روایتی از امام عسکری علیهالسلام در کتاب شریف احتجاج از طبرسی جلد ۲ صفحه ۴۵۶؛ الإحْتِجاجُ عَلی أهْلِ اللّجاج؛ کتاب فوقالعادهای است ترجمه آنهم چاپشده است. روایت عجیبی را نقل میکند.
در این روایت امام عسکری علیهالسلام یک گروهی را خطرش را برای اسلام از سپاه یزید بیشتر میدانستند. خیلی عجیب است. همیشگی هم هست این خطر است. خطر خواص را حضرت معرفی میکنند. عوام امت بالاخره همیشه تابع هستند که صالحان، بزرگترها، پولدارها، سرمایهدارها، علما چه میگویند؛ تبعیت میکنند و از خودش حرفی و منطقی ندارد؛ تقلید میکند. اینها عوام هستند.
حضرت عوام یهود را مثال زدند فرمودند که این عوام یهود، پیغمبری پیغمبر ما را قبول نکردند به خاطر اینکه خواص یهود، مطالب را تحریف کردند و در اختیار اینها گذاشتند.
خب عوام یهود هم از علمایشان تقلید میکنند؛ تقصیری ندارند. حضرت فرمودند که بین عوام ما و علمای ما و عوام یهود و علمای یهود از یکجهت فرق است و از یکجهت برابری؛ ازآنجهتی که باهم برابرند این است که خدا عوام ما را مذمت کرده است به خاطر اینکه دنبال علمایشان را افتادهاند همانطور که عوام یهود را مذمت کرده است به خاطر اینکه دنبال علمایشان راه افتادهاند.
فرق آن امت با این امت آن است که حضرت فرمودند که عوام یهود میدانستند که علما آنها دروغگو هستند، دروغ صریح میگفتند، هم خلق بودند، رشوهگیر بودند برای همین خداوند عوام یهود را مذمت کرد. خواص یهود که دارند حرامخواری میکنند؛ گناه میکنند به پشتوانه همین عوام بوده است.
حضرت فرمودند: «عوام امت ما هم به همین علت مذمت شدند. دنبال یک سری علمای راه افتادند که اینها فاسق، فاسد بودند. هرکه از عوام ما به دنبال همچین علمایی راه بیفتد مثل یهودیها میماند. میداند که آن عالم فاسق است و آدم بیخودی است؛ دنبال حرام است؛ بازهم عین خیالش نیست؛ دست آن را میبوسد و دنبالش است.»
اما حدیثی که در مورد ولایتفقیه شنیدهایم مال اینجا است:
«و اما من کان من الفقهاء، صائنا لنفسه، حافظه لدینه، مخالفا لهواه، مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه »
اگر فقیهی بود خودش را نگه میداشت؛ یعنی نمیگذاشت دامنش آلوده شود. حرام الهی را انجام نمیداد. حافظ برای دینش بود و دینش را نمیفروخت. مخالف با هوای نفسش بود. مطیع به امر مولایش بود. عوام وظیفهشان است که از او تقلید کنند. فقط هم در مورد یک نفر نیست حدیث عام است. هر فقیهی که باشد باید مردم دنبالش راه بیفتند.
در امت اسلام همه را شامل نمیشود فقط فقهای شیعه آنهم بعضی از آنها را شامل میشود. اگر دیدید یک عالمی مثل علمای دیگر مذاهب؛ مرجع تقلید است و بیبیسی هم آن را دوست دارد یک عالم شیعه بود ولی گناه انجام میداد. اهل فحشا بود. اهل کار قبیح بود. اگر حرفی در مورد ما اهلبیت گفت چیزی از او قبول نکنید حتی روایت خواند و روایت هم سند داشت؛ حرفی گفت چیزی گفت از او قبول نکنید.
اصلاً دنبال همچین آدمهایی راه نیفتید. اصلاً این آدم کرامت ندارد. اصلاً این آدم جایگاهی ندارد. این عالم است اما فاسق و اهل گناهم است. مرجع تقلید است حالا بیبیسی هم دوستش دارد. اصلاً این آدم کرامت ندارد؛ ارزش تف انداختن هم ندارد. هیچ کرامتی ندارد هیچ ارزشی ندارد. نگو آقا عالم است به خاطر سوادش به خاطر علمش.
اینجا حضرت میفرمایند:«این عالم شیعه فاسق و فاسد خطرش برای اسلام از سپاه یزید بیشتر است به خاطر اینکه یزید تن را نابود میکند ولی آنها روح را نابود میکنند. اینها حرف ما اهلبیت را برمیدارند قاطی میکنند؛ چهارتا حرف ما را با چهارتا چیزی که دشمن بیگانه خوشش بیاید.»
اینها میروند روایاتی را پیدا میکند که بتواند از این روایت دربیاورد که چگونه میتوان با آمریکا سازش کرد؛ باید با اسرائیل خوب بود دوست بود؛ باید با فلسطین کار نداشت. دنبال اینها است. قاطی میکند. اینها خطرشان خیلی زیاد است و سنگین است. مردم و عوام هم نمیدانند دنبال اینها راه میافتند.
یک عده دیگری هم هستند از علمای فاسق که اصلاً بهعمد به ما چیزی میبندند برای اینکه چیزی از مال دنیا آنها بیاید پول میگیرند حدیث میسازند؛ پول میگیرند فتوا میدهند؛ پول میگیرند عقاید را قانونی جلوه میدهند. توشه اینها به سمت جهنم است.
یک عده هم که اصلاً خودشان را بهظاهر شیعه نشان میدهند و از بیخ تشیع را قبول ندارند. میآیند بعضی از علوم صحیح ما را یاد میگیرند؛ نزد شیعیان ما وجههای پیدا میکنند و یک حرفهایی میزنند که دشمنان ما بتوانند راحت ما را نابود کنند؛ راحت روی ما شمشیر بکشند.
چهارتا روایت صحیح از ما میگیرد چند صد هزار روایت دروغ به ما میبندد. شیعیان ضعیف ما این حرفها را قبول میکنند. میگویند بالاخره این آدم، آدم باسوادی است فقیه است. اینجور علما هم خودشان گمراه هستند هم گناه میکنند. ضرر این آدمها برای شیعیان ما از ضرر سپاه یزید بر حسین بن علی بیشتر است.
امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند:
«بدترین علمای امت ماکسانی هستند که مردم و امت را از ما جدا میکنند. اسم ما را، صفات خوب ما را، محاسن ما را، فضایل ما را به دشمنان ما میدهند. لقب دشمنان ما را بر روی ما میگذارند. بر دشمنان ما صلوات میفرستند. درحالیکه دشمنان ما برای لعن مستحق هستند. ما را لعن میکنند درحالیکه ما به کرامات خدا مغمور هستیم»
و حضرت فرمودند که:«به امیرالمؤمنین گفتند بعد ائمه هدی و مصابیح دجا چه کسی بهترین مخلوقات خدا است؟ حضرت فرمودند: علما وقتی صالح باشند. گفتند بعد از ابلیس، فرعون، نمرود و دشمنانی که شما فرمودید چه کسی از همه بدتر است؟ فرمودند: علمایی که فاسد باشند.» لذا در روایات دارد که شما به یک نفر فکرش را اگر اصلاح کنید در تفسیر از امام حسن عسکری علیهالسلام داریم یک روایات به کسی یاد دهید به فقرا شیعیان ما؛ ایتام شیعیان ما؛ هزار مرتبه بالاتر از این است که یک یتیم ظاهری را شما اطعام کنید و تحت پوشش قرار دهید.
استفاده از مطالب این پایگاه با ذکر منبع بلا مانع است.
دیدگاه خود را بنویسید: