برخی نکات مطرح شده در این جلسه
تفسیر آیه «وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ» در بستر جنگ نرم
مراحل ظهور امام زمان و جنگ سخت هشتماهه
نقش سفیانی بهعنوان تهدید منطقهای و جهانی
شدت جاهلیت مدرن در مقایسه با جاهلیت عصر پیامبر
شبهات و انحرافات دینی در دوران ظهور
ایمان بهعنوان تنها نقطه استراتژیک مقاومت تمدنی
نمونه تاریخی طبس و نقش ایمان در پیروزی انقلاب اسلامی
روش پیامبر در تبلیغ دین؛ تلاوت آیات پیش از تعلیم احکام
جایگاه ایمان مردمی در بقای انقلاب و تحقق تمدن مهدوی
متن جلسه
‼ توجه: متن زیر توسط هوش مصنوعی تایپ شده است ‼
بسم الله الرحمن الرحیم.
«وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ». در جلسات قبل، پیرامون آیاتی از سوره مبارکه [حجرات]، بحث جنگ نرم و دفاع نرم به مناسبت آیه نبرد مدرن مطرح شد. برخی دوستان میپرسیدند که روشی که این آیات مطرح میفرمایند برای دفاع در برابر این حملات چیست؟ وقتی یک تمدن درگیر میشود با یک تمدن دیگر –بحث ما در مورد تمدن است، در سوره مبارکه [حجرات] دنبال ساخت تمدن اسلامی و اینکه حکومت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بهعنوان یک تمدن اسلامی چه ویژگیهایی دارد–
وقتی یک تمدن درگیر میشود با سایر تمدنها، ابتدا با مبارزه سخت روبهرو میشود. تمدن امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم اینگونه است. برخی مردم تصورشان این است که امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) صبح جمعه که ظهور میفرمایند، اول صبح تخممرغ هزار تومان باشد و غروبنشده بشود پنجاه تومان؛ همهچیز تا عصر دیگر درست شده، روبهراه و همه اوضاع عوض شده و دیگر هیچ مشکلی نیست و یکدفعه با یک تصرفی، خلاصه همه وقایع برمیگردد. اینطور نیست!
امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وقتی ظهور میفرماید، اصلاً این آیه: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ»؛ در روایت فرمود: این آیه مال اول ظهور امام عصر است. خوفناکترین زمان طول تاریخ خلقت، اول ظهور امام عصر است. حالا میخواهید دوباره «العجله، العجله یا مولای یا صاحب الزمان» بگویید یا نمیگویید؟ یک دوره هشتماهه دارد این دوره، دورهای بسیار سخت و شدید؛ دورهای است که سفیانی در قدرت در شام است و طبق روایات، پنج کشور را تحت تصرف دارد: اردن، لبنان، سوریه و خدمتتان عرض کنم عراق (بخشی از عراق) و ترکیه (بخشی از ترکیه). [سفیانی] یکی از ابرقدرتهای منطقهای به حساب میآید. در روایات مفصل توضیح دادهاند که در دوره ششماهه سفیانی چه اتفاقاتی میافتد؛ حتی با ویژگیهای جزئی مطرح کردهاند که سفیانی دقیقاً چه روزی به حکومت میرسد و قبلش چه اتفاقاتی میافتد. بله، خیلی از این روایات سندشان ضعیف است ولی مجموعهشان را وقتی کنار هم قرار میدهیم، تعداد زیادی روایت میشود و به قول طلبهها، یک تواتر اجمالی درست میکند که برخی مسائل قطعی میشود و قطعاً رخ خواهد داد.
این دوره، دورهای بسیار آشوبآمیز و بسیار خوفناک است. ناامنی بسیار عجیب و غریبی حاکم میشود. وضع اقتصادی بسیار خراب است. جرئت نمیکنم برای شما بخوانم که حتی در روایت فرمودهاند برای سر هر شیعهای چه قیمتی تعیین میشود و مردم چه شکلی سر همسایهشان را میبرند و میروند تقدیم میکنند! داعش [در برابر] سفیانی "لنگ میاندازد". حکومت سفیانی، حکومتی عجیب و غریب است. به مرور، وضع برمیگردد.
امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ابتدا ظهور میفرمایند. در دوره [اولیه] امام عصر، حضرت یک جنگ هشتماهه دارند. پس، شش ماه طول میکشد تا حضرت ظهور میفرمایند. حضرت که ظهور میفرمایند، هشت ماه جنگ دارند، جنگ سخت دارند، درگیری دارند. بسیاری کشته میشوند از این طرف و آن طرف. بعد از هشت ماه، یک امنیت نسبی حاکم میشود. حضرت به قدرت منطقهای تبدیل میشوند. در روایات با جزئیات مطرح فرمودهاند که اولین شهری که حضرت میگیرند، مکه است و حکومت حجاز اقتصادیشان میشود. بعد میآیند و عراق را در دست میگیرند. در روایات به نحو خیلی زیبا و جزئی مطرح فرمودهاند. من نمیخواهم وارد آن بحث بشوم.
بحث من، بحث کلی و مبنایی و تمدنی است. ابتدا درگیری یک تمدن وقتی میخواهد ابراز وجود بکند، جنگ سخت دارد، درگیری دارد، درگیری فیزیکی دارد. باید قدرتمند باشد، باید ابزارهای جنگ سخت او پیشرفته باشد و بازدارنده باشد. ولی مرحله بعد، مرحله جنگ نرم است که اینجا سخت است.
امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در این حوزه هم درگیر میشوند. اتفاقاً حوزه جنگ نرمش، روایتش باز ذکر شده که چه شبهاتی بین مردم حاکم میشود. یکی از شبهاتی که دوران امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حاکم میشود، این است: اصلاً امام باقر (علیه السلام) فرمود: «جاهلیت زمان ظهور مهدی ما از جاهلیت زمان ظهور پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شدیدتر و عظیمتر است». چون مردمی که روبهروی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ایستادند، اینها حَجَر میپرستیدند، سنگ میپرستیدند، حرفی برای گفتن نداشتند؛ ولی مردمی که روبهروی امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میایستند، با قرآن روبهروی امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میایستند، این را امام باقر (علیه السلام) فرمودند. یعنی فضای جنگ نرمی که در دوره امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حاکم میشود، فضایی است که از بین مفسرین قرآن پمپاژ میشود، از بین برخی فقها پمپاژ میشود، از بین برخی مجتهدین پمپاژ میشود. درگیری امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با برخی مجتهدین و فقهاست.
البته خب این سوءظن هم نباید ایجاد کند. این طیف یمانی [را] میبینم [که] رو همین مبنا شروع کردهاند یک سری هجویات درست کردن و زیرآب همه فقه و فقاهت و حوزه و علما، همه را دارند میزنند؛ [در حالی که] تا الان هم با همین حوزه، عالم را نگه داشته [ایم]، بعد از این هم همین خواهد بود. البته احتیاج به پالایش هم هست؛ حضرت پالایش اساسی هم میکنند انشاءالله.
جنگ نرمی که او درگیر است، این است. یک حرفی که رایج میشود دوران امام عصر، این است: «او اگر فرزند فاطمه بود...» این بین شیعیان وجه پیدا میکند! از عجایب روایت ما این را فرمودند و آن را یک امر قطعی فرمودند [که] رخ خواهد داد. آدم بعضی وقتها نشانههای این را هم بین برخی شیعیان میبیند. بعضی فضاها قشنگ مشخص است. اگر حضرت بیایند، یک دستوری بدهند، جنگی بشود، درگیری باشد، یک عده واقعاً برمیگردند از امام عصر. «گل و بلبل گل نرگس» میگفتند [و] شما میگفتید «گل نرگس خار ندارد»، [ولی الان] همه دستها را دارد زخمی میکند. این گل نرگسی که ما در رویاهایمان بود و باهاش عاشقانه داشتیم، این نیست! مشکل پیدا میکند. راهکار عبور از این چیست؟
این آیه شریفه سوره مبارکه حجرات، آیهای است برای همه فصول، برای همه تاریخ. هر وقت قرار است تمدن مؤمنانهای شکل بگیرد، این دورهها را دارد. ابتدا درگیری فیزیکی و سخت است. اگر از این مرحله عبور کرد، درگیری نرم او شروع میشود. شبهات رخنه میکند، حرفها رخنه میکند. یک سری چیزها را ضریب میدهند بین مردم، افکار عمومی را جهت میدهند. بین افکار عمومی، یک سری چیزها تضعیف شود، یک سری چیزها تقویت شود. وقتی افکار عمومی آن را پذیرفت، آنوقت خود افکار عمومی فشار میآورد برای اینکه این [مسئله] قانون بشود و پیاده [گردد].
راهکارش چیست؟ خیلی دقیق است این آیه! ای کاش ما روی این آیات دقیقتر بحث بکنیم. بعضی وقتها آدم دلش میسوزد. برخی آیات در حد یک نکته اخلاقی دارد ازش عبور میشود. مثلاً همین سوره مبارکه حجرات، اکثر آیاتش را در حد یک نکته اخلاقی داریم نگاه میکنیم، در حالی که بحث، بحث تمدنی [است] و میخواهد عالم را بسازد. خدای متعال با سوره حجرات، همین سوره حجرات، برای اینکه کل عالم سر جای خودش شکل بگیرد، [فرموده است:] «وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ». علامه طباطبایی (ره) با آن ذهن عمیق و دقیق خودش، خیلی زیبا فهمیده و زیبا مطرح فرموده است. میفرماید که علامه همه را در یک نیمخط میگوید؛ اینها ظرایف ایشان است. در دو کلمه مطلب را میرساند.
میفرماید که این آیه دارد میفرماید که وقتی طرف مقابل هجوم نرم آورد، فشار آورد، افکار عمومی را خواست دست بگیرد، شما یک نقطه را تقویت کنید. شما بهعنوان دانشجوی مؤمن حزباللهی خوشفکر بفرمایید ما چه نقطهای را باید تقویت کنیم که آسیب نبینیم؟ الانیها میگویند سواد رسانه مردم را ببریم بالا، آموزش را ببریم بالا. قرآن این را میفرماید. به نظر شما قرآن چه میفرماید؟ طرح بحث میخواهم بکنم امروز. جلسات بعد بیشتر با هم صحبت میکنیم در مورد این آیه. میفرماید شما یک نقطه را فقط حفظ کنید، تمدن شما حفظ میشود، طرف مقابل شکست میخورد. آن ایمان! «وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ»؛ برای استدراک [هجوم] فشار را میآورند، ولیکن شما ایمان را داشته باشید. این یک دانه را سفت بچسبید. سواد رسانه و آموزش، اینها همه فرع است. یک چیزی که شما را عبور میدهد، ایمان است. [شما] مفتونید [بر] ایمان! فطرت شما این را میخواهد. خدا حُبّ باطنی ایجاد کرده برایتان نسبت به ایمان، زینت باطنی ایجاد کرده. باطن همه شما را دوست دارد. اگر ایمان داشته باشید، از همه فتنهها عبور میکنید، همه آسیبها را رد میکنید، آسیب به شما نمیرسد.
