حد ارتداد زن و مرد در اسلام

سلام بر استاد امینی خواه

قطعا ما در درجه ای نیستیم که به احکام الهی و دستورات دین اسلام اشکال بگیریم،اما واقعا مجازات در ارتداد زن و مرد در اسلام به شدت زیاد نیست؟؟
زن و مرد را به شدت می زنند و از همه چیز محروم می کنند چون دینش را عوض کرده؟؟
اگر ما دین اسلام را به غرب عرضه کنیم،نمی گویند کمی خشن است؟؟
همین حدود زمینه ساز بد نشان دادن اسلام نیست؟؟

با تشکر.

حجت الاسلام امینی خواه :

سلام علیکم
تصور کنید یک بیماری واگیردار بسیار خطرناکی مثل تب کریمه که چند سال پیش رخ داد یا همین کرونایی که الان با آن مواجه هستیم. این وقتی شخصی را مبتلا کند نسبت به اون بشدت سخت‌گیری می‌شود وقتی هم که از دنیا می‌رود در دفن او سخت‌گیری می‌شود تماس با بدن او ممنوع می‌شود و اجازه نمی‌دهند اقوام نزدیک به او دست بزنند و در یک محدودیت بسیار سنگینی او را دفن می‌کنند موادی را در قبر او می‌ریزند و از این قبیل کارها. اگر کسی این ویروس را داشته باشد در عین اینکه الان برای آن شخص ارزش قائلیم ولی بدلیل مقابله با آن ویروس سخت‌گیرانه‌ترین رفتار‌ها را انجام می‌دهیم.
خب اگر یک کودکی که نه از ویروس و تبعاتش سر در می‌آورد و نه خطرات را می‌شناسد، هرچه ببیند سخت‌گیری است و احساس می‌کند که دارند در مورد یه عده جفا می‌کنند و تبعیض قائل می‌شوند و آن فرد مبتلا مورد ظلم قرار گرفته و با خود می‌گوید این هم یک آدم معمولی مثل باقی مردم حالا مریض بوده از دنیا رفته این همه سخت‌گیری برای چه هست.
این‌ها در مورد یک بیماری جسمی است که چند روزی برای ما سختی‌هایی بوجود آورده و اکثریت هم که مبتلی می‌شوند خوب می‌شوند حالا ما با ویروسی مواجه هستیم که تا ابد هست و کسی بگیرد دیگر درمانی ندارد و ترویج هم پیدا می‌کند. مقابله با ارتداد از این جنس است.
البته هر کسی اگر شبهه و نظر مخالف داشت و یا هر چیزی را از اسلام قبول نکرد یا تشکیک کرد مرتد نیست شرایط ارتداد مشخص است مرتد کسی است که ضروریات دین پس از آن‌که پذیرفته انکار می‌کند. این ویروس بسیار خطرناکی برای جامعه است و آن چشم حقیقت بین می‌بیند که اگر این ویروس بخواهد انتشار پیدا کند مسیر حقیقت کلاً آسیب می‌بیند و سعادت ابدی افراد تحت شعاع قرار می‌گیرد و این ویروس اگر منتشر شود و در مقابلش بازدارندگی‌ها شکل نگیرد همه‌ی این فضا را پر خواهد کرد جنس این سخت‌گیری این چنین است. البته بله ما برای فرهنگ غرب نمی‌توانیم این مساله را خوب تبیین کنیم به دلیل همان چیزی که عرض کردم به یک بچه نمی‌شود توضیح داد که چرا ما با میتی که با کرونا از دنیا رفته این‌چنین رفتار سخت‌گیرانه‌ای داریم. برای فرهنگ مادی که اساساً ادراکش نسبت به فراتر از متریال و ماده ادراک بسیار ضعیف بلکه در حد هیچ است نمی‌شود توضیح داد که این یک ویروس ابدی است و این دارد در جامعه منتشر می‌شود همانجور که دکترها نمی‌توانند برای ما خوب توضیح دهند که کرونا دقیقاً چقدر خطرناک است و اگر مبتلا شویم چه آسیب‌هایی دارد و این سخت‌گیری نکردن‌ها چه تبعاتی می‌تواند در پی داشته باشد لذا بحث ارتداد از این جنس هست البته در مورد جزئیات احکام که مشخص می‌کند در غرب باید چگونه رفتار کرد ما می‌بینیم که سخت‌گیری آنچنانی نیست و کاملاً عقلی و منطقی و در واقع گام‌به‌گام و دارای رتبه بندی است و شرایط کاملاً برای توبه او روشن و زمینه فراهم است برای او استدلال می‌آورند و گفت‌و‌گو می‌کنند و اگر می‌بینند اصرار می‌کند و لجاجت دارد و دست برنمی‌دارد آن وقت به نحو دیگری برخورد می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

اهل عَلَم و عِلم

قبله‌ی تهران

مستند هوس کربلا

جمعه های کربلا

خدای همه کاره

ارزش ما نزد خدا

الفبای زیستن

در مکتب لقمان…

به زودی…

صورت ملکوتی علم آموزی

ارزش افزوده اعمال

رزق حسینی

محبت فاسقانه