اللَّه علیه و آله به وى فرمود: من این عمل را زشت میدانم که یک پارچه روى جنازه زنان می اندازند، زیرا هر کسى از حجم و وصف آن جنازه آگاه مى شود.اسماء گفت: اى دختر رسول خدا! من نظیر آن تابوتى را که در زمین حبشه دیدهام به تو نشان میدهم، آنگاه فرستاد تا شاخه هاى تازه خرما آوردند و او تابوتى نیکو ساخت و یکپارچه روى آن انداخت. حضرت زهراى اطهر فرمود: چقدر این تابوت خوب است، زیرا جنازهاى که در میان آن باشد تشخیص داده نمیشود که جنازه زن یا جنازه مرد است. (بحار الأنوار ، ترجمه نجفی ؛ ج۴۳ ؛ ص۱۸۹ )

ایشان که قرار است مخفیانه و شبانه دفن شوند چرا نگران این موضوع اند؟! حضرت میخواهند با این کار پیام و دغدغه ی خود را نسبت به این موضوع برسانند که بعد از ایشان باقی بماند.

دیدگاه خود را بنویسید: