بخش بعدی که اینجا مطرح میکنند، غش در معامله است. وَ مَنْ غَشَّ مُسْلِماً فی شِراءٍ اوْ بَیعٍ فَلَیسَ مِنَّا وَ یحْشَرُ یوَمَ الْقِیمَهِ مَعَ الْیهُودِ لِانَّهُمْ اغَشُّ الْخَلقِ لِلْمُسلِمینَ. هر کس که دغل کند با مسلمان و کلاه بگذارد سر مسلمان و فریبش دهد در خریدوفروش، این از ما نیست. اینها از امت من نیستند. چون پیامبر (ص) پدر امت است. آنهایی که فرزند حضرت هستند؛ یعنی از امت پیغمبر (ص) هستند. وقتی کسی از اهلبیت نبود؛ یعنی جزء امت نیست و وقتی کسی از امت نبود؛ یعنی از ما نیست؛ یعنی من پدر او نیستم. حضرت فرمودند که:«از ما نیست و با یهودیها محشور میشوند در روز قیامت.» درواقع برند حقهبازی، کلاهبرداری، فریب، دغل و شیادی در عالم بین اسرائیل هستند؛ خصوصاً یهود، نصارا هم البته همینطور هستند. اینها مظهر دغل هستند. خب آدم با اعمالش در ملکوت محشور میشود. ملکوت مانند دنیا نیست که مثلاً همه عضو فلان دانشگاه هستند که بعضی درس میخوانند و بعضی درس نمیخوانند. عنوانش راداریم ولی فعلش را نداریم. عنوان دانشجو راداریم، فعل دانشجو را نداریم. عنوان طلبه راداریم، فعل طلبه را نداریم. در ملکوت به فعلی که داریم به ما عنوان میدهند؛ نه اینکه عنوان داشته باشیم. میخواهیم فعل داشته باشیم، میخواهیم فعل نداشته باشیم. در ملکوت به فعلی که داریم عنوان میدهند. آنجا نگاه میکنند که چهکارهایم و چهکاری میکنیم و بعد به ما عنوان میدهند. آنجا دیگر نمیگویند فلانی آیت اللّه، دکتر یا مهندس است. البته دکتری است که دکتر سالمی نیست، آنجا دکتر صدا نمیزنند و عناوین احترامآمیز ندارد. سید ندارد. حاجآقا ندارد. برادر بسیجی ندارد. هیچکدام از این عناوین را در آنجا ندارد. آنجا به عملش نگاه میکنند. ممکن است حاجآقا باشد ولی در آنجا آلودگیهای خدایناکرده داشته باشد. قاری قرآن، حافظ قرآن بوده، امام جماعت بوده، مکبر مسجد بوده، بانی مسجد بوده، واقف بوده. اینجا واقف را احترام میکنند ولی آنجا میگویند ریا کرده. ای ریاکار، ای دروغگو، ای دغلباز، آنجا با همان کار میشناسند. یا فاخر یا غادر یا خادم.
در روایت داریم خدا در آنجا به این اسامی صدا میزند.در آنجا به فعل انسان عنوان میدهند. اگر کسی اهل دغل بود، دیگر لأنه من غش الناس فلیس بمسلم؛ کسی که دغلباز بود، مسلمان نیست؛ مسلمان صدایش نمیزنند. اگر کسی کلاهبردار بود و فریب میداد، اگر کسی اینطور فریب بیاورد و دغلبازی کند، کلاهبرداری کند. هرکسی در هر محیطی و فضایی در نحو خودش، این مسلمان نیست. این با یهود در روز قیامت محشور میشود. به فعلش عنوان میدهند. فعلی که این دارد کاری که دارد، در آنجا در ملکوت. عنوانی که به آن میخورد مسلمان نیست، عنوان یهودی است. این کار، کار یهودیان است. کار امت پیغمبر (ص) نیست.
استفاده از مطالب این پایگاه با ذکر منبع بلا مانع است.
دیدگاه خود را بنویسید: