متن پادکست :
فرمود که اگر این را نداشته باشد، نهتنها دین ندارد و مسلمان نیست؛ بلکه بالاتر، مخالف دین هم هست.
«وَ مَن منَعَ الماعُونَ مِن جارَهُ؛ این ماعون همانی است که نیازهای ضروری است؛ نیازهای حداقل زندگی است.» اصلاً یک سوره به نام ماعون داریم. فرمود اگر کسی اهل این نباشد «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ؛ نهتنها دین ندارد و مسلمان نیست؛ بلکه بالاتر، دین را تکذیب میکند.» مخالف دین است.
آن حداقلهایی که میتوانند نیازهای دیگران را تأمین کنند، تأمین نمیکنند؛ ماعون نمیدهند. «یَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» حال این نسبت به اقوام درجهیک، اولویت دارد. نسبت به همسایه اولویت دارد؛ نسبت به آن افرادی که انسان میشناسد، اولویت دارد و در مراحل بعدی هم اگر بداند که افرادی هم کاری میکنند و به طریقی به آنها برسانند که آن افراد برسانند به افرادی که نیاز دارند و صلاحیتدارند.
اینجا پیغمبر در این خطبه میفرمایند که این ملکوت و رساندن ماعون و منع ماعون چه چیزی است؟ اگر فردی ماعون نداد از او برمیآید که یک حداقل زندگی دیگران را تأمین کند؛ ولی این کار را نمیکند. این کار را اگر نکرد، نسبت به همسایه اگر چنین کاری را نکرد، «مِنْ جارِهِ اِنِ احْتاجَ اِلَیهِ»؛ همسایه او آخر شب است و نیاز به نان دارد و نان او هم داخل فریزر است، قابلمه میخواهد، روغن میخواهد، تخممرغ میخواهد، یک دقیقه شلنگ آنها را میخواهد؛ یک دقیقه جاروی آنها را میخواهد؛ همسایه او نیاز دارد؛ ولی او به همسایه خود ماعون نمیدهد؛ «مَنَعَهُ اللّهُ فَضْلَهُ یوْمَ الْقِیامَهِ؛ من اضافی دارم و او هم نیاز دارد؛ این ماعون میشود؛ من اضافی دارم؛ خدا هم به شما اضافی نمیدهد و هر کس که به بهشت میرود با همان اضافی ها میرود؛ بافضل میروند و با عدل نمیروند»؛ هرکسی که بهشت میرود بافضل خدا میرود و هرکسی که جهنم میرود با عدل خدا میرود. حضرت امام (ره) هم در چهل حدیث خود این را بحث میکنند که ما در دعاها از خدا بخواهم که خداوند با عدل خود با ما تا نکند و بافضل خود با ما تا کند.
چه کسی خداوند فضل را از او میگیرد؟ کسی که ماعون به همسایه نمیدهد. اضافی دارد؛ ولی نمیدهد. خداوند با او با عدلش رفتار میکند و بافضلش برخورد نمیکند. تو با بقیه بافضلت رفتار نمیکنی، انسان باید با بقیه افراد بافضل رفتار کند؛ ماعون را وقتی گرفت و به همسایه نداد، خدا هم فضل را از او میگیرد.
تکذیب میکند کسی که ماعون را نمیدهد.
استفاده از مطالب این پایگاه با ذکر منبع بلا مانع است.
دیدگاه خود را بنویسید: