مشکل اصلی جامعه
این مساله، همه دنیا را به چالش می کشد.
علامه جعفری، طلایه دار بحث انسان
غرب، انسان را ماشین می داند.
نهصد وپنجاه اشکال به غرب
*علامه جعفری مورد عنایت امیر المومنین
غرب باید جوابگو باشد نه اینکه مساله طرح کند.
مساله امیر المومنین چه بود؟
مسئول نباید گوسفند باشد.
تمدن غرب، کبوترخانه میبد است
‼ توجه: متن زیر توسط هوش مصنوعی تایپ شده است ‼
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا ابوالقاسم المصطفی محمد و آله الطیبین الطاهرین و لعنت الله علی القوم الظالمین من الان الی قیام یام الدین رب اشرح لی صدری و یسرلی امری ولل عقدة من لسانی یفقهو قولی
جلسه قبل بحثمون در مورد این بود که مسئله اصلی و اساسی چیه در هم دین هم در جامعه هم در سیاست هم در اقتصاد هم در فعالیت علمی مسئله اساسیمون چیه مسئله جدیمون چیه رسیدیم اینجا که مسئله اصلی انسان انسان مسئله اصلی ماست یکی از متفکرین و اهل قلم از شخصیتهای علمی برجسته ما جناب آقای دکتر اسلامی ندوشن تحصیل کرده فرانسه هستند و از مفاخر علمی ایرانند یه بیان خیلی خوبی دارند خیلی به درد این بحث جالبه نکتهای که مطرح میکنند که مسئله روز امام هست با اینکه اینو خیلی سال پیش ایشون فرمودن اولین مسئله الان فهمیده میشه که این نکتهای که فرمودن چقدر نکته دقیق و مهمیه خیلی هم ایشون به نظرم نمیاد فضای حزباللهی به اون معنا داشته باشه از یه نگاه کارشناسانه این نکته رو مطرح میکنند جمله خیلی جمله خوبیه اینو داشته باشید اون جمله کار بکنید جمله روش کار بکنید ایشون میفرماید ایران به چه چیز نیاز دارد الان نیاز اصلی کشور چیه نیاز اصلی کشور چیه به پول فراوان به عرض به آب و باران هر کدوم از اینا چون کلی کتاب دارند براش هر کدوم یه طیفی یه جوابی دادن که مثلاً برخی گفتند در نگاه جامعه شناسانه نیاز اصلی ما آبه ما چگونه ما شدیم کتاب معروف نیاز اصلی جامعه و کشور آب و پیشرفت به آب حاصل میشه به ذخایر معدنی پایان ناپذیر به نیروی نظامی قوی به تکنولوژی پیشرفته به حمایت بینالمللی به اتم خوب هر یک از اینها میتوانند از جهتی کارساز باشند ولی هیچ یک به تنهایی مشکل او را حل نمیکنند خوب مشکل ما چی حل میکنه او به یک چیز احتیاج دارد آن انسان است و بس بله یا نه حرف حرف ایشون حرف خوبیه قبول داری اگر آن را داشت همه چیز دارد و اگر نداشت به جایی نخواهد رسید مشکل اصلی نبود و کمبود انسان انسان آدم آدم خیلی حرف اینجا هست نمیدونم از کجا وارد بشم بس که حرف داریم اینجا بس که دلمونم از مسئولین و از فضای فرهنگی و از فضای سیاسی و اقتصادی و یکی دوتا نیست مشکل اصلی ما اینه که انسان نداریم انسان نیروی انسانی یعنی عمله و اکله بیل بزنن کار بکنن اینا نه اون که ماشینه عزیزم اون مجید جان دلبندم انسان نیست ماشین نور باربری حیوان انسان نیست انسان امیرالمومنین میفرمود عین عمار شهادتین از اینا میخوام از اینا نذرا اهم مثل اینا کو آدم میخوام آدم حسابی در مورد عمار چون داره که از فرق سرش تا ناخن پاش رو ایمان گرفته بود تعبیر روایت اینه از فرق سر تا ناخن پاش ایمان بود آدم بود عمار آدم بود انسان بود حالیش میشد من چی میخوام هم میفهمید عقل نظری هم عمل میکرد عقل عملی حالیش میشد بقیه یا حالیشون نمیشد یا حالیشون میشد عمل نمیکردن اقدام نمیکردن میترسیدن ملاحظه داشتن امیرالمومنین انسان میخواد لذا مهمترین مسئله نهج البلاغه همینه مهمترین مسئله نهج البلاغه انسان یه تعبیر از مرحوم علامه جعفری براتون بخونم تعبیر قشنگیه داشته باشید اینا به دردتون میخوره این حرفا رو داشته باش یکی از علمایی که واقعا مسئلش انسان بوده ما چون بین علما کمتر بوده این بحثهای این شکلی تلرانسی داره بعضیا یه کمی جدیتر بعضیا کمتر جدیتر به این بحث پرداختن بحث انسان که مسئلهشون باشه تو ۵۰ سال اخیر جدی تر شده تو آثار متفکرین اسلامی خود شهید مطهری اواخر عمرشون این مسئله خیلی براشون جدی شد مثلاً در آثار حضرت استاد آیتالله مصباح یزدی این دیگه کاملا جدیه یعنی از همون آثار اولیه ایشون که در جوانی نوشته بودند مثل کتاب خودشناسی برای خودسازی مسئله انسان مسئله جدیه و تو آثارشونم مثل انسان خیلی جدیه ایشون چون در واقع تتمه شهید مطهری نقطهای که رسوندن مبانی علامه طباطبایی رو ایشون ادامه دادند بحث رو باز در آثار برخی دیگه از بزرگان مثل حضرت استاد آیت الله جوادی باز این جدیتره مثل کتاب تفسیر انسان به انسان ایشون و انسان در قرآن ایشون یا فطرت در قرآن ایشون باز تو برخی آثار زاویه یکمی فرق میکنه مثل آثار علامه حسنزاده من ۴۰ سال رو معرفت نفس تخصصی کار کردم موضوع کار ایشون ۴۰ سال تخصصی معرفت نفس بود این کتاب صرح العیون فی شرح العیون فرمودند این چکیده این ۴۰ سال زحمت من کی چاپ شد بعضی پروژهشون بوده علامه طباطبایی به نحوی مسئلهشون بوده حضرت امام که خیلی جدی به این مسئله میپردازند یکی از کسانی که به شدت روی مسئله مصر و مسئله جدیشه امام خود حضرت آقا رهبری همینطور یکی از کسایی که دیگه خیلی ویژه یعنی محو در این موضوعه علامه جعفریه رضوان الله ایشون در این جهت خیلی ممتازه علامه جعفری که ویژگیهاشون این بوده که به فلسفه غرب به شدت مسلط بوده و به آثار غرب فقط هم فلسفه نبوده فیزیک شیمی توی مبانی و مباحث مختلف ارتباطم داشته با پروفسور حسابی خیلی انسانهای از این دست من به غرب رفت و آمد داشته با بزرگان اینا میشسته و برخاسته و بحث میکرد و این یه ادبیات ویژهای داره علامه جعفری البته یکمی قلم ایشون قلم سنگینیه کمتر کسی ارتباط برقرار میکنه صفای حائری که حالا اون البته باز یه جذابیتهایی داره ایشونم یکی از کسایی که مسئله مسئله انسان و یکی از کسایی که ویژه وارد این موضوع شده ایشونه ولی علامه جعفری کمتر شناخته شده شاید یه دلیلش این باشه که خیلی فرصت و فضای علمی در اختیار ایشون نبوده شاگردان مطرح آنچنانی دارم دو سه تایی ولی اونی که مثلا جریان ساز باشه و اینها ایشون نداشته آثارشم یه ثقلی داره در عین حال آثار ایشون به شدت قابل استفاده از ۲۷ ۴۰ تفسیر مثنوی فرمودن اینو نوشتم که با دنیا دیالوگ کنیم قبل انقلاب اینو نوشتم اون که تموم میشه شروع میکنن شرح نهج البلاغه و دیگه تا خطبه ۱۸۵ اینا میان و عمر ایشون به دنیا نبود و از دنیا رفتن و خسارتی واقعاً وارد شد این اثر ایشون فوق العاده است یه گفتمانی داره علامه جعفری این خیلی برای ما مهمه گفتم پیرامون انسانه ایشون میفرماید حرف من با همه عالم قابل طرحه با همه راست میگه یکی از مشکلات ماها توی دیالوگ کردنمون تو عدم تفاهممون اینی که از این مفاهیم استفاده نمیکنیم ما از موزه و جبهه انقلابی خشک و تقدسی وارد مسائل میشیم این غلطه رسماً دارم میگم غلط وقتی ادبیات انسانی داریم علامه جعفری تندترین خطبههای امیرالمومنین در نهج البلاغه را که کاملا رزمی و حماسیه یه جوری با ادبیات انسانی میگه کاملا قابل طرحه تو مهمترین دانشگاه دنیاست ما انسانیترین حرفامونو یه جوری تند میگیم تو پایگاه بسیج محلم نمیشه گفت رسانهایه یکی از فناوریهای نهج البلاغه فناوری رسانهای است به ما چه شکلی حرف بزنیم امیرالمومنین مسائلی که طرح میکنه چه شکلی مسئله را طرح کرد چی باید گفت چطور باید گفت علامه جعفری میفرماید که من رفتم کشف کردم موضوع و مسئله اصلی امیرالمومنین تو نهج البلاغه چیه آفرین گفته بودیم قبلا حالا بخونم براتون جلد ۱۲ تفسیر نهج البلاغه صفحه ۶۶ نکته رو داشته باشین خیلی قشنگه این به دردمون میخوره اینا اینا که دارم امشب میگم خیلی نکات مهمیه با اینا کار داریم حوصلتون سر نره ممکن است برخی از مطالعه کنندگان محترم از اصرار این جانب در طرح مباحث حیات انسانی تعجب که در مجلدات ترجمه و تفسیر نهج البلاغه تاکنون انجام دادهام ۱۲ جلد از اولی که شروع کرده هی گفته انسان انسان انسان شاید تعجب کنی باید عرض کنم کتابی را که اینجانب تفسیرش را در حدود تواناییم به عهده گرفتهام یعنی نه البلاغه خود کتاب حیات انسانی است در حقیقت این نهج البلاغه است که حیات انسان را از جهات و دیدگاههای گوناگون مطرح نموده است این جمله آخر داشته باشید خیلی مهمه از طرف دیگر با نظر به مجموعه قلمرو شئون انسانی حیات انسان ام المسائل است ام المسائل مسئله جدی که با همه دنیا میشه باهاش حرف زد همه دنیا رو میشه به چالش کشید و خودشون همه رو به چالش میکشه جواب میدیم خیلی جالبه جواب بدیم ما چرا عقب مونده ایم غربی انقدر پیشرفت کردن ما سوال داریم ما جواب نمیدیم علامه جعفری جواب نمیده سوال میکنه ایشون میگه داره کم کم وارد کلاس اول ابتدایی میشه که بفهمه انسان هست انسانو تازه بفهمه هست اینا انقدر پرتن من یه زمانی میگفتم غربیا انسان جدی نگرفتن امسال در حد حیوان بعد حالا جالبه از همین دانشجویان خود ماها همین دانشجوهای دانشگاه عزیز فردوسی به ما بعضیا پریدن و توهین کردن و چیا که نگفتن و اینا که البته از بیسوادیشونه ما منتقد و گرامی میداریم نمیگیم بره به جهنم بیسوادی مطالعه بکنن آثار غربیها رو خیلی چیزا رو حالیشون میشه مشکل اینه که مطالعه نمیکنه اصلاً نمیدونه الان نمیدونه اشکالش چیه به مدرنیسم نمیدونم حرف هایدگر چیه پوکو چی میگه نمونه گادامر مثلاً مسئلهاش با تکنولوژی چیه تو باغ نیست یه چیزی از دور دیده آقا تکنولوژی یه زمانی من میگفتم اینا انسان حیوان میدونن میپریدن بعد دیدم علامه جعفری انقدرم نمیگه میگه کجا حیوان میدونه اگه حیوان میدونستن که خوب بود اینا انسان ماشین میدون بعد میگه که ۹۵۰ تا اشکال میکنه به نظریات غربی ۹۵۰ تا اشکال میکنه علامه جعف شما انسان ماشین میدونید به ۹۵۰ بیان اینا رو نابود میکنه یه نفر آدم علامه جعفری انقدر ما حرف داریم بعد میشینیم جواب میدیم خیلی جالبهها جواب بدیم حرفهای غربیا رو این مطلب از علامه جعفری توی جلد ۱۷ تفسیر نهج البلاغه ایشون داشته باشید اینا مهمه خیلی قشنگه اون ادبیاتی که ما لازم داریم و نداریم داریما استفاده خیلی دستمون پره اگه با این ادبیات وارد بشیم با دنیا حرف بزنیم تو همین دانشگاه خودمون با همین ادبیات اگه حرف بزنیم خیلی ماجراه خیلی سوء تفاهماه رفع میشه خیلی دهنا بسته میشه خیلی زبونا کوتاه میشه خیلی روها کم میشه با همین وضعیت اقتصادی با همین گوشت ۱۲۰ تومانیمون بازم ما صدامونو باید بندازیم رو سرمون غلطی کردیم انقلاب کردیم دیگه از دست در رفت یه پیش میاد گاهی شاید برای شما هم اتفاق بیفتد عنصر حزباللهی میگه به فلان جا سخنرانی کن من چی من دفاعی ندارم الان از انقلاب دیدم که میگم به خود من گفته صحبت کن دفاع از انقلاب ندارم چی به من بگم هر تیم ببین این دفاع از انقلاب ببین چی میگه تمدن غرب سوار بر فلسفه غربه فلسفه غرب چیه فلسفه غرب اصل چالشون باهاش کجاست اینجا رو داشته باش همه انسانهای اذیت نمیشه که از رو میخونم حوصلتون سر نمیره دانشگاهیه دیگه اگه مسجد مثلاً بازار میرفته مطلب مهمه همه اون انسانهایی که واقعاً سوز و گدازی برای انسانها دارند با دقتم گوش بدید کسانی که حقیقتاً انسان را کاملتر از حیوان و دارای ارزشها میدانند و او را شایسته خدمت تلقی میکنند باید بدانند که تا گفته هابز را با کمال که با کمال بیشرمی روی کاغذ آورده است چی گفته هابز گفته انسان گرگ انسان است باز دمش گرم اون یکی میگفت میمونیم گرگ انسان است و تا گفته نیچه را که انسان را برده قدرت معرفی کرده است اینا تعریفشون از انسان اینه تصورش کلاً دیفالتش اینه این تهش خروجی چیه بعد اینجا مشکلات اینجا شروع میشه حالا من توضیح میدم بعداً به طور کلی تا گفته ضد انسان و آقا جان فد من امروز به خاطر این کلمات رفتم کنار قبر علامه جعفری ۱۰ دقیقه نشستم رحمت خدا به تو مرد بزرگ به شدت مورد عنایت امیرالمومنین حالا فرصت نیست براتون بگم که از ده سالگی خواب میبینه امیرالمومنین بهشون شیر میدن و ماجراهای مفصلی دو سه بار امیرالمومنین و جاهای مختلف میبینه یه بار بعد از اون دیگه با هیچ کتابی مواجه نشدم و مطالعه نکردم و اینکه دیدم قبلاً اینا رو بلد بودم فقط حواسم نبوده هیچ مطلبی نشد دوباره بخونه علت خاصی از طرف امیرالمومنین این کتابم به دستور علامه جعفری علامه امینی نوشت علامه امینی که از دنیا رفته بوده میاد میگه که امیرالمومنین امر کردن که کتاب بنویس به شدت مورد عنایت بود این حرفاش خیلی حرفای مهمیه خیلی قشنگه خیلی رسانهایه خیلی به روزه چیزی پیدا بشه با دنیا مطرح کنه مناظره کنیم آدمو بشناسه پررو میشن یهو گفته ضد انسان و دشمن بیامان اخلاق و مذهب و فلسفه و هنر و دیگر عظمتهای انسانی که یک نامش فروید دشمن فلسفه دشمن هنر کی فروید نام دیگرش مانکیوالی نام سوم هابز نام چهارمش نیچه رحمت خدا به تو القابش چنگیز هلاکو آتیلا نرون و تیمور لنگ است میگه فروید و ترمولنگ هیچ فرقی با هم نمیکند جفتشو اون شمشیرش سر میبره شمشیش نرم فلسفه ایجاد میکنه فلسفه میره سر میبره اون چنگ میندازه برده کنه این تو مخت یه چیزایی بهت میگه که برده بشی جمله معروف امام خمینی که اینا از آزادی اینو میخوان همینه فهم اینا از انسان اینه تازه انقدم بفهمن خیلی یعنی درد حیوونم اگه بفهمن حیوان فرض بکنند انسانها خیلی اینا ماشین بیشتر از ماشین نمیفهمه چالش جدی ما اینه مشکل امیرالمومنین با مسئولینش چی بود بگم و تمومش کنم صلوات بفرستین چالش امیرالمومنین تو حکومتش چی بود یه مورد فقط براتون بگم اینو داشته باشید صفا کنید آتیش بگیریم و یه هفته روش فکر کنیم هفته بعد بیایم با همدیگه ادامه بدیم خیلی فکر کنید خیلی مهمه میخواستم کبوترخانه میبدم براتون یه چیزی بگم و ببینم حالا اگه وقت کنم میگم انشالله امیرالمومنین یکی از نامههای معروفشون نامه به عثمان بن حنیف شنیدید دیگه بدبختی اونی که نهج البلاغه نفهمیدی مثلاً نمیفهمه چی میگه رفته تو فضای مجازی هر ننه قمری گیر میاره اطلاعات هفت جد و آبادشو میریزه بیرون کیفتو از کجا خریدی جوراب چرا این شکلیه دماغت چرا اینجوریه دوبار میخوره عمل کرده باشی امیرالمومنین نامه نوشت علیه عثمان ابن حنیف نفهمید اون نامه چی بوده و افشاگریشو یاد گرفته این مدل افشاگری افشاگری نکرده اونجا ماجرا بوده که افشا شده حضرت نخواسته افشاگری کنه افشا شده مردم با خبر شدن اشکال امیرالمومنین تو نامه عثمان بن حنیف چی بود به عثمان مجلس اعیونی دعوتت کردن فقرا دعوت نبودن پولدارا دعوت بودن چرا غذای خوب خوردی این همه امام رضا غذای خوب خوردن امام صادق غذا خوب میخوردن چقدر روایت داریم کل کباب کباب بخور یه باب داریم تو وسایلش چیه استحباب اکل الکباب کباب کلمه عربی کباب از ما گرفتی کباب قبل انقلاب غذا بود نامه چی میگه که هیشکی به این توجه نمیکنه مسئله من اینه چرا مسئول من باید گوسفندی فکر کنه بخونم براتون تعبیر حضرت میفرماید که میگه از از مولات یاد بگیر به من نگاه کن ببین من چه جور زندگی میکنم جملاتو داشته باشین بیچاره میکنه آدم طیبات مربوطه علفها من نیومدم تو این دنیا بچرم من گوسفند نیستم که حمام علفم باشه دیگه نمیگه علف خوب و تروتمیز و اینا میگه مسئول جمهوری اسلامی به فکر شکمش باشه حیوونه مسئله من اینه خوب خوردی میگم تو چرا به خوردن فکر میکنی مرسل شغلها تقمها آقا مسئول داریم وقتی نمیفهمیم مشکلمون میشه بعد یه بابایی میاد ژست میگیره من ساده زیستم حیوانیتش یه جوره تو حیوانات یه جور دیگه است حیوان مگه نداریم مدلش فرق میکنه روایتهها روایت از امام رضا هم هست وقتی مسئول دیدید ساده زیسته گول نخوریدا فن شهوات الناس مختلففه شهوت فرق میکنه بعضیا فضاشون فضای فساد اقتصادیه بعضیا فساد دامن بعضیام فساد سیاسی دارند با رفقاش بسته میخوان همه با همدیگه برن اینجا بست میشینن اونجا فحش میدن اینجا فلان میکنن یه فساد دیگه است پاکه بچه بچه منو نگاه کن بچه اونو نگاه کن من یه پرونده است آدم بودن پرت میکنی آدم میخوایم مفصل تو این نامه نامه ۴۵ نهج البلاغه که اگه خواستید مطالعه بکنید که حالا وقت نیست براتون بیشتر بگم حضرت میفرمایند که علی بیاد بشه مثل گوسفندا زندگی بکنه دغدغش این باشه که من چی بخورم چی بپوشم زد و بند و رابطه و کار و تو این حد مسئله امیرالمومنین پرکاریه چند تا حیوان نجیب داریم انقدر پرکارن اینا نیست بله باید کار بکنن کار نیست آدم بودنه خودش آدم باشه هم جامعه رو آدم کنه رفته بودیم میبد خدا روزیتون کنه انشالله میبد یزد مستندی داشتیم میساختیم که پخشم شده است تلویزیون ما نویسنده مستند بود بعد رفتیم اونجا و کلی اطلاعات دادن و کلی چیز میز گفتن و نشونمون دادن و یه کبوتر خانه بود توی میبد این به نظرم مال ۲۰۰ سال پیش بود ایرانی خلاق خوش ذهن و خوش فکر ساکن در یزدی که آب نداره و هیچ به برکت خدا هیچ نعمتی از زمین و آسمون اونجا نیست نه جنگل داره نه درخت داره نه آب داره هیچی نداره برای تولید و برای کار اقتصادی چیکار کرده ببین نشسته فکر کرده این اقتصاد مقاومتی ۲۰۰ سال پیش ایرانیا در یزد یکی از جاهایی که به شدت فعالیت اقتصادیش بالا بوده و قطبی بوده یزد بوده آ** اصلاً نداشته نشستن فکر کردن گفتن این کبوترا که رد میشن از اینا از اونا پول در بیاریم چیکار کنیم کبوتر خانه میزنیم ۲۰۰ ۳۰۰ سال پیش چند جا ایرانیا کبوتر خانه زدن توی آذربایجان داریم کبوتر که میخواستن رد بشن شب یه جوری اینا رو جذبشون میکردن اینا میومدن غرفه زده بودن مثلاً ۱۰ هزار تا اتاق کوچولو کوچولو در حد نشستن یک کبوتر سقف باز بوده یه جاهایی داشته میتونسته بیاد تو شاهین و عقاب و اینجور حیوونا جغد و اینا نمیتونستن بیان تو که به این کبوتر آسیب نرسونن یه مهندسی خیلی قشنگ تر تمیز رئال کبوترها میومدن میشستن گرماشون یا سرماشون تامین میشده یه خوراک مختصری بهشون میدادن امنیتشم تامین میشده صبح میرفته این کودکه این زیر خرابکاری میکرده میمونده اون ارزش اقتصادی بهترین کود کود کبوتر تست کردید دیدید که میریزه دیگه میکنه میبره هیچ کاریش نمیشه کرد قویترین عنصر رو توی کوتاه کود کبوتر این ذهن خلاق یزدی این کودا رو جمع میکرده باهاش پول در میآورده حالا ما اونجا که رفتیم یه مقاله نوشتیم رژیم تمدن غرب کبوترخانه میبد است امنیت داره خونهها مرتب تر تمیز شیک امنیت رفاه آسایش آرامش بهداشت آموزش برای چی کودتو بده برو کودتو میخوام عزیزم دورت بگردم کود کودو بده کود نمیدم تحریمت میکنم سرتو میبرم کودتو بده عزیزم همتونو قتل عام میکنم با یه دکمه کودتو بده عزیزم کفتری چی چاق شده برای من تو کفتری بیش نیستی در این عالم گاو شیرده رسماً میاد اینجا میگه گاو شیرده پولو بده موشکو میزنم من نباشم تو هفته فارسی صحبت میکنی شما تمدن غربه چیزی به اسم انسان اصلاً به رسمیت نمیشناسه اصلاً قبول نداره چرا قبول داره یه طایفه رو اونم کیان صهیونیستها گویم جی او آی ام گویم میگن یه طایفه رو کره زمین انسانه اونم ماییم همه حیواناتی هم که خدا برای ما خلق کرده بعضی حیوانات چهارپا اند اهلی وحشان بعضی خودشون میان بعضیا به زور باید بیاری یه حیوان دوپام داریم اونم اهلی وحشی داره حیوان دوپا انسانه بعضیاشون اهلیان خودشون گوش میدن بعضی وحشان سرشو میبری گاو شیرده تعریف ایناست این مدل حکومت کاری نداره امیرالمومنین فرصت بده مردم بفهمن مردم کین بزن لت و پارشون کن مردم مردم یه دروغی بگو خالی ببند بترسون ابری بارون یه چیزی به هم ربط بده درخت بابا آدم حساب میکنه اینا رو مشکل کار امیرالمومنینه سختی کار اینه غربت اینه اینو داشته باش هفته بعد بیشتر صحبت بکنیم اونی که ارزش داره اینجا آدمه آدما اباعبدالله پیدا میشه کاری داشت برای امام حسین پروپاگاندا کنه عبیدالله بترسونه ترس واقعی موجی بندازه حرفی بزنه یه چیزی نشون بده یه کاری بکنه در باغ سبزی نشون بده پول پاشی بکنه شب عاشورا پاشی بگی که آقا ضد تبلیغاته این مدل اصلاً یعنی چی هفتاد تا جمع شدن پاکار جدی و شب عاشورا میفهمند که پاشید برید فردا همه کشته میشه آقا دیگه در این حد بله در این حد انسانه باید بفهمه انتخاب کنه خودش باید بیاد گول نخور پاشید برید به همشون میگه به عباس میگه پاشو برو یعنی چی حکومت کرد پاشید برید بعد البته با غربتم میگه میگه اگه رفتید این زن و بچه رو ببرید با خودتون اگه راه دارید که برید شب تاریک مرکب میدم جونتونو حفظ کن هیشکی پا نشد بره اولین کسی که پا شد حرف زد کی بود قمر بنی هاشم کجا بریم بریم بگیم که ما سیدمونو ترک نااسیدنا سیدمونو ول کردیم اومدیم لنبقا بعده لنعیشه بعد اومدیم بعدش زندگی کنیم تورو ول کنیم اینجا دست اینا بسپاریم بریم این زندگی حیوونی به چه درد ما میخوره آب و علف برسیم اومدیم آدم بشی اومدیم با تو بریم بعد بهشت اینا کین میفرماید دمتون گرم نرفتید از بین دو انگشت بهشتشونو نشون میده اینا کین بهشت میخوایم خودت کجایی اونو بگو بهشت میخوام جایی که ما میریم تو هم هستی ضمانت کتبی میگیرن از اباعبدالله جایی باید باشیم که تو هم باشیا ما آب و علف و اینا نمیخوایما اینجور آدم میسازه بعد خب وقتی اینجور آدم شد فراق تک اینا قلب اباعبدالله رو آتیش زد فرمود به خدا من نمیشناسم اصحاب ابر منکم اعصاب بهتر از شما وفادارتر از شما نمیشناسم دل میبره این انسانه امیرالمومنین برای عمار دست به صورت زد اما گریه میکرد آدم انسان دل امیرالمومنین برای عمار تنگ شده سختشه دیگه شما بشین فکر کن وقتی امیرالمومنین برای عمار اینجور واکنش نشون میده اباعبدالله الحسین برای قمر بنی هاشم باید چیکار کنه اون چقدر سخته عمار اینجور دل از امیرالمومنین برده که ازت بیاد فضربه بیده شریف علی لهیته با دست به صورت زد امیرالمومنین گریه میکرد انقدر گریه کرد محاسن خیس شد در فراق عمار حق بده اباعبدالله کنار بدن عباس رو کنه بگه عباس کمرم کس الان انکسر زهری و قلت حیاتی و شمت بی عدو زبون دشمنم دیگه باز شد دیگه تیکهها و متلکا شروع شد حرف شنیدنا شروع دیگه من بی کس و کارشم کسی نیست وایسه اینجا دفاع کنه ازش بترسن ملاحظه تا تو بودی ملاحظه میکردن میترسیدن شنیدی میگن تو این فضای سیاسی اون الان میگه اهرم قدرت وقتی گرفت در نظرت دیگه دشمن بی پروا ملاحظه هیچیو نمیکنه اهرم قدرت اباعبدالله قمر بنی هاشم بود همین که خورد زمین دیگه بی پناه دشمن روش باز شد دیگه صدا بلند شد بعضی گفتن نمیدونم واقعاً مقتل بوده اینا کشف از زبان حال و موقعیت کردن نمیدونم گفتن زینب کبری شنید عباس از دنیا رفته اومد گوشوارهها رو یکی یکی باز کرد این گوشواره از گوششون در بیاد دو جمله بگم عرضم تمام عباس با دل حسین اینجوری کرد با دل زین با بچهها اینجوری کرد با دل مادرش چه میکنه مادری که بزرگش کرده مادری که بعد امیرالمومنین دلگرمیش به عباس لا اله اونم مادر نبوده کربلا خبر براش دارن میارن مادر چقدر با معرفت با ادبت آمدن بگن ام البنین عباس تو کشتن گفت اول از حسینم بگو از حسین چطوره حسین چیکار بکنم از حسین چه خبر ام البنین حسینتم کشتن باورم نمیشه مگه عباسم نبود عباس من باشه کسی سمت حسین نمیتونه بره ام البنین عباس هم کشتن باورم نمیشه کسی حریف عباس من نبود ام البنین با نامردی کشتن گفت برام بگو چطور کشتم ام البنین کمین کردن یه دستو زدن بعد یه دست دیگه رو زدن بعد ۴۰۰۰ تیرانداز تیربارونش ام البنین فرق پسرت رو دریدن همه با هم بهش حمله کردن السلام علیک یا اباعبدالله و الارواح التی به فنا علیک منی سلام الله ابدا ما بقیت و اللیل و النهار ولا جعل الله آخر العهد منی لزیارتکم سلام علیک
در حال بارگذاری نظرات...