حدیثی کوتاه اما عمیق از امام هادی علیهالسلام و پاسخ ایشان به متوکل درباره مرد نصرانی
توضیح کامل نشانههای اسم
بررسی احکام شرعی زنا در اسلام و تفاوت حکم برای مسلمان و کافر
شرح معنای دقیق «قد» در افعال ماضی و مضارع و تأثیر آن در جمله
معرفی ادات تسویف «سین» و «سوف» و کاربرد آنها در بیان آینده
بررسی حدیث هفت دریا و ارتباط آن با کلمات الله و فضایل اهلبیت
تحلیل مواردی که تای تانیث ساکنه علامت فعل است و تفاوت آن با تای اسم
‼️توجه: متن زیر صرفاً توسط هوش مصنوعی تایپ شده و ویرایش نشده است‼️
بسم الله الرحمن الرحیم خوب ما یه متن مکتوب را که سوره مبارکه الرحمان بود رو متنش کار کردیم برای علامتهای اسم که این ۱۱ علامتی که گفته بودیم خدا را شکر این اسامی که در شماره رحمان اومده بود رو بررسی حالا بنده میخوام یه حدیثی بخونم بحث اینجا فقط باید تمرین بشه هرچی که اینجا بحث میکنیم دوستان باید برن تمام یک هفته را تمرین کند معجزهای بکنیم و بیایم اینجا مثلاً مطلب فرو کنیم تو ذهن شما اینجوری نیست اینجا ما داریم فقط مطلب ناب میگیم با تمرین بقیش باید دیگه با خود خودشون زحمت می من یه حدیث میخونم میخوام ببینم که آواشناسی دوستان چقدر قوی شده بدون اینکه بنویسم واژه به واژه میگم دوستان میگن که این اسمه یا نیست اگه اسمه به چه دلیل اسم بدون معنی کامل دقیق همه بگن هرچی تو ذهن میاد اگه کسی به ذهنش اومد حدیث درباره امام هادی علیه السلام که امشب شب میلادشونه یه صلوات بهشون هدیه کنیم اللهم صل علی از کتاب احتجاج طبرسی جلد ۲ صفحه ۲۰۴ من میخونم حدیث خیلی زیباست حدیث کوتاهی انتخاب کردیم احادیث بلندم بود ولی خب حالا این مختصر دو تا حدیث کوتاه میخونیم انشالله میریم سراغ بحث فعل هر چقدرشو برسیم انشالله امروز اشاره و ان جعفر بن عن جعفر ابن جعفر جعفر اسمه چرا آها ابن ابن رزق الله کلمه کلمه میخوام بگم ابن رزق الله ابن مضاف به رزق دوباره مضاف به الله رزق هم مضاف الیه هم مضاف الف لام داره مضاف الیه قدم الی المتوکل رجلن نصرانی فجره به امرتن رجلن نصرانیون جایزه فجره به امرت مسلمتن به مسلم تنوین داره مسلما تن فراد ان یقیم علیه الح الحده الف فاسلم فقال یحی بن عکسم لعنت الله بله یحی بن عکسم که شیخ عباس قمی در تتمه المنتها میگه که ۵۰۰۰ پسر بچه رو بهش دخول کرده بود لعنت الله قاضی القضات مامون بوده که با امام جواد بحث میکنه مناظره میکنه نه این قاضی بوده حکم کرده هرجا میرفت چند تا پسر بچه باهاش بودن و میگه زمینی نمانده بود من که درش اسب دوانیده بود شیخ عباس از کثافتکاریهای او قلمم شرم داره که بخوام بگم و چه کرده یحیی بن عکسم خب یحیی اسم عکسم هم اینجا یحی بن اکثر گفتیم یکی از علامتهای اسم اینه که مونادا واقع میشود ی واقع بشود اینجا فاع همین که بشه منادا واقع بشه کفایت یا یحیی یا یحیی کتاب اون اقسام اسم نظم نشونههای منادا میشود قابلیت ابن عکسم قد هدم ایم نوح قد هدم ایمانه چرا شرکه و فع و قال بعضم یذربو ثلاست حدود مضاف حدود هم تنوین هم مضاف الیه هم جمع مکسر و قال بعضم یفعل بهی کذا و کذا کذام حد فأمر المتوکلو بلکتابه فامر المتوکلو بل کتاب هم الف لام هم مجرور الی ابی الحسن العسری ابوالحسن العسری احسنت خودش جز اسماء سته اینجا علامت جرش الحسن دوباره مضاف الیه و الف لام العسکری و العسکری یکی از ویژگیها رو داره که تا حالا نگفتیم العسری نسبت نسبت العسری منصوب پادگان زندان از کر از گرم نه مثل ترکا نگید متوکل بالکتاب الی ابوالحسن العسری و صاله عن ذالک صال صالحی هم مضاف مضاف هم گر چه نوع جری امر بالکتاب و صالحی عن ذالک آفرین طب انزال ذالک فلم کتاب کتب علیه السلام کتاب یذرب حتی یموت علیه السلام السلام الف لام احسن فانکر یحیی و انکر فقها العسکره عسکره ذالکه فقها الاسکره ذالک جمع مکسر مضاف هم است العسکر خوب العسگر الف و مضاف الیه ذالکه فقالو یا امیرالمومنین یا امیرالمومنین به متوکل گفتن آقا یا امیرالمومنین چه نمونهای منادای مفرد مفرد منادای مضاف امیر مومنین امیر مضافه دیگه توضیح دادیم امیر مضاف المومنین چیه جمع مذکر سالم در حالت جری المومنین المومنین الف لام هم که صله عن ذالک فانه شیئون لم ینطق بهی کتاب ولم یجع بهی سنت تن و کتب الیه ان الفقهها ال فقها الف لام و قالو لم یجع به سنت ولم یطق به کتاب فبین لنا لمأ علینا از ضرب فکتبه بسم الله الرحمن الرحیم آیه قرآن دو آیه مهمه مجرور به الله هم الف لام هم مضاف الی الرحمن الرحیم هم الف لام هم جر طبعی الرحمنم فلما رئو بعث بعثنا بعثنا بعسنا قال قالو آمنا بالله بالله وحدهو وحده آها و کفرنا بما کننا به مشرکین مذکر آها در حالت نصبی فلم یک ینفعهم ایمانم ایمان لما رئو بعثنا خب فأمره به المتوکل فذرب حتی ماته حدیث چیه جعفر بن جعفر بن رزق الله میگه که قدم الی المتوکل رجل نصرانیون مرد نصرانی رو آوردن پیش متوکل تقدیم داشته شد آوردن فجره به عمرت مسلم با یه زن مسلمانی گناه کرده بود مرد نصرانی زنا کرده فراد ان یقیم علیه الحد فاصلم متوکل تا خواست به این مرد نصرانی حد و جاری کنه این مسلمان شد فقال یحی بن عثم یحی بن عکسم برگشت گفت قد هدم ایمان شرکه و فعل اینکه مسلمان شد باعث شد هم شرکش از بین رفت هم فعلش از بین رفت یعنی زنایی که کرده بود دیگه حد نداره چون مسلمون شده و قال بعضم یذربو ثلاث حدود بعضیا گفتن نه سه تا حد برش بزنیم متوکلو بلکتاب الا ابوالحسن العسری ارواحنا فدا و صالح عن ذالک نامه نوشتم به ابوالحسن عسگر ابوالحسن عسکری وقتی میگن منظور امام هادی علیه السلام متوکل دستور را نامه بنویسم به امام عسکری و از او سوال کنند این را فلما قرا الکتاب کتب علیه السلام حضرت که نامه رو خوندن اینجور نوشتن یذرب حتی یمود انقدر بزنید تا بمیره فانکر یحیی و انکر فقهاء العسکره ذالک یحیی و فقهای پادگان اینا همه انکار کردن گفتن یعنی چی آقا این چه فتواییه یا امیرالمومنین صلها عن ذالک گفتن یا امیرالمومنین شما ازش سوال کن فنه شیء سنتم در این زمینه جاری نشده فکتب حضرت اینجور نوشتن فقها قد انکرو هازا فقهای ما اینو انکار کردن کتاب این مطلب خلاصه از جایی نیومده فبین لنا لم چرا گفتی که اینقدر بزنیم تا بمیره حضرت این آیه رو نوشتن بسم الله الرحمن الرحیم فلما رئو بعثنا قالو آمنا بالله وحده و کفرنا بما کننا به مشرکین تا دیدن عذاب ما داره نازل میشه گفتن آقا ما به خدا ایمان آوردیم اصلاً ما تا حالا مشرک نبود اصلاً غلط کردیم اگه تا حالا ایمان وقتی عذاب ما رو دیدن بخوان ایمان بیارن این ایمان به درد نمیخو بله بله گناه زنای کافر با مسلمان حکمش قتله کافر اگه با مسلمان این چون دیده که حکم کافر وقتی زنا کنه با مسلمان اینه ایمان ۱۰۰ ضربه شلاق جالب اینجاست حد چیز داره بعد متوکل امر کرد که انقدر زدن تا مرد شمشیر عکسم یه حدیث دیگه هم بخونم حدیث بعدی رم بخونم همیشه به امام زمان رجوع میکردند بله برای راه افتادن حکومت خودشون که بالاخره نگن که آقا حکومت درمونده از این کار و فلان و اینا کم آورده سل یحی بن لعنت الله علیهسنبا الحسن ابا الحس چرا عبا مفعولنبه احس یحیی بن عکسم از ابوالحسن العالم ابوالحسن العالی یحیی بن عکسم ابا الحسن العالم خوب عبا الحسنه الحسن مضاف الیه و الف و لام العالم جر طبعی و الف عن قول تعالی عن قول تعالی سبعة سبع تعالی فعل تبارک و تعالی اینجا جمله معترض است سبعه سبعة ابهر سبعه ابهر ما نفدت کلمات الله هفت دریا بیان کلمات الهی رو بنویسند چقدر یه حدیث زیب این هفت تا دریا چیه و اون کلمات الله چیه سبعت ابهر چیه مکس ما نفدت کلمات الله کلمات الله جمع مونث سالم اللهم و الف و لام احسن ماهی سبعت ابهر ما نفدت کلمات الله اون سبعة ابهر چیه کلمات الله چیه اینجا در دریا چیه بیا اینجا خبر فقال علیه السلام ماهی مبتدا خبر استفانی فقال هیه هیا مبت عین الکبری عین الکبریت مضاف احسن و عین الییمین و عین البرهوت و این الطبریه این نسبت و جمة ما سیدان افریقا افریقا مضاف الیه و این ما جروان و نحن و نحن الکلم جمع نحن مبتدا الکلمات خبر جمع کلمه جمع مونث التی لا تدرک فضائلنا فضائل اونا فضائل اونا چیه جمع مکسر فضایل جمع مکسر فضیلت فضیلت ولا تستسقا حضرت فرمودند چشمه کبریت چشمه یم چشمه برهوت چشمه طبریه جمعه ما سیدان جمعه آفریقا عین ماجروان این هفت تا این هفت تا دریان که اگه جمع بشن ما کلمات الهی هستیم همه اینا جمع میشن فضایل ما رو نمیتونن بنویسن و به شمارش هستند دوباره صلوات بر امام هادی حالا که جیگرتون حال اومد بریم سراغ بحث فعل شهادت بود حالا بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالم اقسام کلمه چیا بود کلمه احسن ویژگیهای اسم چی بود جر تنوین ندا مبتدا تثنیه جمع نسبت اضافه تصویر چقدر جا افتاد مطلب ملکه میشه برای شما دومیش فعل بحث فعل انشالله دو سه جلسهای توش هستیم اسم ویژگیهاش تموم نه همه دوباره برمیگردیم هی تکرار تکرار ما همش با همین سه تا کار داریم اسم و فعل و حرف چیزی بیرون از این سه تا نداریم که اسم و فعل و فعل ۱ ۲ ۳ ۶ ۷ تا ویژگی گفتیم با ۴ تا ۱۱ با چهار تا که توضیح ندادی فعل بتافل وعتت و یفعلی و نون عقببل النه فعلن ینجلی فعلته بتا ب وعتت و یفعلی و نون اقبلنه شعر ابن مالک گفت هدایه یه جمله گفته تو بقیه کتب نیست میگه که آقا فعل ویژگیش اینه که اخبار میکند اخبار نمیشود یعنی به وسیله فعل ما اخبار میکنیم درباره فعل چیزی نمیگیم بافل درباره چیزی داریم چیزی میگیم میگه که اخبار به وسیله او نه اخبار از او یعنی محکوم به نه محکوم علیه به وسیله او حکم میشه نه برش حکم بشه اسم محکوم علیه هم محکوم علیه هم محکوم به خدا نکنید برای خدا کار حالا پیدا کنیم پرتقال فروش و ربط این جمله با پرتقال اولین ویژگیش جز ویژگیهایی که میخوایم بگیم نیست محکوم به نه محکومان علیه حالا ویژگی اولش اینه که قد بر سرش میاد بد قامت صلات قامت چیه مجلس روضه نیست اینجا قد قام قامت خسته شدین فعل صیغه دوم قامت بهش میگن حرف توقیع حرف توقی هم میگه حرف توق وقتی میاد میخواد دیگه وقوع رو برسونه قد برای وقوع مثال قرآنی دو تا مثال قرآنی بزنیم بله سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۸ در محضرش هستید آل آل عمران ۱۱۸ لذت ببرید از این آیات ۱۱۵ ۱۱۸ ۱۸ بازم داره یا ایها الذین خوب قد بدت البغضاء من افواحهم اینو حضرت آقا اول فتنه این آیه خوندن البقوا من افواح اینا با زبوناشون دارن دشمنیاشونو آشکار میکنه قد بدت فعل ظاهر شد آشکار وما تخفی صدورهم اکبر اونی که تو سینههاشون پنهان کردند شدیدتر اکبر داره اینجا اول فتنه آقا اکبر گفتن قد بین لکم الایات قد بیننا بین بین فعل ما برای شما تبیین کردیم آیات را ان کنتم تعقلون اگه عقل داشته باشه هرجا قطع اومد فعله حالا یا ماضی یا مضارع طوقی بودنش به ماضی چرا مهمه توقی بودنش به وقتی ماضی میاد سر ماضی میاد حتما الا بالله همین است بر سر مضارع بیاد گاهی معنا میده قد یعلم الم معوقین منکم گاهی میداند برخی را میداند قدی که علامت فعله بله و بر سر ماضی بیاد اصل فعل بله قد که بیاد تحقیق توقی برای ماضی تقلیل میشه و یه نکتهای میخواستم بگم چی بود یادم شما یه چیزی گفتی چی گفتی بر سر فعل فقط میاد یک وقتایی هست یه وقتایی هست ظاهرش اینه که بر سر اسم اومده ولی واقعش اینه که بر سر فعل اومده مثل چی وقتی شمشیر بر فرق مبارک امیرالمومنین خورد ملائکه چی گفتند لقد والله لقد والله دمت ارک ارکان الهدی این لقد همون قد خودمونه لام ترکیب سرش اومده لقد والله سر والله اومده ولی در واقع سر والله نیومده سر تهدمت اومده والله جمله معترض است قسم آیه بعدی سوره مبارکه رعد آیه ۳۲ رد ۳۲ آیه ۳ به رسوله من قبل لذین کفرو ثم اخذم فکیفه کان عقاب عقابی بوده عقابه شده مجبور به چی مجروره نه عقابه بوده عقابی بوده عقابی ول به خاطر اینکه گاهی به خاطر اینکه ترتیب آیات حفظ بشه همه مثلاً با آ ب و این وزن و اینا تموم شده کجاست لق فعل چیه استحض پس استحضرت چیه فعله چرا چون قد اومده سرش لقد و قد فرقی لام تاکیده تاکید بیشتری رو میرسونه خود قطع که برای تاکید لم دیگه با تاکید بیشتر اونا دیگه خیلی استحضار کردن بهشون فرصت دادیم و بعدا گرفتیم پدر فکیفه کان عقابه این اولین اولین دومین علامت دومین علامت هستید آقا دومین علامت خودش دوتاست که حالا ادات تصوی ادات تصویف یکی از بیماریهای اخلاقی که میگن آقا چیه تصویب یعنی چی صوفه صوفه گفتن تصریف آینده انجام میدم بعداً آخر هفته فردا اهمال فکی فکان کیف خبرشه که مقدم کانون عقابی اقامه من چگونه خدا عالم بود ادات تصویر یکی سینه یکی صوفه ادات تصویف اینا که میاد به معنای آینده سر فعلم فقط میاد و میبره تو معنای بریم تو آیاتش که لذت ببریم سوره مبارکه اعراف آیه ۱۵۲ برای سین دو تا مثال میزنیم برای صوفه هم سه تا مثال میزنیم دیگه فکر کنم برای امروزمون کفایت میکنیم ۵ تا آیه ۱۵۲ سوره مبارکه اعراف آها العج ان الذین اتخذ العج این سینالهم چی بوده ینالو بوده hom بوده رسیدن تق خیلی آیه عرفانی تقوا به خدا میرسه اینجا سینالهم غضب به زودی به ایشان میرسد غضبی از جانب ربشان و ذلتی در حیات دنیا و مفتترین را ما این شکلی جزا میدیم اونایی که گوساله پرستیدن مفتترین افترا خب اسمهای این آیه چیاست یه بار سریع فقط العجل اسمها الف لام داره دیگه چی غضب اسمه تنوین داره آها الحیات الدنیا المخترین سی ینالهم