برخی نکات مطرح شده در این جلسه

تصوّرِ افراط گونه ی قداست ، درباره ی قرآن بین عموم مردم وجود دارد که می گویند این کتاب آنقدر مقدس است که هرکسی نه ، می تواند آن را بخواند و نه ، می تواند آن را بفهمد!
در حالی که این کتاب نامش ” قرآن “است ، قرآن مصدر است و معنای آن ” خواندن ” است!
کتابی برای انسان نازل شده و نام این کتاب “خواندن ” است ، حال این کتاب را برداری و تبرک کنی و مدام فقط ببوسی ، بی معنی ست.
خداوند متعال در سوره مبارکه ص می فرمایند: کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ …(ص:۲۹)
من این قرآن را فرستادم تا همه تدبر کنید در این آیات.
آیت الله جوادی آملی در کلاس تفسیر به آیه آخر سوره کهف که رسیده بودند ، می فرمودند این آیه بین عموم مردم به این مشهور است که اگر شب بخوانی هر ساعتی بخواهی بیدار می شوی.
ملائکه ای هستند در تصرف این آیه که اگر کسی با انگیزه خالص این آیات را بخواند او را بیدار میکنند.
حضرت استاد تعبیرشان برای این موضوع جالب بود ، ایشان فرمودند: قرار نیست قرآن کار ساعت زنگ دار را انجام بدهد ،شما می خواهید بیدار بشوید بروید یک ساعت بخرید ،آیه برای این است که خودتان را بیدار کند !
نهایت استفاده آیات بین مردم آنقدر ساده و پیش پا افتاده شده که کدام آیه خون دماغ را بند می آورد و کدام آیه سردرد را خوب می کند ، کدام سوره بخت را باز می کند و…
متاسفانه در ارتباط با قرآن فرهنگ ما ضعیف است و حتی نمی دانیم چطور از این قرآن برای دعوت کفار به دین استفاده کنیم.
عمدا مشکلات ما در ارتباط با کفار این است که ما انفعالی هستیم ، منتظر می مانیم آنها نظر یا شبهه ای بیان کنند بعد ما جواب می دهیم ، متاسفانه در ارتباط با وهابیت هم وضع همین است!
باید بدانیم که شیعه نباید پاسخ گو باشد ، شیعه باید سوال کننده باشد ، شیعه باید سایر ادیان را به چالش بکشد ، آنها هستند که در معرض اتهام و زیر سوال اند.
خودِ قرآن می فرماید کفار را به چالش بکشید ، قرآن را به آنها بدهید و بخواهید در آن تدبر کنند.
أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن… (نساء:۸۲)
مرحوم علامه طباطبایی در جلد پنج المیزان می فرماید که قرآن به پیغمبر می گوید برو به کفار بگو : أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا(نساء:۸۲)
قرآن را بده بخوانند و وقتی خواندند آنها را به چالش بکش ! از آنها سوال بپرس !
قرآن ، دست برترش همین است ، می گوید آیات را خواندی؟ حالا یک آیه مثل این بیاور! یا ثابت کن این کلام از جانب غیر خداوند است!
متاسفانه ما از موضع پایین تر به کفار نگاه می کنیم و دائم در مسائل مختلف خودمان را برای آنها توضیح می دهیم ، در حالی که نگاه قرآن به کفار ، نگاه به چالش کشیدن است ، قرآن حتی کفار را هم سفارش به تدبر می کند.
مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند که این نشان می دهد ، فهم قرآن در یک لایه هایی آنقدر شفاف ، واضح و روشن است که حتی برای کفار هم قابل دسترس است.
اینجا ست که روشن می شود ، تدبر، کلید فهم مهندسی قرآن است.
مرحوم علامه طباطبایی می فرمودند که:
تدبر در قرآن یعنی آیات را با همدیگر جفت کنید.
قرآن اینطور است که آیاتش همه با هم ارتباط دارند.
از همین ارتباط برقرار کردن ها مرحوم علامه طباطبایی ، سوالی تاریخی که بیش از ۱۴قرن مسلمین در جوابش مانده بودند را حل کرد.
ایشان از آیات قرآن استنباط کردند که آزر پدر حضرت ابراهیم نبوده ، این در حالی است که در قرآن آمد: وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ ِلأَبیهِ آزَرَ.. (انعام:۷۴)
ایشان میگویند یک ” أَب ” داریم و یک “والد ” داریم.
أَب و والد با هم فرق می کنند. بعد آیاتش را می آورد. یک آیه از سوره مبارکه توبه و یک آیه هم از سوره مبارکه ابراهیم کنار هم می گذارند و ثابت می کنند که آزر أب ابراهیم بوده اما والد ابراهیم نبوده.
رسیدن به این مرحله از تدبر ، قرائت مستمر و فراوان قرآن و لطافت روح می خواهد. اعجاز قرآن این است که اگر لایه ای از آن برای شما باز شود و به آن عمل کنید ، لایه های بعدی را هم در اختیار شما قرار می دهد

