منظور از شهید در قرآن

سلام. در سوره حدید آیه ۱۹ گفته شده که کسانی که به خدا ورسولش ایمان آوردند آنها شهدا و صدیقین هستند. من تفسیر این آیه رو در تفسیر البرهان خوندم از ائمه و پیامبر روایت شده بود که منظور از این آیه ما و شیعیان ما هستند و همه شیعیان به هر نحوی از دنیا بروند شهید محسوب میشوند و شهدا فقط کسانی نیستند که در جنگ کشته میشوند. یعنی ما با هر مرگی از دنیا بریم شهید هستیم؟ حتی روایت از پیامبر بود که شیعیان اگر گناهی هم داشته باشند در همین دنیا مجازات میشوند تا گناهان پاک شود و شهید از دنیا بروند…

حجت الاسلام امینی خواه :

سلام علیکم
منظور از شهید کسی است که حق تعالی را پس از مرگ مشاهده می‌کند و همچنین شاهد بر اعمال اهل دنیاست. شهدا روز قیامت هم به حقانیت دین و انبیای الهی شهادت می دهند هم بر اعمال امت و نحوه رفتار آنها با تعالیم و معارف انبیا.
البته شهدا مراتب دارند و برخی حقایق بالاتری را شهود می کنند و نسبت به دایره وسیع تری شهادت می دهند. این شهادت با شفاعت نیز همراه است.
با توجه به توضیحات داده شده هر کسی که با ایمان از دنیا برود سهم و مرتبه ای از مشاهده حق تعالی و شهادت بر اعمال بازماندگان دارد. البته کسانی که در راه خدا کشته شوند به خاطر دل بریدن از غیر خدا و رها کردن زندگی مادی و دنیوی خود و حضور در عرصه جهاد فی سبیل الله مرتبه بالایی از این شهادت را دارا خواهند بود. ولی در هر صورت ممکن است کسی در بستر و با مرگ طبیعی از دنیا رود ولی از بسیاری از شهدا نیز بالاتر باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

خاطره مشهد

شاه کلید در رفع حوائج…

ویدئو

اندرونی حرم…

ویدئو

وقوف چهل روزه…

عهد ماه ذی القعده

سلسله مباحث سیره چهارده معصوم

محل قرار

تخریب حرم بقیع

پناهگاه

جایگاه رفیع

امام تعالی

باشگاه بدن‌سازی

پرورش اندام حقیقی