گرایش علما به فلسفه

با عرض سلام و ادب
یکی از ادلّه ای که برخی از اهل تفکیک برای نفی فلسفه به کار میبرند روایتی ست که از ویژگی های علمای آخر الزمان ،گرایش به فلسفه و تصوف رو نام میبرنه که با توجه به ظاهر روایت این ویژگی ها از معایب علمای آخر الزمانه
از طرفی جوابی که من از یکی از طرفداران فلسفه شنیدم این بود که در روایت منظور از فلسفه ، فلسفه یونان هست که در آخر الزمان رایج میشه نه فلسفه اسلامی و در واقع فلسفه غرب رو که الان بیشتر از فلسفه اسلامی رواج داره رو مثال زدند
اگر این جواب درست باشه در اصل مسئله تفاوتی پیش نمیاد چون فلاسفه یونان به شدت مورد احترام فلاسفه اسلامی هستن مثل اعتقاد به نبوت ارسطو
نظرشریف شماچیه؟

حجت الاسلام امینی خواه :

سلام علیکم
در مورد اصطلاحاتی که اهل بیت بکار برده‌اند مدلول لفظی عبارات اهل بیت باید بسر زمانی و شرایط زمانی را در نظر گرفت مثلاً در مورد اجتهاد و مجتهد هم ما تعابیر بسیار تندی داریم در روایات که مجتهدین را حتی لعن کرده‌اند. خب اجتهاد آن موقع با اجتهادی که الان گفته می‌شود متفاوت است اجتهاد آن موقع یعنی انسان در استنباط شرعی خودش تکیه‌اش را بگذارد بر آنچه عقل خودش می‌فهمد نه آن‌که بخواهد در واقع نقطه‌ی عزیمتش وحی و شریعت باشد این می‌شود اجتهاد در آن دوران. فلسفه هم می‌شود همین که انسان خودش بخواهد با ادراکات خودش همه‌ی مسائل را تحلیل کند و بفهمد و نسبت به ماورا هم با عقل ناقص خودش تشخیص دهد، تطبیق دهد و حکم کند.
فلسفه اسلامی هیچ ادعا ندارد که من عوالم بعد را خودم با عقل خودم می‌فهمم. در مورد عالم مثال و عقل آن‌چه که در آیات و روایات آمده را به ادبیات عقلی در آورده نه اینکه قائل به این باشد که با عقل خود میفهمم و بدون وحی هم می‌فهمیدم عالم مثال چه هست و چه ویژگی‌هایی دارد لذا فلسفه‌ای که در روایات اشاره شده نازل بر آن افرادی است که با عقل خود بنیاد به قول امروزی با عقل راسیونالیسمی مسائل را تحلیل می‌کنند و فلسفه‌ای که الان ما داریم تکیه بر عقلی دارد که می‌خواهد همه چیز را در یک ادبیات عقلی بیاورد نه اینکه همه چیز را با عقل بفهمد در واقع دارد شاخص گذاری عقلی می‌کند و هیچ خودش را از وحی جدا نمی‌داند مصداق بارز این فلسفه هم ملاصدراست و مصداق بارز این، بحث‌های تفسیری و روایی ایشان است و خود اسفار ملاصدار مشمول آیات و روایات است و در هر بحثی ایشان بسیار تاکید بر آیات و روایات دارند و اصلاً از آیات و روایات تجاوز نمی‌کند و بها دارد که آیات و روایات را بفهمد این می‌شود عقلی که متکی بر وحی است و نه تنها اهل بیت با آن مخالف نبوده‌اند بلکه بسیار تاکید بر این دارند و ما هزاران دلیل داریم که اهل بیت این عقل را تایید، تاکید و ترویج کرده‌اند و اصلاً از مردم می‌خواستند که این چنین تعقل داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

ملکوت اعمال ،بخش سوم

تنظیم زندگی

شب بسط فطرت

یک سال راه برو

یک سال راه برو

عیار تو مشکل دارد…

مهندسی فطرت

توجه به وظیفه

مینِ مَنیّت

اونجا معلوم میشه…

راه جایگزین