سه چیز به ایمان شما لطمه میزند. خیلی [مهم است]! [قوام] قدرت نرم شما را چه چیزی تشکیل میدهد؟ ایمان. هجوم نرم دشمن به ایمان شما با سه چیز است، «وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ». از سه زاویه ایمان شما را لطمه میزنند، به آن حمله میکنند. سه واژه فوق طلایی: یک: کفر. (جلسه بعد بحث میکنیم). کَفَرَتتان کنند. نشد... دو: فسوق. سعی میکنند فاسقتان کنند. نشد... سه: عصیان. سعی میکنند عاصیتان کنند. این سه مرحله را رد کردید؟ ایمان اگر تقویت شد، شما دیگر تمام [هستید]، غلبه کردید. «وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ». مؤمن باشید، «عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ». شما مؤمنانه حرکت کنید، بر ایمان خودتان بمانید و صبر کنید؛ پیروزی برای شماست، قطعاً با شماست. اصلاً سلاح نمیخواهد، ایمان میخواهد. همه عالم را بسیج میکند.
سال ۵۸، اردیبهشت ۵۸ وقتی که آمریکا حمله نظامی میکند –این را بگویم خیلی معطل نکنم، عزیزم– حمله نظامی میکند در ماجرای گروگانگیری و تسخیر لانه جاسوسی. ادوات نظامی مگر چقدر بود؟ سال ۵۸ ما چه داشتیم؟ به ما حمله نظامی شد، رسماً حمله نظامی. پیشرفتهترین سلاح، یعنی پیشرفتهترین هواپیما و بالگرد خودش را آمریکا فرستاد ایران، صحرای طبس. که من چند روز قبل میآمدم، رفتم برای اولین بار با این صحنه مواجه شدم. خیلی چیز عجیب و غریبی بود. با شن! شن وسط یک بیابان برهوت. از این ور صد و بیست کیلومتر این طرفتر شهری نیست، از آن ور هم سیصد کیلومتر آن طرفتر شهری نیست، تقریباً وسط بیابان. یعنی پانصد کیلومتر تقریباً بیابان است. آنجا دیده میشود، حالا مگر اینکه زیر زمین کویر و بیابان باشد. مجهزترین ارتش دنیا، مجهزترین سلاحهای خودش را فرستاده، یک بادی از شن بلند میشود، اینها میخورند به هم، جزغاله میشوند، میسوزند. بعد امام میفرماید: «شنها مأمور خدا بودند.» کی اینها را ثابت کرد؟ «ما ساقط کردیم.» شنها [که] دیدیم، شنها ساقط کردند. چقدر [به] این مسیر باور کرده؟ چقدر ایمان به این هدف دارد؟ چقدر ایمان به درستی راهش دارد؟ «غلطی نمیتواند بکند.» با ایمان دارد میگوید. معادلات نظامی و موشکی که نکرده که بنشیند و یک بررسی بکند چند تا موشک داریم، چند تا آنها دارند؛ خب، بگذار ببینم دو تا بزن... «غلطی نمیتواند بکند.» ابرقدرت! ما برای او قیام کردیم. ما اگر دل به او داده باشیم، خالص بشویم، در مسیر او باشیم، به او تعلق داشته باشیم؛ «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُمْ». از همه فتنهها رد میشود. اصل ماجرا ایمان است.
بعضی وقتها ما فریب میخوریم. الان شما بهعنوان عنصر فرهنگی بخواهید کار بکنید، چهکار میکنید؟ در جامعه خودتان چه چیزی را میخواهید تقویت کنید؟ [مثلاً] بفرمایید حجاب و مناسک ظاهریه و یک سری رفتارها و اعتکاف. خوب است، خوب است، ولی اینها پوشش برای چیست؟ برای تقویت چیست؟ برای تقویت ایمان هست یا نیست؟ ببینید، ایمان یک چیز است، عمل یک چیز دیگر است. الان شما بیست و دوم بهمن، مردم ایمان انقلابی را بروز میدهند، در حالی که خیلی وقتها عمل انقلابی مردم ضعیف است، تعارف که نداریم با هم! مردم در عرصه عمل یک مقدار [کمتر] تعلق به انقلاب دارند، در عرصه ایمان یک مقدار خیلی بیشتر. طبق آمارهای رسمی قابل اعتنا، گفتهاند که مردم ایران نود و شش درصد اصل نظام [و] انقلاب را قبول دارند. چهار درصد [ندارند]. نود و شش درصد، البته [با] تولرانسی [و] یک تعداد وسیع، البته گفتهاند که باید اصلاحات جدی هم صورت [گیرد]. ولی اصل ایمان نسبت به این انقلاب و نظام یک امر بدیهی و بین مردم است. خب، در رفتارها بالاخره ضعفی [هست]. ما اصل ایمان به انقلاب را ابتدا باید شکل بدهیم؛ اصل ایمان به خدای متعال. حالا این بحثی است که باید بیشتر [به آن پرداخت].
