طلاق در صیغه موقت طولانی مدت

سلام علیکم

جدایی زوجین در ازدواج‌موقت

در ازدواج های موقتی که مدتی طولانی دارند، زوجین نمی توانند بدون طلاق از یکدیگر جدا شوند. لازم به ذکر است در این گونه طلاق ها باید پیش از اقدام به طلاق برای پرداخت مهریه اقدام شود.

در صورتی که مدت ازدواج‌موقت طولانی نباشد، شوهر می تواند با بخشیدن مهلت عقد، آن را فسخ نماید. به طور کلی از دید اسلام عقد موقت در صورت پایان مدت ازدواجی که در زمان عقد بیان شده‌است و بخشیدن مدت باقی مانده از عقد از جانب مرد پایان می‌پذیرد.

پس در صورتی که مدت عقد موقت کوتاه باشد و مرد مهریه زن را پرداخت کرده باشد، میتوانند با بخشیدن مدت باقی مانده به ازدواج‌موقت خود پایان دهد. اما در صورتی که ازدواج‌موقت دارای مدتی طولانی باشد، مرد با پرداخت مهریه و بخشیدن مدت باقی مانده نمی‌تواند به ازدواج‌موقت خود پایان دهد و برای جدا شدن از همسر خود نیاز به طلاق خواهد بود.

لازم به ذکر است در صورتی که زن به شرط اینکه تا اخر عمر در کنار مرد بماند، تن به ازدواج‌موقت داده است و مرد هم چنین قولی را به زن داده است، مرد موظف است به قول خود وفا کند و رضایت همسر را جلب نماید. در غیر این صورت در پیشگاه حضرت حق به همسرش مدیون خواهد ماند.

سلام علیکم
وقت تون بخیر

در مطالب فوق آمده عقد اگه طولانی مدت باشه علاوه بر بخشش مدت باید طلاق هم داده شود …

در حالیکه تا اونجایی که من میدونم همسر سابقم فقط مدتو بخشیدند و طلاق را جاری نکردند

آیا نیاز به جاری شدن طلاق ضرورت دارد یا همان مدت را بخشیدند برا جداشدن من و شوهرم کفایت میکند؟

حجت الاسلام امینی خواه :

سلام علیکم
منظور از طولانی مدت آن عقدی است که واقعاً بلند مدت باشد و عملا با عقد دائم فرقی نکند.
بنابراین
در ازدواج، موقتی که مدت آن طولانی است (مثلا عقد موقت ۹۰ ساله خوانده شده باشد) بدون طلاق نمی‌توان از یکدیگر جدا شد بلکه باید نسبت به پرداخت مهریه قبل از طلاق اقدام کرد.

اما در ازدواج موقتی که طولانی مدت نیست، در آن صورت با بخشیدن مهلت توسط مرد آن ازدواج فسخ خواهد شد زیرا از نظر اسلام جدایی در ازدواج موقت به یکی از دو طریق زیر امکان‌پذیر است:

الف) تمام شدن مدت ازدواج موقت که در هنگام عقد تعیین شده است.
ب) بخشیده شدن مدت باقی مانده از طرف مرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

نگاه معادل

سنت الهی

ویدئو

معجزه صلوات

ویدئو

دوگانه دین و دنیا

روضه شام غریبان