ساعت و زمان خواب از منظر دین

سلام.و عرض ادب خدمت استاد امینی‌خواه و تشکر بابت پاسخ به سوالات.

از نظر آیات و روایات بهترین ساعات برای خواب چه وقتی است؟ و چه مقدار خواب مناسب است؟
به طور کلی برنامه‌ی خواب و استراحت یک مومن چگونه باشد که هم بتواند نماز شب را اقامه کند و مناجات شبانه‌اش ترک نشود و هم در روز خسته و کسل نباشد؟
برای ماه رمضان که شب‌ها نسبتا کوتاه است، چگونه استراحت کنیم تا هم عبادت سحر را از دست ندهیم و هم سلامتمان حفظ شود؟
در روایات هست که اهل بیت بعضی شب ها مثل نیمه شعبان یا لیالی قدر را کاملا بیدار بودند، در این زمان های بخصوص خوابمان چگونه باشد؟
بهترین عمل و اعمال سحرهای ماه مبارک رمضان چیست؟
متشکرم

حجت الاسلام امینی خواه :

سلام علیکم
بسته یه مزاج‌ها و سنین مختلف ساعت خواب فرق می‌کند آن مقدار که انسان خسته نشود.
مثلاً برای برخی سنین ۶ تا ۸ ساعت خوب هست. برای آنان که کم سن تر هستند بین ۸ تا ۱۰ ساعت برای نوجوان حدود ۸ ساعت برای کسانی که وارد جوانی می‌شوند و از پیک جوانی عبور می‌کنند دیگر هر چقدر به سمت ۶ ساعت بیاید بهتر است و هر چقدر بتوانید این ۶ ساعت را کمتر کند اصل ماجراست اما به شرط اینکه با مزاج و طبع‌اش مخالفتی نداشته باشد و آسیب نبیند و باعث خواب آلودگی فرد در طول روز نشود.
برخی بزرگان حتی در شب‌های قدر مقداری استراحت می‌کردند و نیمه شب را بیدار می‌شدند و عبادت می‌کردند این‌ها همه وابسته به مزاج خود شماست که طاقت شما چقدر است و برای ماه رمضان هم اگر در طول روز شاغل هستید می‌توانید سرشب بیشتر بخوابید و یا از خواب ظهر استفاده کنید و اگر هم شاغل نیستید می‌توانید شب را بیدار بمانید و در طول روز استراحت کنید به شرط آنکه خواب روز باعث اذیت شما نشود‌. بهرحال آنچه که مهم است این است که از ساعات بیداری به احسن وجه استفاده کنید و کم‌کم این استفاده بهینه در طول روز باعث شود خواب انسان هم سامان پیدا کند و خواب کنترل شود در جهت استفاده بیشتر در بیداری.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

قبله‌ی تهران

مستند هوس کربلا

جمعه های کربلا

خدای همه کاره

ارزش ما نزد خدا

الفبای زیستن

در مکتب لقمان…

به زودی…

صورت ملکوتی علم آموزی

ارزش افزوده اعمال

رزق حسینی

محبت فاسقانه

پدافند اعتقادی