برخی نکات مطرح شده در این جلسه
ماه رمضان؛ کانال عبودیت و فرصت سیر نجومی
رمز بزرگ رمضان؛ رهایی از تعلقات
شب قدر و شتاب در مسیر بندگی
مولوی و حکمت لقمه و لقمان؛ رهایی از وابستگیها
نقش لقمه و تغذیه در صفای جان و رشد معنوی
سلطنت شکم؛ مانع درک حقیقت و نزدیکی به خدا
متن جلسه
توجه: متن زیر صرفاً توسط هوش مصنوعی تایپ شده و ویرایش نشده است‼️
سلام علیکم و رحمة الله قبل از اینکه آغاز کنیم گفتن که معرفی بکنیم چیز قابل تعریفی نداریم که بخوایم معرفی بکنیم بند امینی خواستم خدمت شما هستیم کفایت میکنه برای معرفی قم درس خوندیم محضر بزرگانی مثل آیت الله جوادی آملی آیت الله میرباقری خدمت شما عرض کنم که اطلاع تحریری این بزرگان بودیم چند سالی الان هم لطف امام رضا مشهد ساکنیم در حوزه و دانشگاه فردوسی و ماه مبارکم که خدا توفیق داد خدمت شما برسیم زیارتتون کنیم انشالله از نور وجودی شما با کسب نور بکنیم خدا عنایت کنه شاید مام آدم شدیم به برکت شما تو این ماه مبارک رمضان خوب یه صلوات بفرست اعوذ بالله من الشیط رجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سید نبینا ابوال القاسم المصطفی محمد اللهم صل علی و آله الطیبین الطاهرین و لعنت الله علی من الان الی قیام یوم الدین رب اشرح لی صدری و یسر لی امری دریا ماهیهایی که قصد مهاجرت دارند جایی به جای دیگه اینهای راهی دارند توی دریا یک کانالی که در اثر اختلاف نوسان دما و تغییر چگالی آب یه معبری ایجاد میشه در وسط دریا خیلی سرعت بالایی داره و شتاب خیلی بالایی داره این ماهیهایی که میخوام پوچ بکنن خودشونو به این کانال میرسونن تو این کانال که افتادم ماه رمضان را اگر بخواهیم تشبیه بکنیم باید تشبیه کنیم به یه همچین کانالی این ماهی وقتی تو این کانال افتاد دیگه خواب هم که باشه میره نفسم که میزنه میره پیامبر اکرم فرمود ماه رمضان ماهیه که انفاسکم فیه تسبیح ونومکم فیه عباده نفستون در ماه رمضان تسبیحه خوابتون در ماه رمضان عبادت چطور میشه آدم خواب باشه و در حال حرکت باشه نفس بزن و حرکت کنه ماهی این ماهی چطور خوابه داره حرکت میکنه دیگه افتاده توی این شیب افتاده توی این کانال البته شرطش اینه که آدم تو این کانال افتاده باشه هر کسی وارد ماه رمضان شد لزوماً تو این کانال نیفتاده الان سرتاسر دنیا ماه رمضان ترامپ احمق و دیوانه هم الان وارد ماه رمضان شده انفاس توفیق تسبیح اونم الان نفس که میزنه تسبیحه خوابشم عبادته مال اوئه اصلاً ربطی به او داره الان صهیونیستها دارن آدم میکشن اونام تو ماه رمضان دارن میکشن جرائمشون دو برابر محسوب میشه پس ماه رمضان مال کسی نیست که لزوماً این ماه رو دیده توی این ماه زنده بوده مال کسیه که تو این کانال قرار گرفته مثل شب قدر لیله القدرره خیر من الف شهر مال همه است همه سهمشون از شب قدر اینه که بیش از هزار ماهه براشون ۸۳ سال میشه تقریبا همه توی شب قدر به اندازه ۸۳ سال راه میرن نه این ماهی که تو این کانال قرار گرفته راه چند ماهه رو داره تو چند ساعت میره ولی شرطش چیه شرطش اینه که تو این کانال قرار گرفته باشه کسی که تو این کانال بندگی قرار گرفت تو ماه مبارک رمضان تو کانال عبودیت قرار این دیگه سیرش سیر نجومی ولو حقوقشم حقوق نجومی نباشه داره نجومی میره دیگه هیچ کسی نمیتونه حساب بکنه سرعت یه رمزی داره اینه که آدم تو این کانال قرار بگیره تو ماه مبارک رمضان یه واژه است من این واژه در موردش صحبت بکنم از فردا انشالله روی سوره مبارکه احزاب دانلود این واژه با هم بیشتر صحبت میکنیم یه کلیدی داره استفاده از ماه مبارک رمضان یه رمزی داره اونم تعلق زداییست تعلق زدایی این کلید استفاده از ماه رمضان این ماهی کی متصل به این کانال میشه وقتی رها کن قید همه چی بزن از تعلق رها بشه کی از ماه رمضان بهره میبره کسی که از تعلق رها بشه اصلاً ماه رمضان آمده برای اینکه ما من چند بیتی از مولوی برای شما بخونم خیلی زیبا گفته از اون ابیات فوق العاده مولوی انسان حکیمی است هرچند انتقاد هم نبود جاهای مختلفی وارد برنامه جعفری رضوان الله علیه ۲۷ جلد شرح مثنوی نوشته قبل از اینکه شرح نهج البلاغه بنویسه که ۱۸ جلد نهج البلاغ است و نصفه بود نهج البلاغه ایشون مثنوی رو کامل شرح کرد بهشون گفتم خب اول نهج البلاغه رو شرح میکردی ایشون فرمود که دنیا مولوی رو میشناسه و با زبان مولوی میشه با دنیا حرف زد یکی از پرفروشترین کتابهای همیشه همیشگی در غرب مثنوی مولوی همیشه جز کتابهای رد اول در اروپا و آمریکا پرمخاطب مولوی رو همه هیچکس مثل من منتقد مولوی نیست و فرموده بود که من یه شب خوابش رو دیدم مولوی رو خواب دیدم توی پارکی نشستم روی یه نیمکتی و مولوی اومد کنار من نشست یکی پیدا نمیشه از ما عکس بگیره دنبال سلفی میگشت اون موقع امکانات نبود علامه جعفری عکس بندازه مولوی برمیگرده به علامه جعفری میگه که تعبیر خودش انصافاً هیچ کسی مثل تو نه حرفای منو فهمید نه انتقادای خوب به من کرد انتقاد علمی درست حسابی خیلی جاها علامه جعفری با خود عبارات مولوی مولوی رو نقد میکنه که این از ویژگیهای برجسته تفسیر مثنوی ایشونه در هر صورت تفسیر این شرح مثنوی جناب مولوی یکی از بهترین کتب رهبر معظم انقلاب میفرمودند که در نظر من به شهید مطهری گفتم به نظر من اصل اصل دین توی این مثنوی مولوی یعنی حرفایی که مولوی اونجا زده لب دینه چکیده دینه واقعا یکی از اون حرفهایی که چک خدمتتون تقدیم بکنم خیلی زیبا گفته مولوی در مورد تعلقه و ربط ماه رمضان هم داره ایشون یه تعبیری به کار میبره تعبیر لقمه و لقمان میگه که یه عده دنبال لقمان اینا لقمان نمیشه کسی لقمان میشه که دنبال لقمه نباشه کسی که از لقمه رها شد لقمان میشه ماه رمضانم اومده از لقمه رها کنه تا لقمان این دهان بستی دهانی باز کوه خورندهای لقمههای راز شد اینو قبل اذان معمولا پخشش یا نه این از ابیات مولوی این دهان بستی دهانی باز شد مازندران پخش این دهان ظاهری رو که بستی یه دهان دیگهای باز شد کو خورندهای لقمههای ناز شد او اون دهان دیگهای که باز شد اون لقمش لقمه رازه سر بهش میدن سر خوراکش سره با اسرار عالم با حقایق عالم آشنا این دوگانه لقمه و لقمانه لقمان لقمان میشه به خاطر اینکه قید لقمه رو میزنه اونی که تو گیر و بند لقمه باشه نمیتونه لقمان بشه حالا من ابیات مولوی رو براتون بخونم دوش دیگر لون این میداد دست لقمه چندی درآمد من چند شب پیش یه لقمه یه جایی خوردم که نباید میخوردم این منو بسته منو تاریک دیگه اون صفا و اون شعری که باید از من بجوشه نیست خاردان آن را که خرما دیده ای زان که بس نان کور و بس نادیدهای خارد کدوم خرمایی که تو خوردی خرما نبود خار بود فکر کردی اون خرمایی که خوردی داره تقویتت میکنه داره بهت انرژی میده نه اون مانعت شد به خودش داره میگه اون خرمایی که اونجا خورده این خار بود تو رو نگه داشته پیش از این کین خار پا بیرون کنی چشم تاریک است جولان بهر لقمه گشت لقمانی گرو به بهر لقمه گشت لقمانی گرو وقت لقمان است ای لقمه برو لقمان بودی آقای مولوی خودش به خودش تو لقمان بودی به خاطر یه لقمه خودتو از لقمان بودن درآورد محروم حالا میخواد میگه میخوام حالا دوباره لقمان بشم وقت لقمان است ای لقمه برو جان لقمان که گلستان خداست پای جانش خسته خ میگه تو جان انسان دو تا بعد داره یه جان داره یه تن داره یا به تعبیر فلاسفه یه من داره یه تن داره این تن ما که من ما نیست ما میگیم من الان اینجا نشستم ولی من که اینجا نشستم تن من اینجا نشسته وقتی هم که زیر خاک میره تن ما زیر خاک میره دیگه من ما که زیر خاک نمیره درسته اینترنت این تنم هر هفت سال یه بار کل سلولهاش عوض میشه سر درس حضرت استاد آیت الله جوادی آملی خالی تو دستشون بود اشاره به اون میکردن الان من که مثلاً ۷۰ سال از خدا عمر گرفتم ده بار کل این سلولهای بدن من تغییر کرده این خال الان ده دور عوض شده شما اگه مثلاً چهل سالتون باشه شش بار این اتفاق براتون افتاده عوض شده کل سیستم هر ۷ سال یه بار کل سلولها بازسازی میشه خب الان ما دیگه آدمو هفت سال پیش نیستیم آدم بچگیمون نیستیم بچگی کاری کردیم دیگه نمیتونیم بگیم ما انجام دادیم اون سلولهای اول بود سلولهای سلولهای هفت سال دوم میگه انجام میشه گفت اینو یا نه ما همون آدمی ما همون آدمیم به حسب تنمون همون آدمیم یا اصلاً یا به حسب جانمون بفرمایید روحمون درسته مولوی میگه این جان تو گلستان خداست یه مانعی براش ایجاد میشه این باغ نتونی بیای از این امکانات این باغ نتونی استفاده کنی اون مانعم خود تنته تن نمیذاره از جان بهره بب تن یه خاریه از اون جان مثل لقمان اگه سهم داره حکیم میشه حقایق این بخاطر اینکه جانش که گلستان خداست این جام رو آزاد کرده این داره از اون امکانات اون باغ استفاده میکنه از اون جان داره بهره میبره ولی آدمی که درگیر تنه ادامش آدمی ک*** نگنجد در جهان در سر خاری همی گردد نهان تو جانت انقدر بزرگه انقدر عظمت داره تو کل دنیا جا نمیشه جان انسان اینطوره ولی راه اصلی یه لقمه شهید بهشتی فرمانده بود بعضیا بودن تو زندان ساواک با کمترین فشار در چه حد در حد اینکه سیگارو ازش میگرفته سیگارشو ازش میگرفتن به خاطر یه نخ سیگار همه رو لو میداد میگفتن آبا و اجدادم اگه بخوایم براتون میگم فقط سیگارو برس تعلقو ببینید تعلق ایناست دیگه آدم اسیر میکنه اشتر آمد این وجود خارخوار مصطفی زادی بر این اشتر سوار رحمت خیلی زیبا تشبیه کرد یه شتری یه آدم مصطفی آزادی مصطفی زاد به معنای اینکه پاک نژاد باشه تبارش به پیغمبر برگرده به قول امروزیها ژنش خوب باشه مصطفی آزاد یه مصطفی زادی بر این شتر سواره این شتر تنگ گل هم بارشه یه کسی سوار این شتره تنگ گل هم بغل داره این شتر باید این مسیر رو بره که اینو برسونه به اون باغ از این گلها استفاده بکنه میگه که این شتری که تو این مسیره اشترا تنگ گلی بر پشت توست کز نسیمش در تو صد گلزار رست یه تنگ گل پشتشه که این نسیم این تنگ گل بوی صد تا گلزار میده میل تو سوی مغیلان است و ریگ تا چه گلچینی ز خاک مردهای شتری که یه همچین باری داره وسط بیابان رسیده به خار مغیلان این مشغول خوردن خار مغیلان میشه مشغول خوردن خار مغیلان که میشه این تنگ گل از پشتش میفته میشکن حکایت آدمیزاد اینه یه سرمایه خدادادی تو وجودشه یه گلستانی تو جانشه این اسیر این عالم ماده میشه اسیر این خار مغیلان میشه اون تنگ گلم پشتش میفته قشنگ تشبیه کرده ای بگشته زین طلب از کو به کو چند گویی کین گلستان کوه و کوه بعد میگه که قالدوزی میکنی در این دکان زیر این دکان تو باشد دکان هست این دکان کرایی زود باش تیشه بستان و تکش را میخراش میگه اسیر این تن اگه شدی اون سرمایه رو از دست مید ماه رمضان اومده ما رو از اسارت تن در بیاد از اصالت تن بهار هیچی هم مثل لقمه مثل خوراک آدمو اسیر خودم گرفتارم آدمو سنگین نمیکنم این آدم چقدر سبکه تو ماه مبارک رمضان چقدر رهاست آمارام آمارهای جالبیه دیگه تو ماه مبارک رمضان میگن جرائم تو کشور درصد بسیار قابل توجهی کم میشه چرا عجیبه دیگه تو ماه رمضان کمتر آدم تو خیابون دعوا میبینه فیلم بگیریم بگیم فلانی گفت دعوا نیست دیگه دوتام در بیاد و هیچی دع ولی آدما مخصوصاً حالا پیامی که به شب قدر میخوره و تعداد بیشتری روزه دارم خود این روزه چون روایت داره که المال مادت الشه بعضی چیزا ماده شهوت یکی خوراکه یکی پوله اینا زمینه شهوترانی توش زیاده نه اینکه بده جفتش لازمه بدون اینا که نمیشه زندگی کرد هرکی اینی که آدم بسته به اینا باشه بنده به اینا باشه تعلق به اینا داشته باشه این همونیه که اون شتر اسیر خار مغیلان شده تنگ گل داره از پشتش میفته رها کرد یادش رفته کجا باید می آدمی که از حقیقتش دور بمونه جان آدمی نسیمی ازش همچین گلزاری اسیر تن لقمهها لقمه کوهستانی اسم ایشون رو دیگه همه شنیدید دیگه ها کسی از آیت الله کوهستانی رو نشناسه خودش شهرشون کجا بوده روستاشون کجا بوده کوهستان کوهستان بین کجا و کجاست بهشهر و نکا منزل ایشونم از من تشریف بردید دیگه ها منزل خیلی بینظیریست فوق العاده است منزل ایشون اونجا جایی بوده که امام عصر رو زیارت کردن تو منزل مرحوم شهید هاشمینژاد اونجا تربیت شده تربیت شده مرحوم آیت الله کوهستانی منزل عجیب و غریبی است اتفاقات عجیب و غریبی هم اونجا رخ داده شخصیت ایشونم شخصیت فوق العادهای است یکی از شاگردان ایشون تو درس ایشون گفته درس اثبات صانع درس کلامی فلسفی پارسایی این ماجرا اومده میگه که من این درسو که شرکت کردم حال خیلی عجیب و غریبی من دست داد شبها گریه میکردم سحر حال خوشی داشتم دائم تو حال مناجات بودم یه حس و حال عجیب چند روزی گذشت یه روز دیدم حال من قطع اومدم خدمت مرحوم آیت الله کوهستانی حالا خاطرم نیست که سوال رو مطرح کرد یا قبل اینکه سوال مطرح کنه مرحوم آیت الله کوهستانی بهش گفتم چند روز پیش فلان روستا که رفتی سر فلان سفره زیادهروی کردی زیاد خورد حالا یا لقمه لقمه تاریکی بوده لقمه میبند لقمان رو چشم لقمان رو میبند لقمانی که میخواد حقایق رو ببینه ملکوت رو ببینه ماه رمضان خدای متعال کاری که کرده ما را از شر لقمه خلاص کرد جالبه دیگه یه چوب خلاصه دست گرفته مهربونیها اینجوریه خدای متعال میدونه که با زبون خوش خلاصه این بشر پیغمبر اکرم اسیر گرفته و کفار رو پیامبر به اینا نگاه کرد لبخند زد یکی گفت بله دیگه باید بخندی دیگه با زور و بند و بگیر و ببند و دستبند و ون و خلاصه اینا ما رو برمیداری میبری بخندی حضرت فرمودند که من به این نمیخندم که شما دستگیر شدید به این میخندم که راه خدا یه جوریه که آدم به زور باید برد به سمت بهشت حالا نه به زور البته شوخی پیغمبر بوده سمت یعنی خیلی از این مسائل برای اینه که آدمی نمیفهمه یه فشاری باید باشه برای اینکه خلاصه آدم جهتشو پیدا کنه خدای متعال با این کفاره و این توبیخ و ملامت و اینا بابا یه چند ساعتی این معده رو خلاص کن رابطه مستقیمی بین معده و مغز خوراک وقتی زیاد وارد معده میشه چون بیشترین انرژی رو معده مصرف میکنه برای هضم غذا میزان خونی که مصرف میکنه خیلی زیاد درگیر میکنه کل بدن را درگیر میکنه برای اینکه این غذا را هضم کنه لذا وقتی که آدم شکمش پره اون خونی که باید به مغز برسه نمیرسه درگیر معده فکر آدم بسته میشه یه رابطه مستقیمی بین فکر و شکم پرخوری تو روایتم داره لا تجمع الفتتانه والبتانه فتانت یعنی چی زیرکی تیزهوشی متانت یعنی چی شکم بارگی امیرالمومنین فرمود فتانت با بتانت جمع نمیشه نمیشه هم فکر خوب میخوای داشته باشی هم شکمت همیشه پر باشه این با هم جور در آدمای خوش فکر آدمایی که این درگیر شکم نیست دو سه کلمه دیگه شکم رو رها کرد از قید شکم در اومد امیرالمومنین در نهج البلاغه تعبیری دارند میفرماید من یه دوستی داشتم در راه خدا این رو خیلی دوست داشتم خیلی انسان وارسته بود اولین ویژگی که در مورد میفرماید اینه کان خارجا من سلطان اولین ویژگیش این بود که از سلطنت شکمش خارج شده بود امیرالمومنین فرمود که همه عمرمون بین سرویس بهداشتی آشپزخانه صرف شد کلام امیرالمومنین در نهج البلا همه عمرش بین سرویس بهداشتی آشپزخانه از تولید به مصرف عمر خیلی اینجوری داره مصرف میشه اینا فهمی از حقیقت ندارن بهرهای از ماه رمضان ندارد منتظرم که این ماه زودتر تموم بشه اصلاً عذابشونه ماه رمضان تو این فضای مجازی هم من زیاد میبینم تو این توییتها و کپشنها و کامنتها و اینا غصه دارن از اینکه ماه رمضان شروع شده اذیت میشن از ماه رمضان در سلطنت شکم این فهم فکر خدای متعال برو از این لقمه رها کرده به واسطه ماه رمضان که این فکر یکم تیز بشه شفاف بشه فهممون از حقیقت بالا بره عالم رو بشناسیم صاحب عالم رو بشناسیم خودمون رو بشناسیم انشالله بهرهمند بشیم پس رمز بهره بردن از ماه رمضان رهایی از تعلق در مورد تعلق انشالله جلسات بعد با هم بیشتر صحبت خواهیم کرد خدایا در فرج امام عصر تعجیل بفرما قلب نازنین خوشنود بفرما استفاده ما از این ماه احسن وجه و اکمل وجه قرار بده هرچه به خوبانت در این ماه عنایت میفرمایی به ما عنایت بفرما هرچه از خوبانت در این ماه دور میداری از ما دور بدار و صلی الله علی سیدنا محمد
جلسات مرتبط

جلسه دو : لذت کشف واقعیت
اهالی حزب باد

جلسه سه : زندگی بر مدار حق و واقعیت
اهالی حزب باد

جلسه چهار : خرافات مدرن و سنتی؛ چالشهای فرهنگی امروز
اهالی حزب باد

جلسه پنج : درسهای جنگ ایران و عراق از نگاه قرآن
اهالی حزب باد

جلسه شش : حضرت خدیجه؛ الگوی انفاق و ایمان واقعی
اهالی حزب باد
سخنرانیهای مرتبط
محبوب ترین جلسات اهالی حزب باد

جلسه چهار : خرافات مدرن و سنتی؛ چالشهای فرهنگی امروز
اهالی حزب باد

جلسه پنج : درسهای جنگ ایران و عراق از نگاه قرآن
اهالی حزب باد

جلسه شش : حضرت خدیجه؛ الگوی انفاق و ایمان واقعی
اهالی حزب باد

جلسه هفت : باور به آخرت؛ کلید رهایی از نفاق و گناه
اهالی حزب باد

جلسه هشت : تمدن غرب؛ پیشرفت یا دیکتاتوری؟
اهالی حزب باد

جلسه نه : تمدن فرعونی و عبرتهای تاریخی امروز
اهالی حزب باد

جلسه ده : عقل و راه تشخیص واقعیت
اهالی حزب باد

جلسه یازده : جبهه ایمان در برابر هژمونی کفار
اهالی حزب باد

جلسه دوازده : از کوفه تا کربلا؛ مهندسی ترس در تاریخ
اهالی حزب باد

جلسه سیزده : مومنانه بترسیم یا منافقانه؟
اهالی حزب باد