امام نماز جماعت

با سلام
یک سوال مهم داشتم راجع بهش تحقیق کردم اما باز جای سوال برام مونده
کسی که ولایت فقیه رو قبول نداره(براساس اعتقاد فقهی خودش ) و اما گاها حتی توهین میکنه به این نظر و افراد ؛ آیا میتواند به عنوان امام جهت بهش اقتدا کرد؟
((میدانم که لزوم اعتقاد نداشتن به ولایت فقیه باعث مانع برای امام جماعت نیست ؛سوال اصلی اینه درواقع که کسی که بهرحال تا حدی آشنای دارد به علوم دینی اما بر اساس اعتقاد و ادله خودش اعتقادی به ولایت فقیه ندارد و گاها ممکنه حتی توهین کنه(بعنوان مثال لعن کنه )آیا چنین شخصی میشه بهش اقتدا کرد؟))

لطفا اگر میشه جواب کامل وصریح بدید؛تحقیق کردم اما جوابی که میخواستم نگرفتم.باتشکر

حجت الاسلام امینی خواه :

سلام علیکم
بحث علمی داشتند یک مساله است و تخریب رهبر عادل اسلامی بحث دیگری است. ایشان در مورد ولایت فقیه می‌توانند نظر داشته باشند البته ما در فقه کسی را نداریم که اصل ولایت فقیه را قبول نداشته باشد در محدوده اختیارات ولایت فقیه اختلاف نظر است. بر فرض هم که ما قائل به ولایت فقیه نباشیم مثل برخی از مراجع ولی حفظ نظام و حفظ جایگاه رهبری و حتی حفظ احترام یک سید و یا یک عالم واجب است. یعنی حتی رهبر انقلاب بعنوان یک سید و یک عالم دیده شود جایگاهی دارد و اگر کسی به ایشان توهین کند قطعاً از عدالت ساقط است و تقوا ندارد. اگر به حد لعن برسد که شاید دیگر از مرتبه‌ی ایمان هم خارج باشد و لذا نسبت به چنین اشخاصی نباید تبعیتی داشت و اقتدا کرد. اگر برفرض مطلب علمی و چیز دیگری هم دارند چون نورانیت باطنی ندارند فایده‌ای اول برای خودشان نداشته و نورانیت نیاورده ثانیاً برای شما هم فایده‌ای نخواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

پرورش اندام حقیقی

باید از خود بگذری…

شیخ صدوق

از نجم صدوق تا فجر صادق

اهل عَلَم و عِلم

قبله‌ی تهران

مستند هوس کربلا

جمعه های کربلا

خدای همه کاره

ارزش ما نزد خدا

الفبای زیستن

در مکتب لقمان…

به زودی…