پس اینجا ینالو چیه فعله چرا ادات تصویر سوره بقره آیه ۱۳۷ ۱۳ صفحه ۲۹ یه علامت دیگه فعلم توش داریم کلمه ظاهرا فکر کنم آره کلمه کوچکترین آیه هم همون متامتانی بود که خوندیم کوچکترین آیه قرآن مدهام متان فسیکفیکهم پس آیه وسط قرآن وسط سوره مبارکه تیکه تیکه کنیم اینم هنریه توی تجزیه ترکیب و اینجور بحثا باید با یه کلمه گنده آدم مواجه میشه تیکه تیکش کنه ۱ هوم چند تا کلمه است ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ پنج تا کلمه است سین حرف یکفی فعل ک هوم اس دو مفعولیه یکفی که هم حالا فاعلش چیه الله الله فایلشه الله فا به زودی کفایت میکند خدا برای تو ایشان را فا دو تا مفعول داره دیگه دو مفعولی یکفی فعل چرا یه علامت دیگه فعلاً ما اینجا داریم چیه تو این آیه فقط اهتدو فقط احتدا فقط فقط هم دوباره همون قد خودم فقط شفا حرف تفریح اینجا میتونه فسیک فیکهم الله خوب بود آقا حله سین جا افتاد بریم سراغ صوفه ص سوره مبارکه نسا آیه ۱۴۶ این مثالها همه با دقت با عنایت درآورده شده زحمت کشیده شده نمیخوایم منت بزاریم ولی با یه توجهی با یه توجهی این آیاتی که مطالعه سوره نساء آیه ۱۴۶ معالمومنین الا الذین تابو خدا رحمت کنه آوازیهای عراقی آره هم کفش داشته گاهی پرت میکرده هم ریگ داشته که ریگ و کفش و اینا خلاصه کسی زیاد میپرسیده حرف میزده استاد بهجت بودن دیگه خدا رحمتشون و اصلحو و اعتصموا با و اخلصو دینهم لله فالائکه مع المومنین المومنین چیه چرا و جمع مذکر سالم در حالت جری و صوفه یعت الله المومنین اجرا فعل چرا الله فاعلش المومنین خدا به زودی عطا میکند مومنین را اجر عظیمی اینم دوباره دو مفعولی آیه بعدی سوره مبارکه شعرا آیه ۴۹ صفحه ۵۳ فلاسوف تعلمون لاقطعن ایدیکم و ارجلک خدا لعنتش کنه صوفه یه کلمهای که سه تا حرف داره فله صوفه هم فا حرفه هم له حرفه هم صوفه حرف حرف ولی کردی و علامت استقبال ادات تصوی آیه بعدی سوره مبارکه مریم آیه ۶۶ آخرین فکر کنم بحث بعدی رم برسیم سریع بگیم هرچی برسیم به نفع شماست بحث بیشتر پیش میره سوره مریم آیه ۶۶ آیه ۶۶ ۴۳ و یقول الانسان اذا مام تو ما این سه تا حرف قلم متولسوفه اخرج الحیا اینجا فعل چیه چرا کجا سه تا حرف اومده گفتی اذا لاسوفه اخرج بمیرم مردم متو متهما متهما متو متنا نیفل خب اینم روشن شد روشن شد حله تا حالا چند تا ویژگی اولیش قد میاد سرش دومی ادات تصویر سومیش تای تنیس تنیس ساکنه تنیس ساکنه آقا خوب گوش بدید این تیکه خیلی مهمه تای تنیس که سر اسمم میاد فاطمه فاطمه فاطمه آها باریکلا اولاً مبسوط نباشه این شکلی باشه مثل جا ثانیاً این ساکن است تو فاطمه که ما ساکنه نداریم که فاطمه به من ایراد بگیره فاطمه فاطمه هم داریم فاطمه تو فاطمه پس تای تنیس ساکن فاطمه نداریم چون غیر منصرف پس تای تنیس ساکن این هم از علامتهای فعل و مبسوط هم گفتیم باشه اینجا کشیده ساکن ساکن سوره مبارکه قصص آیه ۱۰ و ۱۱ پس قص سوره مبارکه بعد آیه ۱۰ و ۱۱ مثل ماجرای منادا واقع میشود همین هر دوتا آقا پیدا کردیم ادبیات کادت چرا چی شد آخر تای تنیس ساکنه دیگه چی آیه ۱۱ ق قالت فبص فرق و سرعت درست شد انجنوبن بهم لا از شعورم آیه بعدی سوره مرسلات آیه ۱۱ صفحه ۸۴ از پیدا شد منم بیارم از این قرآن خودم آیه ۱۱ اینجا تفعیل تو الجبال نصفت اینا همه چیه چرا چون چای تنیس