برخی نکات مطرح شده در این جلسه
مفهوم واقعیت و حق در قرآن
اتهام آرمانگرایی به مؤمنان و پاسخ قرآنی
توهم و سراببودن زندگی کفار
داستان منافقین و بحران ایمان در سختیها
روشهای صهیونیسم در مدیریت افکار عمومی
دموکراسی و آزادی بیان بهعنوان ابزار سلطه
نقد نظام اقتصادی ربوی و رشد توهمی جوامع
حساسیت دین به زندگی بر مبنای حقیقت
رابطه حقباوری با ساختارهای سیاسی و اجتماعی
متن جلسه
‼️توجه: متن زیر صرفاً توسط هوش مصنوعی تایپ شده و ویرایش نشده است‼️
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا ابوال ال مصطفی محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عج فعال طیبین الطاهرین و لعنت الله علی القوم الظالمین من الان الی جلسه قبل عرض کردیم که کلمه واقعیت توی زبان خودمون خیلی ازش استفاده میکنیم در فرهنگ قرآن واژه معادلش واژه حقه قرآن هر وقت که واژه حق رو به کار میبره به واقعیت نکته عجیب و جالب اینه که معمولاً انسانهای مومن متهم میشن به توهم خرافات آرمان زدگی سیل تو آسمون و فاصله از واقعیت پول شما که یه مشت آدم شعارزده خیالباف آرمانزده دور از واقعیت دور از جامعه با آرمان و با شعار و واقعیت یا مثلاً میگه عرصه دیپلماسی عرصه خوشبینی و بدبینی نیست عرصه واقع بینی واقع بین باش با واقعیت زندگی کن واقعیتها رو ببین حرف خوبیست از همین زاویه وارد گفتگو بشیم واقع بین باشیم اصلاً واقع بینی یعنی چی آدم چه شکلی واقع بین قرآن اسم واقع بینی را حق طلبی حق یعنی واقعیت دنبال حق دنبال واقعیت سرت کلاه نم در مورد کفار یه تعبیری داره قرآن خیلی تعبیر فوق العادهای سوره مبارکه نور سوره واقعیت از سورههای عجیب قرآن سوره مبارکه نور واقعیتهایی رو تو این سوره مطرح کرده که واقعیتهای عجیب و غریب کفار توی توهم و تخیلم اعمال اینها هم همش توهمی و تخیلی است لذا این اعمالی هم که انجام میدن ظاهر داره احساس میکنی خیلی کارش کار با نمود و جذاب و سراب از دور که نگاه میکنی یه تلعلوی هم داره ما اولین باری که سراب دیدیم شما حتما جاده مشهد میرفتیم خیلی سال پیش کودک و نوجوان هی نگاه میکردیم میدیدیم که جلوتر آبه چقدر جالب مثلاً الان وسط راهمون یه دفعه میافتیم تو آب احتمالاً یک دقیقه دیگه میافتیم تو آب یک و نیم دو دقیقه دو و نیم سه دقیقه فاصله زیاد نبود کم بود دوباره میرفتی تا خود مشهد ما رفتیم فروش آبی نبود آفتاب میزنه به آسفالت فکر میکنی که این آبه قرآن میفرماید که اعمال کفار این شکلیه زندگی کفار این شکلیه کفار با خیالات زندگی میکنند واقعیتی توش نیست تهش چیزی گیر اینا نمیاد رو حواس زندگی عنکبوتی غیر خدا انتخاب کردن مثل الذین اتخذوا من دون الله اولیا کمثل العنکبوت اتخل البیتا انا اوهن البیوت لبیت العنکب بلاغتی همین آیه کلماتش فوق العاده بیوت عنکبوت کلمات کلمات فوق العاده آدمی که غیر خدا ولی گرفته مثل عنکبوتی که خودش برای خودش تار درست کرده روی تار داره زندگی میکنه تار عنکبوت سستترینه دیگه تو عالم یه فوت که میکنیم آدمهایی که از خدا بریدن زندگیشون اینه هیچ واقعیتی نداره هیچ مبنایی از واقعیت نداره هیچ بویی از واقعیت نداره هیچ بویی از حقیقت نداره باد با فوت همه چی رفته نوری که تو عالمه منم الله نور السماوات و کافرینم توی تاریکی محض توافق واقعیت داره یا نداره تو سوره مبارکه احزاب یه حرفی از منافقین نقل میکنه انشالله جلسات بعد بحث علامه طباطبایی ذیل این آیه غوغا کرده تفسیر بینظیری است شهید مطهری این کتاب باید ۱۰۰ سال کتاب احیای تفکر اسلامی کتاب المیزان تفسیر المیزان با اینکه خودش شاگرد علامه طباطبایی زودتر از علامه از دنیا رفته آدم وقتی با کسی هم عصره معمولاً نمیبینه ویژگیهای ممتاز تفسیر علیرضا باید صد سال تدریس بشه بعد ۱۰۰ سال میفهمن چی گفته علامه طباطبایی با علمش ننوشته با الهام الهی نوشته بعضی از این حرفا از یه آدم معمولی منافقین برمیگردن میگن وقتی کار سخت میشه جنگ فشار میشه تحریم میشه مشکلات میشه غرورا آقا خدا پیغمبر ما رو سرکار گذاشتن بابا این حرفا نیست منظور اینا چی بوده پیغمبر هی به ما وعده میده که اسلام جهانی میشه کل دنیا رو میگیره در حالی که ما در شرایطی هستیم که تا در مستراح هم نمیتوانیم با امنیت کامل برویم عین عبارت تفسیر المیزان سرویس بهداشتی میخوایم بریم امنیت نداریم نمیشه که با این خیالات زندگی این توهمات زندگی کرد واقع بین باش دریا میبریم و میزنیم و پیروز میشیم این آشنا هست یا نیست امروز هم جمعیتتون کمتره هم هم کمی هم کیفی اینایی هم که
هستند خلاصه لو باطریم همه دیگه در معرض رفتنه نمیدونم دوشنبه اتفاق خاصی میفته اینجا به هر جاش که بخورد هر روزم تفسیر میکنیم هر روزم آیات قرآن هر کجاییش به یکی میخوره آیه داریم در مورد اینکه میگه بلعم باعورا مثلاً علم داشت دانشمند و قرآن تشبیه به سگ کرده خب همه آقا نگو اینو به ما برمیخوره بله حقیقت حق میگه بعضیا هیچ سهمی از حق نداره تو قرآن دعوای حق و باطل یه دعوای واقعیه شعاری نیست آرمانی نیست خیال بافی نیست کلهشون داغه آرمانگران به قول امروزیها جزمندیشند اینا دنبال حق و باطلن اینا حقن اونا باطلن حق و باطله باید بذاریم کنار همه انسانی در این زندگی میکنیم باید با هم باشیم به هم کمک کنیم این حرفا خیلی آشناست دیگه حرف میزنه سوره مبارکه رعد منطقه کافی داریم باطل داریم مثل حق و باطلم مثل آبی یکی از آسمون میاد بعد این جاری میشه میشه دریا میشه رودخونه اون آبی که توی رودخونه و دریاست اون حقه اون کسی که روی آبه باطله اون که به درد مردم میخوره آبه اون میمونه اونیم که هیچ خاصیتی نداره اون کف روی آب اونم میره نرفتیم قبول نکردیم باطل حق باطل میشه الان دو ضربدر دو میشه ۴ واقعیت داره یا نداره واقعیت داره دو دوتا چهارتا دو دوتا چهارتا واقعیت داره وقتی واقعیت داره یعنی چیه ریشی میافتیم و بعد یه کسی هم چاقوی دست چطوری ایرانی دو دو تا چهار تا حقه دو دوتا پنج تا چیه خیلی خیلی روشنه دیگه الان روی کره زمین ۷ میلیارد آدم داریم منطقی نیست به نظر شما چرا یه کلیپی ساختن ایرانیهای تو کانادا اگه ندیدید من یه بار بیارم بهتون نشون بدم خیلی کلیپ قشنگ کیا دیدن اینو اون کلیپ دو دوتا چهارتا رو درس و خانواده و خیلی تو این کلیپ یه معلم میاد سر کلاس و پای تخته مینویسه دو دوتا پنج کجا شد یادم نیست میگه که خب بچهها اینو قبول دارید همه یه واهمهای تو دلشون میفته و با یه ترسی که مشخصه قبول ندارن ولی جرات نمیکنن بله من قبول ندارم دفتر سه نفر میان سال بالایی همچین مشخصه که اینا درساشونو خوب خوندن رفتن بالا آخر کلیپ اینجوری تموم میشه خیلی قشنگ تموم میشه در میارن سلاحشونو به رگبار میبندن خون مغز این میپاشه رو تخته رو اون پنج تا خیلی قشنگه دو دوتا پنج تای خون از زیر این وضعیت اداره دنیاست دنیا داره این شکلی اداره میشه حرف خطرناکی نیست آقای دکتر این حرف خطرناک نیست این من زدم به جایی نمیخوره آقا این دنیا دموکراسی چیزی غیر از اینه پروتکلهای دانشوران صهیون یه کتاب فوق العاده ۸۰۰ صفحه شیوههای اداره دنیا توسط صهیونیستها اینا برداشتن از ۱۹ ۱۸ کنوانسیون جهانی اینا شکل میگیره و جمع میشن دانشمندان صهیونیست برای اینکه ما چه شکلی دنیا رو اول ما یه جایی رو میخوایم که اونجا رو دست بگیریم بعد یهودیا رو از همه جای دنیا بیاریم اون منطقه باید منطقهای باشه که روز قبل از عرض کنم که همه رو جمع کنیم اونجا منطقه باشه که نوستالژیک باشه برای ما منطقه نوستالژیک صهیونیستی باشه و قدمت تاریخی برای ما داشته باشه همه رو جمع بکنیم از اونجا کم کم بیایم جلو پیشروی بکنیم و دنیا رو بگیریم معبد سلیمان اونجا بیت المقدس ما مشهد دانشگاه فردوسی اینها رو داریم الان بحث میکنیم با دوستان مغزهای دنیا مغزهای صهیون یه اصل اساسی یعنی اول ما افکار عمومی رو مدیریت میکنیم چون رسانهها مال خودشونه دیگه رسانهها دست صهیون افکار عمومی رو مدیریت میکنیم اگه خواستین چیزی رو بکوبونیم میکوبیم خواستیم چیزی رو تایید بکنیم فریب میدیم مردمو قبول میکنه اگه فرید دادیم باز فریب ما را نپذیرفتن رای ندادن اون تیم بازنده رو اپوزیسیون میکنیم اهرم فشار وارد میکنیم به اسم آزادی چقدر هندسه هندسه فوق العاده دموکراسی باختیم آزادی بیان وسط برجسته بکنیم بولد بکنیم هایلایت همه ببینن تو رو منکوب بکنیم ذلیل بکنیم افکار عمومی ورشکسته بکنیم بعد دوباره خودمونو مطرح بکنیم همه سیستمها رو میشه اداره اسلام مسیحیت یهود زرتشت بودا آزادی بیان لیبرال دموک آخرین حلقه است گرفته دیگه پس از حقیقت میشه واقعیت داره یا نداره اول کار اینکه چند تا طرفدار داره اینستاگرام
عرض کنم که حسابهای توییتری و کانالهای تلگرامی ضمیر ناخودآگاهی دارید اول نگاه میکنیم به فالوورا دیدید عجیب غریبیه دیگه وارد پیج اینستا میشی میبینی مثلاً یک کا فالوور داره یک میلیون فالوور داره ۵ میلیون فالوور داره فالو تلگرام ۲۰۵ نفر مثلاً ممبر داره بچههای همسایه و پسر عمهها دختر خالهها اینایی که ممبر بودن این تا ۳۰۰ تا میرفت مشتریش کمه از زمان حضرت نوح این حرفا بودهها حضرت نور ۹۵۰ سال تبلیغ کرد بفرمایید ۸۳ نفر ۹۵۰ سال ۸۳ نفر یعنی ۸ نفرو مثلاً یه بچه ۶ ماهه ۸ نفر میان هر صد سال ۸ نفر استادید حرفهای سریع حساب کنید دیگه هر دو سال و نیم یه نفر شوخی نیست دیگه الان مثلاً یه طلبهای یه مسجدی بره دو سال و نیم پای منبرت میومده جمعیت بله زیاد بوده به نسبت زیاد بوده حالا حضرت نوح که خوبه قلیل یه تعداد کمی بهش ایمان آوردن بازی تعداد کمی ایمان آوردن به حضرت لوط که میرسه اینکه دیگه خیلی فوق العاده است حضرت لوط که میرسه میگه ما وجدنا فیها غیر بیتن من المسلم اشتباه نخونده باشم میگه توی این شهر یه خانواده فقط مسلمونه یه خونه اونم حضرت لوته تو همون خونم تازه زنش قبولش نداره اهل گناهه اونا نبود ولی راپورت میداد بهشون جاسوس زنت دیگه قبولت میکرد محشر به پا کرده در سوره مبارکه اعراف قریتکم علامه دقت کن تمرکز میکنه زن باید آزاد مردم نفس بکشن اداره میشه مشکل این حرفا کجاست مهربونتر باشید یکم سوال منو جواب بدین من احساس غریبگی نکنم اینجا از آیه قرآن زیاد خوندین عرض کنم که اول حق و ببینیم من با حق بسنجیم همون مشکلی که امیرالمومنین داشت دیگه اجتماعی فرهنگی عقیدتی قرآنیه قرآنی مد یعنی چی یه شبکهای داشته باشی فشن باشه دائماً بیاد مدو نشون بده یه سری آدمم داشته باشی اینا مدلینگ باشن یه سری مجله یه سری پیج یه سری ابزارهای تبلیغاتی تو دانشگاه تو زایشگاه تو همه جا بازیگره تن فلان مدله تن فلان فوتبالیسته تموم شد آرایشگر وسط کار سکته کرده رفته رفته تفاوت یه نفر انجام داده نگرفته این اشتباهی هم بوده گرفته سوخته مد یعنی چی بده دیگه آدمی که بر اساس مد زندگی میکنه داره تو توهم زندگی میکنه با واقعیت زندگی نمیکنه خط قرمز دین چیه دین حساسیتش نسبت به چی سگ لقمه آب الان حساسیت دین به اینه که تو پارکها مثلاً ماشین گشت ارشاد هی بیاد و یه کسی یه وقتی تو ماشینش مشغول چیزی خوردن آب نخوره حساسیت دینه اینا نقطه جوش دینه رگ گردن دین میزنه بیرون یه نفر ظهر ماه رمضون داره آب میخوره حساسیت دین من برای شما بگم یک کلمه است حساسیت دین نسبت به اینه که کسی با واقعیت زندگی نکن همه حساسیت دین البته اینو که میاره وسط یه مجموعهای دورش میاد یه پکی داره برای این واقعیت واقعیت یه مجموعهایه برای واقعیت تو حوزه اندیشه و فکر و نظر یه سری چیزا رو واقعی میدونم تو حوزه عمل یه سری کارا رو واقع حوزه عملمم مبنا سهام حوزه نظره یعنی اون حوزه نظر به عمل ختم میشه یه واقعیتهای من قبول دارم این واقعیتها رو برای ساختار میسازم ساختار سیاسی میسازم ساختار اجتماعی میسازم ساختار اقتصادی میسازم ربا رو قبول نداره خدا برای چی واقعیته پول واقعی نیست تعبیر قرآن خیلی فوق العاده است میگه کسی که با ربا داره رشد اقتصادی میکنه که نبود فربگی مانند آماس به قول مولوی آماس با هم فرق میکنه آماس به چی میگن ورع رشد بدن تفاوت داره با درشتی تفاوت داره عضله است جامعهای که اقتصادش بر اساس ربا باشه رشد میکنه این آدمیه که داره ورم میکنه پنچر میشه میترکه الان مشکل اقتصادی ما چیه انقلاب برمیگردونن جمهوری اسلامی مشکل نداره ۱۰۰ تا مشکل داره بلکه ۱۰۰۰ تا کی به کی مشکلات که زیاد داره نظام پولی ما نظام بانکی ما به خاطر انقلاب اسلامیه نه عزیز من مشکل اینه که انقلاب اسلامی فقط یه گوشه وارد شد نصفه وارد شد به شما بگم همه این ماجراهایی که الان هست اتفاقی که توی انقلاب محمدرضا پهلوی رفت صدای منو بستن دستی در کار اینجا وقتمونم داشته باشیم باشه ما توی انقلاب راس انقلاب عوض کردیم حتی
نظام سیاسی ما هم کامل عوض نشده نظام اداری ما عوض نشده نظام اقتصادی که هیچی نظام فرهنگی که هیچی خیلی مشکلات داریم اسلامی نشده نه یعنی مثلاً یه سری پروتکل باید وارد بشه برای بگیر و ببر این میشه اسلامی نه عزیز من ساختار یک اداره یک سازمان و بر اساس ارزشهایی باشه نظام اقتصادی باید یه گردشی داشته باشه که اون گردش واقعی باشه بین الاغنیا خیلی قشنگه این آیه در سوره حشره شکست میخورن توهم تخیل رشد واقعی توش نیست توهمی حساسیت خدا نسبت به واقعیت حساسیت قرآن نسبت به واقعیته تو یه کلام حساسیت قرآن به حق کار تو همه چی غنا غنا موسیقی نداشته باشه ادبیات امام رضا رو ببینید خیلی قشنگ نگاه حضرت ببینید نگاه حق و باطلی ما نگاه نگاه حلال حرامیه این نگاه به امام رضا عرض کرد که آقا اگه بخوای قمار و جز حق بیاری یا جز باطن جز کدوم حساب میکنیم گیتار برقی داره تو الان داری یه لذتی میبری این لذت واقعی نیست دلایل لذت توهمی خیالیه رشد کنید این عضلاتت رشد کنه اهل حقیقت و واقعیت باشیم و با واقعیت خدایا در فرج امام عصر تعجیل بفرما قلب نازنینش از ما راضی و خوش خدایا شر ظالمین به خودشون برگردان زندگی ما ساختار اجتماعی سیاسی ما بر مبنای حقیقت و واقعیت قرار بده
جلسات مرتبط

جلسه اول : تعلق، مانع پرواز روح
اهالی حزب باد

جلسه دو : لذت کشف واقعیت
اهالی حزب باد

جلسه چهار : خرافات مدرن و سنتی؛ چالشهای فرهنگی امروز
اهالی حزب باد

جلسه پنج : درسهای جنگ ایران و عراق از نگاه قرآن
اهالی حزب باد

جلسه شش : حضرت خدیجه؛ الگوی انفاق و ایمان واقعی
اهالی حزب باد

جلسه هفت : باور به آخرت؛ کلید رهایی از نفاق و گناه
اهالی حزب باد

جلسه هشت : تمدن غرب؛ پیشرفت یا دیکتاتوری؟
اهالی حزب باد
سخنرانیهای مرتبط
محبوب ترین جلسات اهالی حزب باد

جلسه چهار : خرافات مدرن و سنتی؛ چالشهای فرهنگی امروز
اهالی حزب باد

جلسه پنج : درسهای جنگ ایران و عراق از نگاه قرآن
اهالی حزب باد

جلسه شش : حضرت خدیجه؛ الگوی انفاق و ایمان واقعی
اهالی حزب باد

جلسه هفت : باور به آخرت؛ کلید رهایی از نفاق و گناه
اهالی حزب باد

جلسه هشت : تمدن غرب؛ پیشرفت یا دیکتاتوری؟
اهالی حزب باد

جلسه نه : تمدن فرعونی و عبرتهای تاریخی امروز
اهالی حزب باد

جلسه ده : عقل و راه تشخیص واقعیت
اهالی حزب باد

جلسه یازده : جبهه ایمان در برابر هژمونی کفار
اهالی حزب باد

جلسه دوازده : از کوفه تا کربلا؛ مهندسی ترس در تاریخ
اهالی حزب باد

جلسه سیزده : مومنانه بترسیم یا منافقانه؟
اهالی حزب باد