خطبه امیرالمؤمنین علیهالسلام در عید فطر
بر افروختگی امام صادق علیهالسلام
خیلی مراقب زبان باشیم!* قهر امام زمان
مصداقهای کمفروشی
شهادت دادن در فضای مجازی
‼ توجه: متن زیر توسط هوش مصنوعی تایپ شده است ‼
بسم الله الرحمن الرحیم.
**خطبه امیرالمومنین علیه السلام در عید فطر**
امیرالمومنین علیه السلام در عید فطر خطبهای ایراد فرمودند. الا اَن قال، بخشی از خطبه این است: «اَطیعُ اللهَ فِی مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ»؛ در آن چیزهایی که خدا شما را نهی کرده، خدا را اطاعت کنید؛ در منهیات، در محرمات.
**«مَن قذف المحصنه»**
محصنه را قذف نکنید؛ یعنی خانمی که شوهر دارد و پاکدامن است، به او نسبت دامنآلودگی ندهید. مشخص است، محصنه. یکی از چیزهایی که باید اطاعت کرد یا در مورد زنهای دیگر، گاهی خدای نکرده بعضی وقتها دیده میشود، بعضیها در مورد کسانی که حجابشان به نحو کامل نیست و اینها، با تعابیر خیلی تند و رکیکی صحبت میکنند که مثلاً اینها را میبرند هموزن بعضی زنهای خیابانی و اینها میکنند و تعابیر این شکلی به کار میبرند. این هم شلاق دارد. همسر خودش که این هم متأسفانه زیاد است، با زنش دعوایش میشود و فلان تعبیر تندی که فلان کلمه چهار حرفی را مثلاً برای همسرش به کار میبرد که این شلاق دارد؛ نسبت اینجوری دادن، نسبت فحشا دادن به همسر. و الان که دیگر متأسفانه چیزی که بین جوانان و نوجوانان رایج است، همین کلمهای را که عرض کردم، میآورد با پیشوند مادر و خواهر، «همسر مادر فلان» و «خواهر فلان». و این دیگر خیلی بد است؛ مادر طرف هم قذف محسنه است، هم تهمت، هم ایذاء مؤمن؛ مؤمن را اذیت کردن. و چندین گناه با هم است؛ نسبتهای این شکلی دادن. خیلی باید دقت کرد.
امام صادق علیه السلام با یکی از اصحابشان در بازار کفشفروشها میرفتند. شاید شنیده باشیم در فواصل مختلف. دیدند که این همراه امام صادق که از کسانی بود که معمولاً با حضرت بود، یک خادم هندی داشت. «فاعله»؛ یعنی گشتش، پیدایش نکرد، عصبانی شد. داد زد: «مادر فلان کجا بودی؟» حضرت برافروخته شدند و صحبت کردند. گفت: «آقا! اینها مال اون مناطق اونورند، اینها ازدواج مجدد، ازدواج مثل ما ندارند. به قول امروزیها، به قول امروزیها که نه، به قول دیروزیها، به قول قدیمیها میگویند تخم بسم الله نیستند اینها، اینجوریند. بابا اینها مال فلان منطقهاند، اینها اصلاً حلال و حرام توشان نیست. دقت این شکلی نیست. «کل قوم نکاحٌ»؛ هر طایفهای نکاح خودش را دارد و خدا امضا کرده. آنها مدل خودشان ازدواج میکنند. درست است ازدواجشان امضای اسلامی ندارد؛ یعنی مسلمان اگر اینجوری ازدواج بکند، ازدواجش باطل است. ولی مدل خودشان که امضا شده؛ یعنی حلالزادهاند. لااقل بچههایشان. به تعبیر روایت این است که دیگر حضرت آنجا باهاش اخم کردند و قهر کردند و دیگر تا آخر او در کنار امام صادق علیه السلام دیده نشد. برای یک کلمه این شکلی، دیگر امام معصوم با او قهر کرد، رفت، رابطه قطع شد. خیلی نکته مهمی است. و حالا میرویم هی اینور و آنور دنبال اولیای خدا. یکی بیاید به ما بگوید که کجا، کی و چیکار کردیم و یک نگاه به من بکن و خودت یک نگاه به خودت بکن. همین که میشنویم، در این جهاد با نفس از اولش، دویست و خوردهای جلسه فکر کنم تا حالا پیش آمده، طی این چندین سال که پلوش پایانش هشت سال تقریباً میشود، در این سالها این بحث بوده. و تکتک نگاه کنیم به خودمان نگاه کنیم. بابا! دیگر امام صادقند، دیگر پیغمبرند. دیگر داریم، نداریم. چه جوری؟ همین فحشهای راحتی که این فضای مجازی که خدا ریشهاش را بسوزاند، چی بگویم؟! فضای مجازی که فاجعه است، افتضاح. توهینها و نسبتها، مذهبی و غیرمذهبی. غیرمذهبی که خب توقع نمیرود ازشان. مذهبیها ماشالا بعضی وقتها خیلیهایشان دستکمی ندارند در آباد کردن آبا و اجداد طرف مقابلشان و راحت یکی را خراب میکنند، یکی را اینوری میکنند، یکی آنوری میکنند. خیلی باید دقت کرد. این قذف محسنه گناه بسیار بزرگی است و اینجوری امام زمان به آدم قهر میکنند، رابطه قطع میشود. ولی خدا اگر میخواهیم ولی خدا یا امام زمان و قهر و لی خدا و بههمریختن زندگی آدم، چوبهایی که میخورد، همین فحشهایی است که راحت مثل نقلونبات در مغازه و تو دانشگاه و سر کلاس و مدرسه و آموزشگاه و اینور و آنور به استادت فحش میدهند و به این همکلاسی و به او.
**«و اتیان الفاحشه»**
دومی که میفرمایند: کار زشت. حالا فاحشه اینجا وقتی گفته میشود، ما در فارسی فاحشه به زن خراب میگوییم. این فاحشه که در روایاتمان هست، یعنی کار بد، که این کار بد خصوصاً منظور زناست. چون قرآن هم زنا را ازش تعبیر به فاحشه میکند. پس هم به کسی دیگری این نسبت را آدم ندهد، نسبت دامنآلوده را، هم خودش دامنش آلوده نشود.
**«اتیان الفاحشه» و «شرب الخمر»**
سومین امری که نهی شده شرب خمر است. خب، شراب هم وضعش مشخص است و روایات فراوانی در موردش هست و دیگر از واضحات است برای یک مسلمان که چقدر این کار بد است. قرآن فرمود که «انّما الخمر رجسٌ من عمل الشیطان»؛ از کثافتکاریهای شیطان است. باعث میشود که بین شماها عداوت و بغضا بیفتد، دشمنی میآورد.
**«وبخس المکیال»**
مکیال اینکه باهاش کیل میکنند، پیمانههایی که لابد دیدید؛ مثلاً نخود و لوبیا میخرید، عدس میخریم، پیمانه را میزنند. به آن میگویند کیلکار، میگویند مکیال. کیل کردن، ابزار کیل، و مَکیل آنی است که عدس و اینها با آن وزن میشود. این را وقتی کم بکشی، کم بگذاری و ترازوت را خلاصه میزان نکنی. یک کیلو الان که ماشالا میبینیم دیگر این اجناس و اقلامی که فروخته میشود، هی هوای تویش را بیشتر میکنند و دیگر کمکم میرسد به یک دانه تویش. قیمتش هم کم نمیشود، فقط هوایش بیشتر میشود. همه چیز گران. این همینجور به همان قیمت مانده، مثلاً عجیب هم هست! نه، آن هوایش بیشتر میشود. کمفروشی است دیگر؛ از جنس و آن وزنی که باید بدهی و میدهی و گرانتر! اگر لازم بدانی دیگر از این خودروی ملی گرفته بود و وسایل این شکلی. همه جا دیگر، همه، همهجای مختلف این مبتلاست و همهجا داریم کم بنیهای میبینیم. یک قطعهای را باید بیندازی، این قطعه چقدر هزینه؟ یک چیز درست نمیاندازد. پدری از یکی در میآورد بعداً. کم گذاشتن، بخس، کم گذاشتن، سبک گرفتن این ترازو را، همان کمفروشی خودمان. این نهی شده. پیامبر نهی کردهاند و بعد خدا را اطاعت کن، خدا نهی کرده است.
**«شهاده الزور»**
شهادت دادن به چیزی که ناحق است. میگویم فلانی هم شاهد است. حالا این قدیم در دادگاه بود و میآمدند، کسی را میآوردند، میآمد شهادت میداد که فلانی فلان کار را کردی و فلان کار را نکردی. یک نوع شهادت است، شهادت دادگاهی که الان هم داریم. پول میگیرند، جلوی در دادگاه میآیند شهادت میدهند. مشاهده باید عادل باشد. خب در طلاق همینجور از جلوی در برمیدارند شهادت میدهند و شرط طلاق هم شهادت است. خدا میداند چقدر طلاقهای ما این شکلی مشکل دارد و بعداً نطفههای حرامی به وجود میآید. تو، طرف اصلاً طلاقش منعقد نشده، رفته زن یکی دیگر شده که شاهد جلوی در. شاهد هم باید عادل باشد. خب طبق نظر اکثر مراجع مثلاً تراشیدن صورت این از عدالت ساقط میکند انسان را. اکثر این شاهدانی که در دادگاه میبینی که اینجوری است و از این قبیل مسائل مختلفی که از عدالت طرف خارج میکند و اینکه اصلاً طرف کارش این است که جلوی در دادگاه میایستد، پول میگیرد، شهادت میدهد که دیگر خودش فِسق است. دیگر، میگوید دیگر به وضوح فسق است و این به وضوح شاهدش شاهدی که شهادتش مشکل دارد و به وضوح این طلاق مشکلدار میشود، طلاق منعقد نمیشود. دیگر این مسائل دقت نمیشود و آسیبهایش در جامعه دیده میشود. شهادت زور، شهادت دادن به ناحق. حالا یک وقت دادگاهی است، یک وقت هم به صورت کلان من و شما هم که میآییم لایک میکنیم یک مطلب ناحقی را، این هم شاهد شدن است برایش دیگر. ما هم داریم شهادت میدهیم به درستی. لایک هم یک جور شهادت دادن به درستی یک حرف است دیگر. و طرف این را به عنوان صحت نظر خودش به حساب میآورد، میگوید این همه آدم به حرف من صحت گذاشتند. این هم میشود شهادت زور. اقسام فراوانی دارد شهادت زور، شهادت باطل و اینها گناه است، گناه کبیره هم هست اینها. قبلاً خوانده.
**والفرار من الزحف**
آخریاش هم فرار از میدان جنگ. روبهرو شدن با دشمن در عرصههای مختلف: از نبرد نظامی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی. هر که میدان را خالی کند، عرصه رسانهای میدان خالی کند، جوری باشد که دشمن برایش فضا فراهم بشود برای پیشروی، میشود فرار از زحف. هم جزو گناهان کبیره است، هم آسیبهای جدی دارد برای جامعه که خب مشخص است. برای فرد هم آسیبهای جدی دارد که در قرآن هم به این بحث اشاره شده و فرمود که مگر اینکه متحیز باشید و دنبال این باشید که آرایش نظامیتان را عوض کنید، «متحیزاً لقتال» باشید یا دارید میروید به یک گروه دیگری بپیوندید قویتر، بیایند با دشمن بجنگید، «متحرفاً لقتال»، یا میخواهید آرایشتان را عوض کنید. این جور عقبنشینی اشکال ندارد یا میخواهیم بپیوندیم به یک گروه دیگر با قوت بیشتری. وگرنه هر مدل عقبنشینی در نگاه خدای متعال، خیلی «مغضوب علیهم» میشوید. همین که هی در نمازها هی میگویی مغضوب علیهم نشویم، آنجا خدا غضب میکند. اینها که میدان را خالی میکنند، در میروند این شکلی.
خدا انشاءالله همه ما را نجات بدهد و ولایت حق تعالی اهل عمل به این معارف باشیم انشاءالله. الحمدلله رب العالمین.
در حال بارگذاری نظرات...