ادبیات قرآن

جلسه چهار : علامت‌های اسم در قرآن

00:46:14
151

برخی نکات مطرح شده در این جلسه

علامت‌های اسم

الف لام

مسند الیه

جمع مکسر

جمع سالم

تثنیه

مضاف الیه

جمع مذکر سالم و مؤنث سالم

توضیحات درباره تثنیه و جمع

علامت‌های اسم

ارتباط احادیث با آیات قرآن

مضاف

نقش الف لام در ادبیات قرآن

متن جلسه

توجه: متن زیر صرفاً توسط هوش مصنوعی تایپ شده و ویرایش نشده است‼️

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا مصطفی محمد اللهم صل محمد سال طیبین الطاهرین و لعنت الله علی القوم الظالمین من الان الی قیام یوم الدین علامتهای اسم سه تا رو گفتیم ج تنوین ندا چهارمین علامت اسم الف لام الف لام نه فعل میاد نه سر حرف الف لام نه سر فعل میاد نه سر سوره مبارکه اعراف آیه ۱۹ رو بیارید در محضر قرآن باشید قرآن خدمتتون هست گفت ما در خدمت قرآن هستیم احس حرف ندا اومد و اینجا آدم اسمه اسکون انت وزوجک الجنته پس اینجا الجنه چیه اسم چرا چون الف لام فکلا من حیث شئتم ولا تقرب اسکول فلان بهشت را ساکن شو بهشت شجره ولا تقرب هاده الشجرهة الف لام دوباره پس شجره هم اسم فتکونا من ظالمین از ظالمین هم اسم الف لام وقتی باشه معلوم میشه که اینا رو باید حفظ کنیدا ما بریم تو سوره الرحمن کار میکشیم از شما من الظالمین مجبور به حرف جرم هست احسنت حالا توضیحات در مورد جمع و اینها میرسه پنجمین ویژگی مسند مسند اینجا منظور ما مسند الیه مسند الیه یه مسند داریم یه مسند الیه مسند و مستند الیه مبتدا رو میگن مسند الیه خبر رو میگن مسند چون مبتدا بهش اسناد داده میشه دیگه با خبر به مبتدا زیدون قائمان سمانی ابی زیدا اسم من زیده منظور امیرالمومنین بله پدرشون اسم ایشون رو جناب ابوطالب اسم ایشون زید گذاشتم مادرشون اسم ایشونو حیدر گذاشتن پیغمبر اسم ایشون علی گذاشته یعنی خدای متعال اسم ایشون علی زید قشنگ بود ها امیرالمومنین زیدون حاکم زیدان مولا آره اونم احتمالاً امرا زهرا زیدون امرا زیدان حاکمان زید مسند الیه حاکمان مسند است یکی از ویژگیهای اسمی که مستند الیه واقع میشه فعل و حرف مصدق الیه واقع نمیشه هیچ وقت مبتدا واقع این توضیحاتش بعداً انشالله خواهد مبتدا مسند واقع میشه مستند الیه واقع نمیشه مبتدا واقع میشه خبر فعل و حرف خبر واقع میشه مبتدا واقع نمیشه چرا زیدون یذرب این مبتدا مبتدا نشد خبر همین عرض کردم گفتم فعل خبر واقع میشه مبتدا واقع مرحبا به ناصر ۵ مسند الیه شیشم مستند الیه هم مثال قرآنی سوره مبارکه نساء آیه ۹۱ رو بیارید پیدا شد آخر آیه چی میفرماید سلطان مبین اولائک جعلنا لکم علیهم سلطانا مبینا اولائک مبتدا اون که اولائک جعل لکم کل این جمله دیگه میشه خبر اولائکم مبتدا یا بفرمایید چی مسند الیه پس اولائکم اسم یا فعل یا حرف اسم حل شد جعلناکم خبر لکم علیهم سلطان مبینا کلش میشه خبرش جمله میشه اینم از بحث حله روشنه دیگه اسم پس مبتدا فقط اسم میتونه باشه چیز دیگه مبتدا مبتدا رو بشناسیم و فلان اینا توضیحاتش میاد بله مبتدا این به خاطر اون که ابن مالک گفته و مسند تمیز تمیز الحسن به خاطر مسندی که اونجا گفته بود با مستند الیه اینجا توضیحات ما بحثمون این شکلیه که گردشیه یه مطلب میاد یه خورده واضح میشه دوباره میاد توضیحاتش جلوتر حل قرآن پیش بریم اشکال نداره بعداً شیشمیش تثنی اینا رو دیگه توی ابن مالک شعر ابن مالک نبود دیگه تو شهر سوئیتی تسنیه و جمع مال صمدی تصنیه جمعی جمع هفتمی پس فعل و تسنی و جمع تو فعلم دیدیم جمع و تثنیه عرض میکنم اونا چیه اون خود فعل نیست که جمع بسته میشه فاعل چک جمع بسته میشه یذربانه خود زدن جمع بسته نمیشه ضارب جمع بسته میشه تثنیه یضربانه دو نفر میزنند یذربونه چند نفر میزنند برمیگرده به فاعلش یذربونه جمعش مال فاعله فاعلش اسمه یذربانه تثنیه مال اسمه نه مال خود فعل این نکته تصنیه جمع علامت اسم تسنیه تو حالت رفعی میشه الف و نون آنه آنه موی آنه که میگن میروید آن اون آنه با این آنه فرق میکنه آنه آ نمیشه تسنیه برای اسم تثنیه آانه حالت آها نصب و جریش عینه عینه یه کلمه بگین تسنی مثل چی بابان با بابان دوتا باب الباب کتابان دو تا کتاب مامان واوان بله بهرام اینها در حالت رفعی تو حالت تسبیح و جری میشه بابین کتابین هازانه بابان هازانه منصوران هازانه هاتانه فاطمتان هاتانه فاطمتانه هازانه کتابان فیلم دوتا دو تا کتاب اون دوتا دوتا فاط مررتو بهاتعینه فاطمهتینه یا مررتو به فاطمهتین

مرا تو به فاطمه تین رئیت فاطمهتین حالت نصبیش رای تو فاطمهتین مفعول به چه فاطمهتین رعیتو قلدرین دوتا قلدر دیدم قلدران قلدرین تسنیه یه حدیث بخونم دوباره از اون حدیثهای قشنگ حدیثهای قشنگ شهید امروز ابی جعفر محمد بن علی الباقر امام باقر علیه السلام یه حمد به روح ایشون هدیه بکنیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله حدیث سلسله الذهب نسبت به کربلا ازشون چیزی نباشه تو ماجرای یزید ایشون یه صحبتی با یزید داره رسواش میکنه بله بله برخی مقاتلم از ایشون نقل شده کمتر آقا پس این حل شد حالت رفعی آنه حالت نصب جبری عینه هازان هازاین خود هازانه چون اسمه دیگه تثنیه داره درست شد حالا یه روایت فوق العاده قشنگ از امام باقر علیه السلام که حدیث سلسله ال ذهبه ایشون از پدرشون امام سجاد نقل میکند امام سجاد جدشون امیرالمومنین علیه السلام قال امیرالمومنین علیه السلام وهو علی المنبر امیرالمومنین بر من نشسته بودند یخرج رجلن یخرج رجلن من ولدی فی آخر زمان مردی از فرزندان من در آخرالزمان خارج میشه خروج میکنه ابیدالون رنگش سفیده وجود نازنین حجت بن الحسن ارواحنا فدا اللهم صل علی مشرب بالحم سفیدی که به سرخی میزنه مبدح بطن شکم مبارک ایشون عریضه شکم عریضی دارند وسیعی عریض الفخرین عریض علی ف زین فخذ به معنای رانه دوتا ران میشه تو حالت نصبی الفخزان تو حالت نصب جراحی الفخز رانشون عریض مبارکه رانهاشون عری عریض الفخر فخذ نی یا فخذین امشب تو قنوت چی میگیم یا باسط ال ید نوبل عطیه درسته یا صاحب المواهب الثنیه صل علی اون یا باسط یدعین علییدین اشتباه نکنیم اینها عریض فخذین عظیم مشاش المنکبین مشاش مش شل منکبین المنکب یعنی چی شانه المنکبین مشاش المنکبین به معنای اینکه سر استخوانا درشته چهارشون مشاش المنکبین المنکبین به زهرهی شامتان به زهرهی شامتان شام برای خاله پشت حضرت دو تا خاله به زهرهی زهر یعنی به زهرهی به پشت حضرت شامتان شامتان کمر حضرت پشت حضرت دوتا خال داره دوتا خال درشت شامتان شام جلو شام خمیازه نمیکش کسی ادعای امام زمانی که خمیازه کشید خلاصه که امام زمان نیست اصول کافی شام اسم الفخذ اسمه حالا هم الف لام داره هم تثنیه است المنکبین اسم هم الف لام داره هم تثنی است شامتان چیه اسم فعل حرف اسم چرا تثنیه داره تو حالت رفعی شامتان حالت نصب جراحی شامدترین خدا را شکر الحمدلله به زهرهای شامتان شامت علی لون جلده یه خال به رنگ پوست بدنشونه و شامت علی شبه شامت النبی یه خالم به رنگ خال پیغمبره لهو اسمان لهو اسمان خود دوباره اسم تثنیه داره حضرت دو تا اسم دارند اسم یخفا و اسم یعلن یه اسمشون مخفیه اسمشون علنیه فم الذی یخفا فاححمد در مورد پیغمبر اکرم پیغمبر دو تا اسم دارند یکیش اونی که مخفیه احمد بوده و ام الذی یعلن ف محمد اللهم صل علی اسم علنیشون محمد امام زمان هم همینجور ادامه حدیث خیلی زیباست میفرمایند که نمیدونم دیگه ندیده بودم نبودم اونجا پیغمبر اکرم دو تا اسم داشتند اذا حضرته اذا لها م بین المشرقه مشرق و المغرب حالا شاید این دو تا مال امام زمان هم بشه حالا حدیث رو اینجوری برگردونیم که مال امام زمان لهو اسمان یعنی به امام زمان برگرده بعید هم نیستا بعید هم نیست من تو برخی روایات دیدم که اون اسم حضرت که فرمودند که این آوردنش حرامه همین اسم این یکی اسم غیر از محمد که ما نمیاریم میم ها میم دال میگیم اون یکی اسم اسم حرام این اسم دوران حضرت با این اسم شناخته میشود حالا ادامه حدیث وضع ایده علی وقتی حضرت خلاصه یه تکانی به خودشون بده از جا برخیزند الف اصلی اینجا مابین مشرق و مغرب برای حضرت روشن میشه یه تکونی که میدن و دستشونو بر رئوس عباد میذارن فلا یبقا مومنون الا سارقبه اشد من زبر الح دست بر سر مردم میذارن هر مومنی قلب شدیدتر از پارههای آهن میشه و عطاه الله تعالی قوه اربعین رجلا خدا به او قوت چهل مرد رو داده ولا یبقا میت الا دخلت علیه تلک الفرحه تمام مردهها از ظهور امام زمان خوشحال میشن فی قبورهم مرده ها به دیدن

همدیگه میرن تو قبرهاشون و یتباشرون به قیام به همدیگه تبریک میگن جشنی به پا میشه تو قبرها قبرها به هم تبریک میگن به اینکه امام زمان ظهور حدیث در کمال الدین مرحوم صدوق جلد ۲ صفحه ۶۵۳ اصلش از امام باقر علیه السلام من کبین شامتان اسمان جمع رو هم عرض بکنیم مثل این حدیثهای شیرینتره دیگه تو حالت رفعی او نه تو حالت نسبی جدید اینه اونه و مومنون مومنین تثنیه آنه ای عینه اونه اینم آیه قرآنش رو بیارید سوره مبارکه زمر آیه ۳۳ سوره مبارکه زمر آیه ۳۳ من در مورد جمع یه توضیحی عرض بکنم آقا اینجا باشید همه سه نوع جمع داریم در واقع جمع توی تقسیم کلی به دو نوع تقسیم میشه در مجموع میشه سه یه جمع جمع سالم داریم یه جمع مکسر داریم جمع سالم باز دوباره یه مذکر داره یه مونث جمع مکسرم که همینه پس میشه جمع مذکر سالم جمع مونث سالم جمع مکسر این سه تا مدل جمع ما جمع عرض میکنم جمع مذکر سالم یک کلمهای که مذکره علی مثلاً اسمی که مذکره یا اسم مبارک پیغمبر اکرم محمد محمدون علیون درست شد جمعش محمدون جمع مذکر سالم اینا مال جمع مذکر سالمه جمع مذکر سالم علیون محمدون محمدون محمدین تو حالت رسمی جریمه میشه محمدین دولت رفعی میشه محمدون محمدون ثلاث مثلاً محمد بن ثلاث متقدم محمد بن ثلاث مطهر جمع مونث سالم با الف و ط جمع بسته میشه فاطمه قانت صادقات صادقات صادق آتن محرم مرجع مونث سالم جمع مکسر هم کلم ساختارش به هم میخوره وقتی جمع بسته میشه تو جمع سالم ساختار کلمه به هم نمیخوره تو جمع مکسر ساختار محمدون خود محمد سر علیون خود علی سر جاشه آنتا تو صادرات خود قانع تتون صادقتون فاطمه جمع بسته میشه ولی تو جمع مکسر رجل میشه رجال رجل رجال این ترکیب کلمه به هم میریزه بین جیم و لام فاصله افتاد آفرین اعلام مثلاً جمع علم نه مفردش قانت است قانته قانون تاتون قانته مفردش قانته قانطات صادق صادققات رجل ولی میشه رجا علم میشه اعلام قفل میشه اقفال مفتاح میشه مفاتی مکس احسن حالا اینجا ما اگه کلمه جمع بسته شده باشه چه جمع مذکر سالم چه جمع مؤنث سالم جمع سالم و جمع مکسر همه علامت اسم جمع مذکر سالم باشه چه جمع مؤنث سالم باشه چه جمع مکثر باشه معلوم میشه که اسمه قانط اسم علیون اسم اعلام علم علم اسم فعل حرف علم اسم چون جمع مذکر داره مثال قرآنی بزنیم اول جمع مذکر سالم همین آیهای که آوردین سوره مبارکه زمر ۳۳ حله آقا سوره مبارکه زمر آیه ۳۳ اولائکه هم حالا اون که چی بوده کار نداریم المتقون اسم یا حرفه چرا چون هم آها جمع ما یشائون چی الان چون جمعش جمع فاعله آفرین فاعله مال خود محسنین المحسنین جمع مذکر سالم در حالت جری پیشزاء المحسنین جزا مضاف المسلمین مضاف الیه مج میشه المومنین المحسنین حالا برای جمع مونث سالم سوره مبارکه عنکبوت آیه ۴۹ و ۵۰ رو بیارید بقیه و انما انا نذیر مبین آیاتن بیناتن اینا همه جمع چیه مونث سالم وقتی آت داره جمع مونث سالمه مفردش چی میشه آیه بین روشنه هیچ نگرانی استرس نداشته باشین همه اینا مفصل تکرار خواهد شد آفرین توضیح بدیم آقا اینا جمعه آیاتون جمع مونث سالم تاب آها خود صدور صدور چیه مکسر احسنت آیاتنا به آیاتنا آیاتنا مجرور شده به آیات اینجا هم مجبور به حرف جره هم باز نا مضاف الیه آیاته به جمع مونث سالم در حالت جری الا الظالمون از ظالمون جمع مذکر سالم در حالت رفعی دوباره آیات انما الایات همه جمع مونث آیه آخرم مکسر سوره مبارکه اعراف آیه ۱۹۵ رو بیارید تو این یک رب بریم سوره الرحمان را هم پیاده بکنیم قواعد الهم ارجلن یمشون بها ام لهم عیدن یبتشون به ام لهم اون یبصرون بها ام لهم آذان یسمعون بها قلد او شرکاءکم ثمکیدونه فلات انظرونه آفرین ارجل جمع مکسر رجل آیا اینا پاهایی دارند که باهاش راه برن عیدن جمع مکسر یده عیدی عیدی عیدین گفته شده آقا هستی تو مطلب مکسر وقتی ضمیر بهش برمیگرده ضمیر مونث برمیگرده ارجلن یمشون بها به اون ارجل دوباره یبتشون بها به اون آذان اعیون جمع مکسر عین چشم آذان جمع مکسر اوزونه گوشها شرکا جمع مکسر

شریک خب این کلمه اینا آیات با دقت زحمت کشیده شده که اینا رو درآوردیم گذاشتیم برای اینجا که بحث کاملا خواهش خب من این روایت امام باقر علیه السلام را بخونم چند روایت مختلف آورده بودم چند تا روایت از کافی آورده بودم یکیش در مورد استفاده جن از امام باقر علیه السلام بود بحث قشنگ دیگه حالا فرصت نمیشه بخونیم حالا این روایت در مورد علامات امام جان اصول کافی جلد ۲ کتاب الحجه للعمام عشر علاماتن للام اسم اسم للعمامه با هم تک تک کلمه میریم جلو میگیم اسمه یا نیست اگه اسمه به چه علامتی امام چون مجرور للعم تنوین ندا احسن الف لام داره این هفت تا رو الان میخوایم اینجا پیاده بکنیم اول تو روایت بریم سوره الرحمان جر تنوین ندا الف لام مسند الیه یا بفهم مبتدا تثنیه جمع یه بار دیگه همه با هم جر تنوین ندا مبتدا ت للعمامه چیه اسم به خاطر هم جر هم الف عشر علاماتن علاماتن احسن جمع مونث سالم ترجمه للعمامه امام ده تا علامت دارند یولد مطهراً مطهراً اسم چرا تنوین داره مطهراً مطهر به دنیا میاد یعنی با نجاست به دنیا نمیاد امام با خون مطهره مطهراً وارد بشیم فعلا مجه مطهراً حال در حالی که مطهر است به دنیا میآید مختوناً ختنه شده مختونا اسم تن اگه بخوان به شما نشون بدم اول جنسیت شما رو تغییر میدن بعد مجردت میکنه بعد متاهلت میکنم رضا و علی الارض بله امام امام مجتبی علیه السلام من بخوام اهل شام را اهل کوفه میکنم اهل کوفه را اهل شام آقا فلان بشین خانم دستگاه عوض بعد این تو بهار داره که رفت خونه دیسک زنش که زن بود مرد شده جلوی در وایساده منتظرشه داره رفت و حاملهام شد بچهشم خنثار دنیا اومد دوجنسه اومدم حضرت حضرت یه اشارهای کردن زنه مرد شد مرده زن شد بچهام سالم این قدرت امامت اینه امامه بله وقع علی الارض الارض اسم مجرور احسن علامت وقع علی راحته وقتی بر زمین میفته و راحت راحت به کف دست میگن وقتی به زمین میفته وقتی به دنیا میاد بر کف دست رو زمین واقع میشه باز کف دستگاه اهل سجده میکنه راحته هیچی الا راحته مجرور به حرف آقا جواب بدین اون هیش باز دوباره اسم راحتی هش اسم مطهر به دنیا میاد مختون به دنیا میاد وقتی بر زمین واقع بشه وقتی به دنیا میاد بر زمین واقع میشه کف دستشو میذاره صوتش رو به شهادتین بالا میبره جنوب نمیشه امام هیچ وقت جلو فعل میشه با خواب و احترام ولاتنام عینه و لاینام وتنام عینه ولا ینام قلب و چشمش میخوای ولی دلش نمیخوابه ولایتسائب خمیازه نمیکشه ولا یتمطا دستشو علامت خستگی هیچ وقت و یرا من خلفه کما یرا من امام از پشت سرش همونجور که از جلوش امامه و نجوا او کراهت الم مدفوع حضرت امام بوی مشک میده والارض موکلت به سطره زمین موکلی که مدفوع امام را بپوشونه و طلائه و بب رسول الله کانت علیه وفق وقتی که زره پیغمبرو بپوشه به اندامش دقیق در میاد زره پیغمبر به اندام گشاد و تنگ و اینا یعنی هرچقدرم سایز زره باشه به تن امام جور در میاد به پوشه زره درست غیره من الناس طویلهم و قصیرهم زادت علیه شبر همه مردم اگه پیغمبرو بپوشند میخوان دراز باشن میخوان کوتاه باشن میبینن به اندازه یه وجب به تنشون گشاد میاد محدث الی ان تنقضی ایام تا وقتی که از دنیا میره محدثه یعنی از عالم غیب با او گفتگو میشه و هر آنچه که میخواد از عالم بالا بهش میگن ملائکه و اینها با او گفتگو میکنن وقع علی راحته رافن البته اینا اینجوری نیست که بگیم آقا حالا مثلاً معلوم نیست نه اینا نسل صریح قرآن و آیه تطهیر نازل میشه یذهب عکم ال یعنی هر آنچه که از آلودگی مادی معنوی هر آنچه هست از اینها دوره رافعان چیه آقا رافعاً رافعاً شهادتین مونث جمعیت به شهادتین به شهادتین از شهادتین الشهادین الشهادتین عینه تثنیه است اینه به شهادتین از شهادتین تثنیه است و مجرورم به چی به حرف و یرا من خلف من خلفه خلفی من خلفه آفرین خلف از چیه اسمه مجرور واقع شده مضاف بودن علامت البته این مضاف بودن علامت اسم هست علامت اسم ولی ما نگفت ۴ تا چیزی که علامت اسمه ما اینجا نگفت یه چیزیو نوشتم رمان تذکر اضافه تسخیر نسبت و تمیز هم از نشانههای اسم است

کما سیتی فی محله انشاالله بله مضاف همیشه اسمه مضاف باشه اسم مسقر باشه اسم مثل رجیل رجل رجی مرد کوچولو حسین حسن کوچک بنی ابن کوچک نسبت حسنی حسینی مشهدی قمی وقتی منصوبه اسم و تمیز عشره رجلاً رجلاً تمیزه ۱۱ تا دیدم کوکباً مضاف بودن علامت اسم من امامهی امام چیه چرا آفرین من اومده و نجوه خوب نجوه نجو مدفوع نجو استنجاع که میکنند طلب اینکه مطلوب بیاد بیرون و پاکش کند استنجا نجوه نجو اسمه چرا چون مضاف واقع شده کراهت کراهت الم کراهت المسک جز حروف جره کراهه راهه اسم چرا چون مجبور به حرف جربه اضافه داره به اضافه مضاف الیه مضاف الی والارض موکلت والارض الف لام داره موکلت تنوین در احسن به سطرهی احسن وبتلا هم مضاف الیه باشه اسم هم مضاف باشه و ابتلا بلعیدن و ابتلایی و ابتلاعهی هم مضاف جر به تب و ابتلایی جر به تب تبعیت کرده به سطره و ابتلائه به صدرهی و ابتلایی ابتدایی عطف به سطرهی آره اشکال نداره الان ذهن باز میشه میریم سوره الرحمن قشنگ دیگه با رسول الله اللهم مضاف واقع شده رسول الله زره رسول خدا دره رسول الله رسول چی مضاف الیه الله چی هم الف لام داره هم مضاف الی کانت علیه چرا مجروره دیگه مجروره به مضاف الیه هم مضاف بودن مضاف الیه بودن مضاف الیه مجرور میشه ولی مضاف دیگه مجبورم نیست رسول الله رسول الله وقتی میگیم الله مجنون خیلی عالی وفقن وفقن تنوین داره و اذا لبسها غیره غیره غیره اسمه چون مضاف غیره غیرهو مضاف الیه داره من الناس الن طویله طویل اسم مضاف واقع شده قصیر باریکلا شبرن وجب شبر تمرین محدثان تنوین الا ان تنقضی ایامه ایام هم جمع مکسر جمع مکسر احسن جمع مکسره و مضاف هم هست لله درکم احسنت خیلی عالی بود سوره مبارکه الرحمان رو بیارید تو این ۱۰ دقیقه فقط آقا سریع دوستان سوره مبارکه الرحمان کلمه به کلمه آیه به آیه میفرمایید که کدومش اسمه و چرا اشکال نداره مهم آقا ما گفتیم مهم اینه که ما برای ترجمه برای فهمیدن متن اول از همه فقط چی بفهمیم محور فهمه محور ما که نمیخوایم قواعد ادبی فعالیت میخوایم بفهمیم محور اشکال نداره عربی یاد گرفتن بله اعراب نداره بسم الله الرحمن الرحیم اسم چیه اسمه چرا اسم بسمه بسمه بسمه اسم به علت مجبوریت اینجوری اسم به علت مجبوریت الله اسم الکلام هم مجروره هم الف لام داره الرحمن هم مجروره هم الف لام داره الرحیمه هم مجروره هم الف لام داره الرحمن تبعیت به تبعیت الرحمان الف لام داره و مبتداست مسند الیه مبتدا مبتداش اشکال نداره علم القرآن القرآن الف لام خلق الانسان الف لام علم البیان علمه علمه فعل البیانه مفعول بهشه و اسمه چرا چون الف لام فقط ذهنتو درگیر نکن آفرین کلمات قبلی باشین با سرعت القمرو الف لام به حسبان و مجرور والنجم الشجره یسجدانه چی والسماء رفعها و وضع المیزان ان لا تتقو فی المیزان الف لام و مجرور اقیم الوزنه الف و لام بلقسته الف لام و مجر ولا تخمسر المیزان الف والارض وضعها للعنام آفرین فیها فاکهتن ذات الاکمامه احسنت زاد مضافشه جز اسما ست ذاتم اسمه وقتی مضاف باشه اسمه دیگه اینو یادتون والحبه ذوالقرنین مونثش ذات میشه والحب ذوالعسفه احسن زو به خاطر مضاف بودن اسم الاصفه هم الف لام هم مضاف الی و ریحان فب ای تسمه ندا اسم نه چرا چون مجروح به ای به ایه ب حرف جر اومده سرش به ای ای پس اسم آلا آلا الف نه آلا العالا نیست که جمع مکسر آلا جمع مکسر حالا کار نداریم مفردش چیه و مجروره به ای آلا آ ایه مجروح به حرف ب آلا مجبور به مضاف الیه روشن شد به ای آلا ربکما رب آها مضاف هم هست ربه و آلا فبه ای آلاء ربکما چونکه آلا مضاف به رب باز حالا خودش مضاف الیه ولی به اونم اضافه شده ای آ م توت اضافه مضاف هیچ وقت الف لام نداره این علامت آلا ال پس جمع مکسر بود آ آقا حله مضاف الیه خود آلا مضاف الیه از اینور مضاف هم هست اختلاف در مورد خلق الانسان خلق الانسان الف من سلثالن تنو تنوین و جر من سلسله کل فخاره و خلق الجانه جمع مکسرم هست جمع جنه الجان مکسر جان نه آن تصنیه

آنه نه آن الجانه آره بعدشم باید به مفرد من مارج مننارن مارجن هم تنوین هم مجرور من نار هم تنوین هم مجرور فبه ای آلا ربکما تکذبان جلسه بعد گفتیم دیگه ایه این آیه دیگه آیه تکراری ماست دیگه فبه با حرف جر ایه اسم مجروره مضاف هم هست آلائه هم علیه مضاف برای ربم هست ربکما باز ربکما خود رپ مضاف کما مضاف الی به ایه آلائه ربکما ای مضاف آلا مضاف الیه دوباره آلا مضاف الیه رب مضاف کما مضاف الی کما اسم مبنیه احسنت

سخنرانی‌های مرتبط

عنوان آهنگ

عنوان آلبوم

00:00:00
/
00:00:00