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی میرفتند جایی تبلیغ میکردند، این برای طلبهها خوب است، به درد شما میخورد. پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی میرفتند تبلیغ دین، اول چه میگفتند؟ مثل ما طلبهها بودند، [که] بروند احکام خمس و زکات و نماز و بین نمازها یک مسئله بگویند؟ و [اینکه] رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) آمدند و یک شهری را میخواهند، [بگویند] دو رکعت اول نماز میخوانم، اعلام کنید همه بیایند نماز، بعد بین دو نماز هم یک مسئله بگویم؟ فعلاً خب ما داریم میرویم هر کس آمد، بیاید دیگر. اینها را میگویم. خدای متعال میفرماید من پیغمبری که فرستادم، اولین کار در او چیست؟ «یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ». اولین کار، تلاوت آیات است. ایمان وقتی میخواهد شکل بدهد، اول تلاوت [است]. مرحله بعد: «وَیُزَکِّیهِمْ». مرحله بعدی: «وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِكْمَةَ». تعلیم احکام مال این مرحله است؛ تعلیم کتاب و حکمت. ما از اینجا شروع میکنیم دین را. تعلیمات مدرسه ما اینهاست. در مدرسه بچهها اینها را یاد بدهیم. اول تلاوت آیات یاد نمیدهیم. ایمان بچهها خیلی به درد ما نمیخورد. عمل اینها به درد ما [میخورد]. پانصد نفر شرکت میکند کلیپ. باور! کاری نداریم. البته نماز جماعت میتواند بروز باور باشد، ولی لزوماً ربطی [به] باور ندارد. یک مسیر دیگری را برای باور باید طی [کرد]. جدیتر با هم پی بگیریم.
مباحث بسیار مهمی است. امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جامعه خودشان را از همه گزندها عبور میدهد به تکیه و پشتوانه ایمان مردم؛ همین یکی. ایمان مردمی کار را پیش میبرد. خدا انشاءالله که برساند به همین نزدیکی و قرب، فرج موفور السرور حضرتش را به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
جلسات مرتبط

جلسه چهل و هشت : معیار قرآن و اهل بیت در تقدم عمل بر نسب
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه چهل و نه : دیکتاتوری اکثریت؛ نقد قرآنی بر دموکراسی
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه پنجاه : سه ابزار دشمنان: قدرت، ثروت و رسانه
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه پنجاه و یک : وقتی پیامبر مطیع مردم شود؛ آغاز انحطاط تمدنها
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه پنجاه و دو : تلاش برای تابع کردن پیامبر به افکار عمومی
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه پنجاه و چهار : محوریت ایمان در سامان عالم
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه پنجاه و پنج : کفر، فسق و عصیان؛ مراحل لطمه به ایمان
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه پنجاه و شش : فرهنگ برآمده از فطرت؛ راه تمدن امام زمان
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه پنجاه و هفت : فاوت فطرت و غریزه در مهندسی خلقت
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه پنجاه و هشت : فطرت و طبیعت؛ دو ساحت وجود انسان در هندسه خلقت
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت
سخنرانیهای مرتبط
محبوب ترین جلسات تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه دو
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه سه
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه چهار
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه پنج
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه شش
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه هفت
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه هشت
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه نه
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه ده
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت

جلسه یازده
تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت