از حیوانیت تا حیات

جلسه پانزدهم : ذی‌حجر در سوره فجر؛ از تهدید تا فجر

01:28:13
97

در دل این جلسات، پرده‌ای از حقیقت کنار می‌رود: اینکه دنیا سالن تمرینِ رشد است، نه مقصدِ خوشی؛ جایی که هر نعمت و هر رنج صحنۀ آزمون و انتخاب انسان می‌شود. این مجموعه با روایت‌های تکان‌دهنده از قرآن، تاریخ انبیا و کربلا نشان می‌دهد چطور نگاهِ درست به امتحان، انسان را از سطح حیوانی به مقام «نفس مطمئنه» می‌رساند. در این مسیر، نقاب از چهرۀ طغیان، دنیازدگی و فرعونیت امروز برداشته می‌شود و حقیقتِ قهرمانان ایمان روشن می‌گردد. اگر می‌خواهید جهان را عمیق‌تر ببینید و زاویۀ نگاه‌تان به زندگی، امتحان، نعمت و حقیقت دگرگون شود، این جلسات راهی تازه پیش پای شما می‌گذارند

* سفیه کسی است که درک درستی از دادوستد ندارد و کمند در زندگی اخروی، که اینگونه نباشند![5:30]
* اموالی که قیام‌تان به آن است، به سفها نسپرید.[12:50]
* سفیه از نگاه قرآن کسی است که با مقیاسهای حیوانی خوب و بدش را می‌سنجد.[16:15]
* ذی‌حجر، با مختصات ابدی، الهی و مقیاس تکلیف و وظیفه رفتار می‌کند. [17:00]
* انسان ذاتاً، مفتون و مشتاق به خیر است.«لحب الخیر لشدید». اما در تمایز خوبی از خوشی می‌لغزد.[17:50]
* تفاوت در درک خیر و شر، عامل تفاوت در نوع گزینش انسانهاست.[23:00
* وقتی پیامبر از امت می‌خواهد پا روی حیوانیتشان بگذارند، واکنش‌شان یا استکبار است یا تکذیب یا ترور .[37:10]
* نقطه عزیمت از حیوانیت به حیات، نقطه چالش انبیاست با امت.[41:30]
* شب تردیدی که به صبح انتخاب مُلک ری و قتل حسین‌بن‌علی(ع) انجامید.[55:00]
* نقطه ابهام عمر سعد، انتخاب عقوبت خداست و لحظه انتخاب قمر بنی‌هاشم، گزینش رحمت خدا.[57:00]
* انتخاب درست، قدرت تشخیص حق از باطل می‌خواهد که تنها از باطن زلال بر‌می‌آید.[1:01:34]
* عمار، باطن زلالی که حق برایش آشکار بود و امام زمانش در فقدان او بر محاسن می‌زد.[1:02:15]
* حکایت بی‌بی شطیطه و ضمیر پاکی که حق را شناخت.[1:05:40]
* روایاتی از بزنگاه انتخاب عمرسعد میان حکومت مُلک ری و قتل ابا‌عبدالله‌الحسین(ع)[1:08:05]
* روضه؛ عزیزانی که در کربلا ذلیل شدند..کودکانی که بدون شِکوِه و شکایت پای هزینه کربلا ایستادند و تازیانه، اسارت، گرسنگی و آوارگی را به جان خریدند..[1:22:40]

عنوان آهنگ

عنوان آلبوم

00:00:00
/
00:00:00