قبح تعدد زوجات

باتوجه به قرآن کریم که تعدد زوجات جهت رفع اضطرار و آنهم با شرط عدالت اجازه داده شده است، و باعنایت به اینکه در سیره پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام تعدد زوجات از یکسو و متعه از سوی دیگر وجود داشته است حال سوال این است:۱- تعدد زوجات و بحث متعه چرا در ایام کنونی قبیح شمرده شده است؟(باتوجه به رعایت عدالت و عدم سو استفاده از بحث متعه)۲_این دلیل که این حکم در صدر اسلام خوب و مناسب بوده و اکنون مناسب نباشد صحیح نیست. باتوجه به مقتصیات زمان بنظر میرسد اکنون این حکم بیشتر مورد نیاز باشد تا صدر اسلام و زمان ائمه.

حجت الاسلام امینی خواه :

سلام علیکم
در مشروعیت این مباحث حرفی نیست، اما مساله این است که احکام تابع مصالح و مفاسد است به این معنی که هر وقت مفسده‌ای در میان باشد احکام وضعیتش تغییر می‌کند حتی ممکن است واجبی به دلیل مفاسد بسیار زیادی که دارد وضعیتش عوض شود و یا حرامی به دلیل مصالح بسیار زیادی که دارد از حرمت در بیاید و شرایط اضطرار هم دخالت دارد البته مسائلی که نام بردید اولاً جایگاه اینان جایگاه خاصی است که در روایات به آن اشاره شده که چه وقتی جای استفاده از این احکام است و ثانیاً مساله‌ای که وجود دارد این است که شرایط فعلی ما به نحوی است که رو آوردن به این مسائل باعث از دست دادن زندگی اول می‌شود و مفاسدی بر این مساله بوجود می‌آید که به دلیل وضعیت فرهنگی حاکم بر جامعه ماست. البته اگر کسی همسر اولش موافقت داشته باشد و در این مسائل همکاری کند و ممانعتی نسبت به این مباحث نداشته باشد می‌تواند خیلی خوب باشد. البته در مورد استحباب ازدواج دوم بین مراجع اختلاف نظر وجود دارد برخی مانند رهبر انقلاب قائل به جواز هستند و قائل به استحباب نیستند. متعه هم جایگاه ویژه و خاصی دارد که برخی فقه‌ها اشاره کرده‌اند و در روایات ما به آن پرداخته شده است.

۱ دیدگاه

  • گفتند فرهنگ جامعه حکم شرعی را قبیح می داند و اکنون مفسده دارد سوال اینجاست کهاگر فرهنگ جامعه خیلی از مستحبات کنونی را در روزگار فعلی تقبیح کرد شما تمکین می کنید،ثانیا شما باید به تغییر فرهنگ در جهت انطباق با دین کمک کنید یا به رشد فرهنگ غیر منطبق با دین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

نگاه معادل

سنت الهی

ویدئو

معجزه صلوات

ویدئو

دوگانه دین و دنیا

روضه شام غریبان