کاسبی عارفانه

جلسه پنجم

00:10:18
2

برخی نکات مطرح شده در این جلسه

*نقش انسان در ساختار هستی و مهر خلیفةاللهی بر پیشانی اراده او [1:00]

*مأموریت انسان در عمران زمین و همسویی جهان با اراده انسانِ حق‌طلب [2:30]

*پیوستِ آسمانها و زمین برای تأمین نیازهای انسان [3:05]

*دنیا دار پاداش نیست، اما آباد خواهد شد به شرط همسویی با فطرت، عقل و وحی [7:00]

*از سوسک تا سلیمان؛ خلقت هیچ مخلوقی بیهوده نیست! [8:25]

متن جلسه

بسم الله الرحمن الرحیم
بحثی که در جلسات قبل بهش پرداختیم این بود که ساختار خلقت رو خدای متعال این طور آفریده که پاداش، وابسته به تلاشه. نظام تلاش و پاداش نکاتی بود در مورد این تلاش و پاداش مقداری بهش پرداخت
یکی دیگه از نکاتی که باید توی این بحث بهش توجه بشه اینه که اساسا ساختار خلقت این شکلی است. خدای متعال نقش داده به انسان. این خیلی مهمه اینه که انسان را خلیفه الله کرده اینه که انسان را اشرف مخلوقات کرده بقیه موجودات اراده و تصمیمشون این جور نیستش که اثرگذار باشه تو ساختار کیهان و خلقت. انسان که اراده اثر داره توی این عالم و تغییر ایجاد می کنه تصرف می کنه.
یکی از این چیزهایی که با اراده انسان تغییر و تحول پیدا می کنه وضع و روز مادی انسان است. وضع زندگی دنیای انسان به اراده و تلاش انسان وابسته است آباد شدن زندگی انسان آباد شدن دنیای انسان آباد شدن زمین وابسته به اراده و تلاش انسانه. سوره مبارکه هود آیه شصت و یک می فرماید هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ خدا کسی است که شما رو از زمین خلقت کرد ایجاد تون کرد این خدای دروغی نبودن نقشی نداشتن در اینکه شما خلق بشه الله بود خدای سبحان بود که شما رو خلق کرد وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا خدا بود که از شما خواست در زمین آباد کنید زمین را وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا استعمار یعنی طلب آبادی عمران به معنای اینکه یه جایی آباد بشه اون نتیجه و فایده ای که داره ازش حاصل بشه زمین آبادش وابسته به شماهاست خدا به شما دستور داده به شما نقش داده در آباد کردن زمین. شما تاثیر دارید خدا شما رو از زمین آفریده و زمین رو در اختیار شما قرار داد خلق لکم ما فی السماوات و ما فی الارض جمعیا همه رو برای شما خلق کرده یعنی چی یعنی همه متاثر از اراده و تلاش شماست. همه با شما هماهنگ تو اراده کن اگه دنیا و آخرت با تو همسو نبود اگه زمین و آسمان در خدمت تو نبود هیچ جایی نیستش که تو تصمیم بگیری تلاش بکنی زمین و آسمان از در ناسازگار و مخالف با تو در بیاد مگر اینکه اون تصمیم و تلاشتون ناحق باشه ظلم باشه با اون چیزی که خدا خواسته و خدا گفته سازگار نباشه اون جا نه اون جا زمین و آسمان اتفاقا مخالفت می کنن. ولی اون وقتی که تو، تو مسیر حقی تو مسیر درستی همه زمین و آسمان با تو هماهنگ همه در خدمت توئه همه برای تو خلق شده همه کمک کار توئه تو نان می خوای تو آب می خوای تو فرزند می خوای تو سر پناه می خوای امنیت می خوای رفاه می خوای بهداشت می خوای زمین و آسمان در خدمت تو چرا برای اینکه اینا همه خواسته های به حقیه. اصلش به حقه ممکنه جاهایی توی فرآیندش ظلمی صورت بگیره ممکنه یه جاهایی ناحق. من امنیت خودم رو بخوام تامین بکنم به قیمت ناامن شدن دیگری به قیمت کشتن دیگه همین کاری که صهیونیست های خبیث و ملعون دارن می کنن امنیت خودشون رو به قیمت نابودی مردم فلسطین و غزه و لبنان و دیگران دارن تامین می کنن این ناحقه. ولی وقتی که انسانی به حق می خواد یه سرپناهی داشته باشه خدا تمام عالم را در اختیار او قرار داده خیلی جالبه خیلی عجیبه تو بعضی آیات قرآن می فرماید که من به شتر مویی دادم که شما از اون مو بتونید خیمه ای درست بکنید این خیمه هم سبک باشه قابل حمل باشه به قول امروزی پرتابل باشه بشه برش داشت بشه جمعش کرد. یعنی من اون وقتی که داشتم به شتر مو می دادم که او رو حفظ بکنه، حفاظی باشه حصاری باشه برای تنش، اینو لحاظ کردم در مویی که به شتر دادم اینو لحاظ کردم یه چیزی باشه که از اون یه چیزی گیر تو بیاد این معناش اینه که هر چی که در زمین خلق کردن برای تو خلق کرد خیلی نکته عجیبی دوستان خدای متعال به هر کسی به هر موجودی در آسمان و زمین هر چی بخشیده یه پیوست داشته، پیوست این بوده که چی گیره انسان میاد به شتر چیزی داده هر چی چون مافی السموات و ما فی الارض هر چی به شتر داده هر چی به گوسفند داده هر چی به ببر داده هر چی به گرگ داده همش یه فایده ای برا تو توش بوده تو رو لحاظ کرده، تو پیوسته تمام مخلوقاتی خدای متعال در خلقت همه موجودات تو رو لحاظ کرده رفع نیاز تو رو لحاظ کرده خواسته یه چیزی گیرت بیاد نیاز مسکن تو رو خدای متعال با موی شتر تامین کرد اون مسکن سبک قابل حمل. مسکن سنگین غیر قابل حمل رو با سنگ و چوب تامین کرد. خب خود سنگ و چوب هم توی نظام کیهانی زمین و آسمان دست به دست هم داده که سنگ شکل گرفته چوب شکل گرفته مصالح تامین میشه آب اگه نباشه اصلا خونه نمی شه ساخت خشتی ما نداریم گلی نداریم این آبی که داره میاد از آسمان داره میاد از ما خواسته که مجموعه این ها رو ازش استفاده کنیم وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا گفت من همه رو در اختیار تو قرار دادم برای رفع نیاز تو آفریدم تو هم سعی کن درست با منطق با عدالت با حقانیت یه جوری اینا رو در استخدام خودت بگیری زندگی تامین بشه دنیات آباد بشه پس نمی شه گفت آبادانی دنیا رو خدا برای ما نخواسته بله جلسه قبل گفتیم دنیا پاداش نیست ولی معناش نیستش که ما قراره دنیامون خراب باشه خدا دنیا رو به عنوان پاداش برای ما در نظر نگرفته ولی خدا دنیای خرابم برام در نظر نگرفته خدا از ما برای ما دنیای آباد در نظر گرفته همه چیز رو هم آفریده برای اینکه دنیامون آباد بشه اگه درست حرکت بکنیم اگر ظلم نکنیم اگر تلاش بکنیم اگر همه اون چیزهایی که به ما یاد دادن ، انبیا یاد دادن حکم عقل حکم فطرته رو همون قاعده جلو بریم زندگی دنیامون هم آباد میشه زمین هم برامون آباد بشه.
این نکته رو هم دوستان بهش توجه داشته باشند که گفته میشه همه برای انسان آفریده شده معنایش این نیستش که ما این ربط رو دقیقا بتونیم با همین فهم ظاهری دنیای مادی مون سریع کشفش بکنیم البته بعضی هاشون می شه به هر حال با یه تاملی با یه فکری کشف کرد ولی برخی مستقیم قابل کشف و فهم برای ما نیست آثارش ممکنه انقد واضح نباشه مثل جن تو عالم خلق شده یه فایده ای می خواد به انسان برسونه چون ما فی السماوات و ما فی الارض دیگه اینم برای انسان خلق شده خب چه ربطی به ما داره ما که فکر می کنیم اتفاق این مخل زندگی ماست آسیبی بر زندگی ماست. نه! جن هم بودنش و عالم فایده ای داره که فایده اش به انسان بر می گرده جدا از اینکه خودمون هم بهره مند میشه از خلقت خدای متعال ممکنه کسی بگه آقا سوسک درد کجای زندگی ما می خوره ملخ به درد کجای زندگی ما می خوره خب خیلی از این ها آفاتی رو از انسان دفع می کنه. یه حشره ای یه حشره دیگه ای رولا می خوره که اگر این حشره خورنده نباشه اون حشره دیگه زندگی مارو نابود می کنه مثلا کفش دوزک رو بر می دارن می اندازن تو درخت بسیاری از آفت های درخت و کفش دوزک می خور خب ما اول که نگاه کنیم کفش دوزک کجای زندگی ماست یه جایی ما خبر نداریم از جهت ظاهریش باطنش که قطعا نقشی داره از جهت ظاهریش خبر نداریم علمش رو نداریم حضرت سلیمان که از هدهد استفاده می کنه در خدمت اهداف خودش در خدمت حکومت خودش ما نمی دون ما نگاه می کنیم آقا کلاغ بشه درد می خوره هدهد به چه درد بخوره سوسک به چه درد می خوره خیلی از اینا وقتی از چرخه طبیعت حذف میشن تازه آثارش معلوم میشه که نبود این ها چه خلائی ایجاد می کنه یه زمانی فکر می کردن آپاندیس تو بدن انسان اضافی تو یه دوره ای مثلا صد سال پیش خیلیا می گفتن آقا از بدن درش بیاریم فایده نداره بعدها اومدن دیدن آقا این یه چرخه ای رو تو بدن تنظیم می کنه نبودن چقدر آسیب زد لذا ممنوع شد بعد چندین سال تو چرخه طبیعت هم همینه اومدن تو بعضی جنگل ها شیرها رو برداشتن که مثل اون جا آهوهای خوشگلی داشت بعدها دیدند که آقا جنگلی که شیر نداره آهو ترس نداره فرار نمی کنه و این عمر طبیعیش کم میشه به خاطر اینکه اون تکاپو و فعالیت و تلاشی که باید داشته باشه نداره خیلی از این مسائل این شکلی است .یعنی یه چرخه ایست که به حسب ظاهر ارتباط مستقیم با ما نداره ولی تو فرآیند کلان نگاه می کنیم ارتباطش با ما این شکلیه.
و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

جلسات مرتبط

عنوان آهنگ

عنوان آلبوم

00:00:00
/
00:00:00