متن جلسه

تصوّرِ افراط گونه ی قداست ، درباره ی قرآن بین عموم مردم وجود دارد که می گویند این کتاب آنقدر مقدس است که هرکسی نه ، می تواند آن را بخواند و نه ، می تواند آن را بفهمد!
در حالی که این کتاب نامش ” قرآن “است ، قرآن مصدر است و معنای آن ” خواندن ” است!
کتابی برای انسان نازل شده و نام این کتاب “خواندن ” است ، حال این کتاب را برداری و تبرک کنی و مدام فقط ببوسی ، بی معنی ست.
خداوند متعال در سوره مبارکه ص می فرمایند: کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ …(ص:۲۹)
من این قرآن را فرستادم تا همه تدبر کنید در این آیات.
آیت الله جوادی آملی در کلاس تفسیر به آیه آخر سوره کهف که رسیده بودند ، می فرمودند این آیه بین عموم مردم به این مشهور است که اگر شب بخوانی هر ساعتی بخواهی بیدار می شوی.
ملائکه ای هستند در تصرف این آیه که اگر کسی با انگیزه خالص این آیات را بخواند او را بیدار میکنند.
حضرت استاد تعبیرشان برای این موضوع جالب بود ، ایشان فرمودند: قرار نیست قرآن کار ساعت زنگ دار را انجام بدهد ،شما می خواهید بیدار بشوید بروید یک ساعت بخرید ،آیه برای این است که خودتان را بیدار کند !
نهایت استفاده آیات بین مردم آنقدر ساده و پیش پا افتاده شده که کدام آیه خون دماغ را بند می آورد و کدام آیه سردرد را خوب می کند ، کدام سوره بخت را باز می کند و…
متاسفانه در ارتباط با قرآن فرهنگ ما ضعیف است و حتی نمی دانیم چطور از این قرآن برای دعوت کفار به دین استفاده کنیم.
عمدا مشکلات ما در ارتباط با کفار این است که ما انفعالی هستیم ، منتظر می مانیم آنها نظر یا شبهه ای بیان کنند بعد ما جواب می دهیم ، متاسفانه در ارتباط با وهابیت هم وضع همین است!
باید بدانیم که شیعه نباید پاسخ گو باشد ، شیعه باید سوال کننده باشد ، شیعه باید سایر ادیان را به چالش بکشد ، آنها هستند که در معرض اتهام و زیر سوال اند.
خودِ قرآن می فرماید کفار را به چالش بکشید ، قرآن را به آنها بدهید و بخواهید در آن تدبر کنند.
أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن… (نساء:۸۲)
مرحوم علامه طباطبایی در جلد پنج المیزان می فرماید که قرآن به پیغمبر می گوید برو به کفار بگو : أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا(نساء:۸۲)
قرآن را بده بخوانند و وقتی خواندند آنها را به چالش بکش ! از آنها سوال بپرس !
قرآن ، دست برترش همین است ، می گوید آیات را خواندی؟ حالا یک آیه مثل این بیاور! یا ثابت کن این کلام از جانب غیر خداوند است!
متاسفانه ما از موضع پایین تر به کفار نگاه می کنیم و دائم در مسائل مختلف خودمان را برای آنها توضیح می دهیم ، در حالی که نگاه قرآن به کفار ، نگاه به چالش کشیدن است ، قرآن حتی کفار را هم سفارش به تدبر می کند.
مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند که این نشان می دهد ، فهم قرآن در یک لایه هایی آنقدر شفاف ، واضح و روشن است که حتی برای کفار هم قابل دسترس است.
اینجا ست که روشن می شود ، تدبر، کلید فهم مهندسی قرآن است.
مرحوم علامه طباطبایی می فرمودند که:
تدبر در قرآن یعنی آیات را با همدیگر جفت کنید.
قرآن اینطور است که آیاتش همه با هم ارتباط دارند.
از همین ارتباط برقرار کردن ها مرحوم علامه طباطبایی ، سوالی تاریخی که بیش از ۱۴قرن مسلمین در جوابش مانده بودند را حل کرد.
ایشان از آیات قرآن استنباط کردند که آزر پدر حضرت ابراهیم نبوده ، این در حالی است که در قرآن آمد: وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ ِلأَبیهِ آزَرَ.. (انعام:۷۴)
ایشان میگویند یک ” أَب ” داریم و یک “والد ” داریم.
أَب و والد با هم فرق می کنند. بعد آیاتش را می آورد. یک آیه از سوره مبارکه توبه و یک آیه هم از سوره مبارکه ابراهیم کنار هم می گذارند و ثابت می کنند که آزر أب ابراهیم بوده اما والد ابراهیم نبوده.
رسیدن به این مرحله از تدبر ، قرائت مستمر و فراوان قرآن و لطافت روح می خواهد. اعجاز قرآن این است که اگر لایه ای از آن برای شما باز شود و به آن عمل کنید ، لایه های بعدی را هم در اختیار شما قرار می دهد

جلسات مرتبط

آلبوم
عنوان آهنگ

عنوان آلبوم