طلبه باشم

جلسه دوم - بخش دوم : شیخ انصاری و روش‌شناسی استنباط فقهی

00:43:54
93

در «طلبه باشم»، بی‌پرده از جایگاه رفیع طلبگی، واقعیت‌هایش و نقشه‌راهش می‌گوییم؛ از انتخاب آگاهانه تا تحمل سختی‌ها و مجاهدتِ هدفمند، با روایت تجربه‌های میدانی و صادقانه. محور بحث «هدایت» است: اول خودسازی و تهذیب، سپس مسئولیت اجتماعی و جهاد تبیین؛ با رویکرد قرآن‌محور و نگاه عمیق به سنت عالمان ربانی. برنامه‌ریزی دقیق برای درس و تبلیغ، مرزبندی هوشمندانه و مدیریت زمان؛ تا «بی‌مایه فطیر» نشود و مسیر علمی بی‌وقفه و حرفه‌ای پیش برود. اخلاقِ عملی و ابزارهای رشد بر پایه‌ی مراقبت از واجبات، نماز شب، توسل، و مطالعه‌ی جدی قرآن و ادبیات شکل می‌گیرد؛ تا طلبه‌ای اثرگذار بسازیم که بودنش هم «تبیین» است.

آیات قرآن به‌عنوان بیان کامل همه جزئیات و معارف
• نقش اهل‌بیت در کشف لایه‌های عمیق قرآن برای امت
• ضرورت قرآن‌محوری در تنظیم نظام آموزشی و درسی حوزه
• اهمیت صرف، نحو و بلاغت برای ورود به معارف قرآنی
• کارکرد علوم لغت و زبان‌شناسی در تفسیر قرآن کریم
• جایگاه علوم رجال و درایه در اعتبارسنجی روایات
• روش‌شناسی شیخ انصاری به‌عنوان الگوی استنباط فقهی
• فلسفه بدیهی پیشینی و فلسفه پسینی مرتبط با قرآن
• نقش تاریخ و منبع‌شناسی در فهم سنت و روایات
• مسیر طولانی طلبه تا رسیدن به مقام اجتهاد و نظریه‌پردازی

سخنرانی‌های مرتبط

عنوان آهنگ

عنوان آلبوم

00:00:00
/
00:00:00