سلام استاد ببخشید تفسیر
یوم لا ینفع نفسا ایمانها لم تکن آمنت من قبل او کسبت فی ایمانها خیرا چیست؟
سوال دوم:
بعد آن کلمه یوم در دعای عهد اشاره به روز ظهور و رجعت دارد.( با توجه به قبل از آن که آمده و ان رجعتکم حق لا ریب فیها).
در حالیکه در قرآن همین کلمه یوم به قیامت برمیگردد.
آیا اطلاق این دو معنای متفاوت به کلمه یوم درست است؟
و اگر درست است چه تشابهی میان روز قیامت و روز ظهور است که این ویژگی برای هر دوی آنها ذکر شده؟
حجت الاسلام امینی خواه :
سلام علیکم در قیامت این اثر ندارد به خاطر این است که حق را می بیند و مشهود می شود برای او پذیرش حق اثری در تربیت و کمال ندارد اساساً رشد انسان در عالم دنیا و عالم ماده است و بعد از آن هم ماده که آدم جزاست وقتی انسان جزا را می بیند و باور می آورد ایمان حاصل می شود ولی اثری برای آن ایمان مترتب نمیشود در ماجرای ظهور و رجعت هم به همین صورت است چون آنها از جنس عالم اصل و جزا آن وقتی که جزا را کسی می بیند و باور میکند بعد از دیدن جزا ایمان دیگر فایدهای ندارد
۲ دیدگاه
رجعت یک امر استکمالی هست رجعت به نقصان ما در اسلام نداریم که آن سقوط هست
و همان تفکر تناسخ میباشد که باطل هست
سلام
رجعت یکی از اعتقادات مسلم است و نه تنها امکان دارد، بلکه در جریان مرگ همراهان حضرت موسی که در قرآن فرموده نیز وقوع آن تصریح شده: و إذ قلتم یاموسی لن نؤمن لک حتی نری الله جهره فأخذتکم الصاعقه و أنتم تنظرون* ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون.
درباره تفاوت تناسخ و رجعت مقالات مفصلی نوشته شده که میتوانید جستجو و مطالعه کنید.