بهشت و جهنم صفات

سلام . ایا هر صفت اخلاقی و رذیله اخلاقی بهشت و جهنم مجزا داره؟؟ مثلا اسخاص خوش اخلاق خودشون بهشتتشون جداگانه یت؟؟ و یا کسی که مثلا دروغ نمیگه خودش بهشت مخصوص داره؟؟ و یا همینطور رذایل اخلاقی مثلا بد اخلاق جهنمش با جهنم کسی که دروغگو هست فرق داره؟؟ و کلا خوش اخلاق یعنی کسی که خوش برخورد هست با دیگران به این معنی ؟ یا کسی که رو خودش کار مکنه و کنترل اعضا و جوارحش رو داره این جز خوش اخلاقها حساب میشه ؟ میشه این طور معنی کرد واژه خوش اخلاق رو؟؟؟؟

حجت الاسلام امینی خواه :

سلام علیکم
اینکه گفته می‌شود بهشت جدا دارد، بله بهشت جدا دارد ولی این به این معنی نیست که شهر جدا یا یک طبقه جداست. همانجور که مثلاً شما در یک منزلی هستید و این منزل اتاق‌های متعددی دارد و هر اتاق فوایدی دارد. در بهشت هم همه خانه دارند ولی اینکه یک خوابه باشد یا دو خوابه بستگی دارد، این‌ها می‌شود بهشت صفات ما. هر کدام از این صفات یک اثر و جلوه‌هایی در بهشت خواهد داشت. اینکه کسی بهشتی شود اصل حضور او در بهشت قطعی است ولی این چند بهشت داشتن و بهشت صفات یعنی جلوه‌ها و عنایاتی که به آن شخص می‌شود و رفاع و تنعمی که در آن دارد متفاوت از دیگران می‌باشد.
در مورد جهنم هم چنین است که هر صفت و رذیله‌ای باز آثار و عذاب و گرفتاری‌های خودش را دارد. در مورد اخلاق خوش بله یعنی هر وقتی آنچنانی که احسن است رفتار کند اگر جایی نیاز به محبت است باید محبت کند اگر در جای دیگر نیاز به غضب است باید چنین کند این اخلاق خوش است و آن خلق و خویی که خدای متعال از او می‌خواهد آن را دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

امام تعالی

باشگاه بدن‌سازی

پرورش اندام حقیقی

باید از خود بگذری…

شیخ صدوق

از نجم صدوق تا فجر صادق

اهل عَلَم و عِلم

قبله‌ی تهران

مستند هوس کربلا

جمعه های کربلا

خدای همه کاره

ارزش ما نزد خدا

الفبای زیستن

در مکتب لقمان…