حدود اختیار

ابن ملجم آیا
قاصر بوده
جاهل بوده
غافل بوده
عاقل بوده
عامل بوده
فاعل بوده

و اینکه اگر ابن ملجم اون کار رو نمیکرد، کس دیگه‌ای انجامش میداد یا مسیر طور دیگه‌ای پیش می‌رفت؟

حجت الاسلام امینی خواه :

سلام علیکم
این ملجم با اختیار خودش این کار را انجام داده و اگر این کار را نمی‌کرد (یعنی به اختیار خودش این کار را نمی‌کرد) اولاً برای او این اختیار بود که این کار را نکند و اگر این کار را نمی‌کرد، فرد دیگری مثل او می‌آمد با سوء اختیار خودش این کار را می‌کرد.
همانطور که در مورد ابلیس همین‌طور است. اگر ابلیس با اختیار خودش دچار آن ماجرا نمیشد، فرد دیگری به جای ابلیس می‌آمد و با سوء اختیار خودش بدون جبر مرتکب این اشتباه میشد و جانشین ابلیس میشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

پرورش اندام حقیقی

باید از خود بگذری…

شیخ صدوق

از نجم صدوق تا فجر صادق

اهل عَلَم و عِلم

قبله‌ی تهران

مستند هوس کربلا

جمعه های کربلا

خدای همه کاره

ارزش ما نزد خدا

الفبای زیستن

در مکتب لقمان…

به زودی…