۞ امام صادق (ع) می فرمایند:
علم و دانش به يادگيرى نيست، بلكه نورى است که خداوند آن را در دل كسى كه مى‏ خواهد او را هدايت كند قرار می دهد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » پادکست
  • شناسه : 2930
  • ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
  • 546 بازدید
Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.

« کتاب این‌است‌گرام »

این کتاب، یک ادبیات خاصی دارد. حالا عزیزان می­خواهد بخوانند، خیلی خودشان را مقید نکنند که کتاب را از اول بخوانند. اول فهرست را بدهید بخوانند. مطالب هم اصلاً به همدیگر پیوستگی ندارند. نظم منطقی هم ندارند. از هرکجا که خواندید، درست است. ان‌شاءالله خدا قبول کند. از فهرست نگاه کنند. از هرکجا که خواندید، درست است. پیشنهاد می­شود از همین بحث ریا شروع کنید. در آنجا توضیح داده‌شده است که اصلاً ریا چیست؟ ریای خوب داریم، ریای بد داریم. امام چه می­گویند. حرفی که غربی­ها دارند، از حالت­های این شکلی است که انسان­هایی که می­خواهند خودشان را نشان دهند. اختلالات روان‌شناسانه‌ای که تعریف می­کنند. بعضی قسمت­ها، متناسب با فضای آن موضوع است، ادبیات هر بخش متناسب با آن موضوع است. بعضی قسمت­ها بحث­های روانشناسی است و فضای قلم، قلمی است که مثلاً به ادبیات روانشناسان می­خورد. بعضی قسمت­ها، فضای رسانه­ای است؛ بعضی قسمت­ها، بحث­های فلسفی است؛ بعضی قسمت­ها، بحث­های عرفانی و بعضی قسمت­ها، بحث­های قرآنی است. هر قسمتی متناسب باحال و هوای خودش است.

از ابتدای این کتاب، اگر فرد شروع به خواندن کند، این کتاب ابتدایش اعتیاد است. اعتیاد هم فضای آن کاملاً علمی است و به موارد گفته‌شده و راهکارهای علمی و تعاریف علمی آن پرداخته‌شده است. بنابراین اگر فردی از این قسمت شروع کند، خسته می­شود.

پیشنهاد می­شود از بحث ریا شروع شود چراکه خود فضای مجازی سطحی است و سخن گفتن در مورد آن نیز سطحی است؛ بنابراین فردی که در مورد فضای مجازی صحبت می­کند به یک کار سطحی و روبنایی متهم می­شود؛ چون خواستیم نگاه عمیقی به این پدیده داشته باشیم، سعی کردیم که متن و پیام را در مورد این پدیده، فنی و عمیق شود که یک مسئله ساده و سرسری گرفته نشود. خب این متن یک غلظتی دارد و منابع کتاب هم که نگاه کنید، بیش از صد و سی منبع متقن دارد. این کتاب حدودا ۲۰۰ صفحه . به‌هرحال، این مطالب در آنجا تا حدود زیادی به آن پرداخته‌شده است. فقط جنبه ملکوتش در آنجا زیاد گفته نشده است. این بحث­های این جلسه، درواقع تکلمِ بحث­های آنجاست.

آنجا توضیح و نشانه­شناسی آن‌ها است که مثلاً این تعلقات چه چیزهایی هستند، چه شکلی هستند، چه‌کار می­کنند. این برای مثال انسانی که ریاکار است، چه ویژگی­هایی دارد. انسانی که خودشیفته است چه ویژگی­هایی دارد. چطور می­خواهند خودشان را نشان دهند. چطور می­خواهند جلب‌توجه کنند. اصلاً خودش را به درد می­زند. آه و ناله می­کند. سروصدا می­کند. پرخاش و فلان می­کند. اینجا این‌طور بحث کردیم. این می­شود تتمه آن­ها که حالا ملکوت آن­ها چه وضعی دارد. این دو را باید کنار هم دید. مخاطبین ما بیشتر بحث­های سه در قیامت را اکثراً گوش می­کنند؛ این کتاب را اگر نخواندند، اگر بخواهند بدانند ماجرای این کتاب چیست؛ ریا و سعمه. همین‌که قاطی می­شود.

” این کار را بکن که بگویند لایک کنند. کامنت چه بگذارند. تو گروه بگذاریم. آه خوش به حالتان. وای. اوف. فلان.”

این­ها را غذا می­دهد. یک شکم این­ها را سیر می­کند. به کودک کاری دارد پول می­دهد.

آلبوم ریا

زندانی از باب ریا آزاد می­کند. این غذایی که داد، همین چرک سدید جهنم می­شود. آن‌سو این است. عمل غیر خالص، در آن‌سو این‌چنین است؛ فاسد است و می­فهمد هم فاسد است. عفونت است؛ چرک است؛ کثیف است. این در دنیا دنبال چه چیزی بود. دنبال عفونت­هایی که بگویند لایک کنند. او هم بله بگوید. او بگوید خوشم آمد. آن‌یکی عزیزم بگوید. این­ها همگی چرک و کثافت­هایی است که از وجود این انسان به شما می­پاشد و این­ها همگی جمع شده و در آن دنیا تمام این موارد را خواهی گرفت.

دیدگاه خود را بنویسید: