دعای متن دعای حاشیه

دعای متن دعای حاشیه

دعای متن دعای حاشیه،جلسات اول تا سوم

دعای متن دعای حاشیه،جلسه اول

دریافت

عناوین بحث دعای متن دعای حاشیه،جلسه اول:

دعای متن دعای حاشیه،جلسه دوم

دریافت

عناوین بحث دعای متن دعای حاشیه،جلسه دوم:

دعای متن دعای حاشیه،جلسه سوم

دریافت

عناوین بحث دعای متن دعای حاشیه،جلسه سوم:

بخشی از متن جلسه اول:

آدمی که سالم است چرا باید دعا کند؟

دعا وقت خاصی ندارد ، درست است که یک سری دعاها برای اوقات خاص سفارش شده اما خالص دعا وقت خاصی ندارد ، این یعنی خدایا من در همه حال می دانم که چقدر محتاجم.. به همین دلیل هم برای تمام اوقات دعا داریم ، دعا قبل از مطالعه ، دعا در هنگام ورود به سرویس بهداشتی ، دعا هنگام قضای حاجت ، دعا هنگام وضو و..

دعا خواندنی و گفتنی نیست ، دعا فهمیدنی است ، باید در همه حال حواسمان جمع باشد که محتاجیم ، نه به آن صورت که تمام کارها را کنار بگذاریم و صبح تا شب دعا بخوانیم ، بلکه باید متوجه این موضوع باشیم که در همه حال محتاج خداییم.

ما به تعداد نیازهایمان دعا داریم، نه اینکه یک ورق بگیریم دستمان و بخوانیم ، مثلا هنگام پنچر شدن ماشین چه دعایی بخوانیم؟! چنین چیزی نداریم ، بلکه منظور این است که دعا می گوید تو الان نیاز داری چیزهایی را با خودت مرور کنی ، نیاز داری به نعمت های خدا توجه کنی.

اوایل ایام درس خواندن مرحوم علامه طباطبایی ره، ایشان در فهم دروس دچار مشکل بودند، روزی بعد از برخورد تندی که استادشان با ایشان داشت ، علامه به بیابان های اطراف تبریز رفته صورت روی خاک میگذارند و ازخدا می خواهند که خدایا یا به من فهم عطا کن یا مرگ ،  ایشان می فرماید از آن لحظه دیگر مجهولی برایم وجود نداشت. دعا باید واقعی باشد ، باید بدانی و بفهمی که محتاجی .

هانری کربن فیلسوف آلمانی که خود صاحبان مکتب کربنیسم است هر سال برای ملاقات با ایشان به ایران آمده و به همین واسطه شیفته تشیع شده و در کشورش کرسی های شیعه شناسی برقرار کرد.

جناب بوعلی سینا وقتی در مباحث سنگین علمی به مشکل برمی خورد به مسجد رفته و دو رکعت نماز می خواند ، به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی ، “بوعلی شاگرد قرآن بود”.

 روزی برای دعای باران نزد رسول الله آمدند و از ایشان خواستند تا دعا کنند باران بیاید و ایشان هم دعا کرد و باران آمد. باران بسیار زیاد بود و مردم ترسیدند تبدیل به سیل شود. به پیامبر گفتند و حضرت دعا کردند باران به اطراف ببارد و نه داخل شهر.ابرها کنار رفتند. مردم گفتند: ای رسول خدا! ابتدا دعا کردید ولی باران نبارید ولی بار دوم که دعا کردید باران آمد. حضرت فرمودند: بار اول شما گفتید و من بدون توجه  کافی دعا کردم اما بار دوم با توجه و تضرع دعا کردم و اجابت شد. (نیت کردم که واقعا باران ببارد.)

عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا اسْتَسْقَى رَسُولُ اللَّهِ ص وَ سُقِیَ النَّاسُ حَتَّى قَالُوا إِنَّهُ الْغَرَقُ وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِیَدِهِ وَ رَدَّهَا اللَّهُمَّ حَوَالَیْنَا وَ لَا عَلَیْنَا قَالَ فَتَفَرَّقَ السَّحَابُ فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ اسْتَسْقَیْتَ لَنَا فَلَمْ نُسْقَ ثُمَّ اسْتَسْقَیْتَ لَنَا فَسُقِینَا قَالَ إِنِّی دَعَوْتُ وَ لَیْسَ لِی فِی ذَلِکَ نِیَّهٌ ثُمَّ دَعَوْتُ وَ لِیَ فِی ذَلِکَ نِیَّهٌ.

(الکافی (ط – الإسلامیه)، ج۲، ص: ۴۷۴)

مهم درک و توجه  به حس فقر و احتیاج و نیاز است ، گاهی انسان به ظاهر ذکری هم نمی گوید اما چون به فقر و نیاز خود نسبت به خدا توجه تام داشته نیازش برطرف می شود ؛ روزی فرزند  آیت الله بهاءالدینی در بستر بیماری و احتضار بوده، ایشان بالای سر فرزند نشسته و با حالت خاصی فرموده بودند که “چقدر انسان ضعیف است” بعد از این ، بچه حالش کاملا خوب شد! بدون هیچ ورد و دعای خاصی! سرّش این است که ایشان با حالت انقطاع از غیر خدا به خدا متوسل شد ، اسم اعظم یعنی همین انقطاع.

این بدان معنا نیست که دعاهای موجود بی تاثیر است. برعکس دعاهایی مثل دعای یستشیر و دعای عشرات را حتی اگر دشمنان خدا هم بخوانند تاثیر میگیرند، به همین دلیل اهل بیت فرموده اند این دعا را از دشمنان ما مخفی کنید تا علیه شما به کار نبرند! ولی باید توجه داشته باشیم که اصل ماجرا آن حس نیاز و فقر است است که همان اسم اعظم است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

به زودی…

صورت ملکوتی علم آموزی

ارزش افزوده اعمال

رزق حسینی

محبت فاسقانه

پدافند اعتقادی

مهندسی مجالس

تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره)

حکمتانه

قرائت دعای ابوحمزه ثمالی

به ستاره سوگند