ادامه روایت ۲۴ خصلتی که برای امت پیامبر کراهت دارد
‼ توجه: متن زیر توسط هوش مصنوعی تایپ شده است ‼
بسم الله الرحمن الرحیم. «و کُرِه الغُسل تحت السماء بغیر مئزر و کُرِهت المجامعة تحت السماء و کُرِه دخول الأنهار إلّا بمئزر.»
در ادامه این ۲۴ خصلت مکروه برای امت، یکی دیگر از ویژگیهایی که مطرح میشود، غسل زیر آسمان بدون لنگ است. این را هم میتوان فهمید که کراهت دارد؛ یعنی جایی باشد که انسان را کسی نمیبیند و قاعدتاً این است، چون اگر کسی باشد که انسان را میبیند و لنگ نداشته باشد، خب آن وضعش روشن و حرمتش مشخص است. قطعاً منظور جایی است که کسی انسان را نمیبیند؛ مثلاً تنهایی یا محارم او آنجا حضور دارند و بدن انسان را نگاه میکنند. اینجا اگر آدم زیر آسمان غسل میکند، بدون لنگ بودن آن کراهت دارد.
خب طبعاً یک بخشش برمیگردد به حیای انسان که در یک فضای سَرباز، وقتی حضور دارد، رعایت کند. یک وقتی انسان در فضای محیط بسته و تنهاست، آنجا حالا مثلاً میخواهد بهنحو کامل عریان شود، اینها بحث دیگری است؛ ولی یک وقت هست که انسان در یک محیط باز است و اینجا عریان شدنش خب خیلی با حیای انسان تناسب ندارد، ولو دور و برش هم خلوت و کسی نیست. این نکته اول.
نکته دوم هم این است که بههرحال آثار زیر و ملکوتی دارد در زیر آسمان و مثلاً در دریا و اینها. در روایات هم داریم که اینها هر کدام اهلی دارد؛ در دریا اهلی دارد، در آسمان اهلی دارد. خب مثلاً گاهی جنیان هستند در رفتوآمد و اینها. گاهی این است و اینها انسان را در این وضعیت میبینند، و آثار این شکلی دارد و آثار دیگری بههرحال این بدون لنگ و بدون پوشش غسل کردن زیر آسمان، میفرماید که کراهت دارد.
بعدش دوباره در همان فضای زناشویی، نکاتی که در جلسات قبل هم به آن پرداخته شد، در این روایت باز به آن آداب اشاره میشود. میفرماید مجامعت زیر آسمان کراهت دارد. رابطه زناشویی زن و شوهر زیر آسمان هم همین است دیگر؛ یعنی اگر فضای شخصی حالا مثلاً توی باغی است، توی یک محیط این شکلی است و انسان خودش را در یک فضای امنی میبیند، خودش و همسرش را و میداند که کسی آنجا رفتوآمد ندارد یا دید ندارد، ولی بههرحال زیر آسمان است و اینجا زیر آسمان بودن و اینها باعث میشود که کراهت داشته باشد و بهتر این است که در یک محیط بسته و سَربسته و خصوصی و محرمانه این اتفاق رقم بخورد. به همان دلایلی که برخیاش عرض شد در بخش قبلی و دلایل دیگری که ما بسیاریاش را نمیدانیم و واقف به آن نیستیم.
بههرحال اسراری در اینها نهفته است و قطعاً از حیث ملکوتی آثاری دارد، جنبههایی دارد این مجامعت، جمع شدن این زن و شوهر، مقاربت و یکی شدن، این رفتار یک رفتار سری و محرمانه و مخفیانه است. لذا این بحث زیر آسمان، بحث مفصلی است. مثلاً در مورد ادعیه و توسلات هم داریم؛ مثلاً نماز استغاثه را گفتند زیر آسمان بخوان یا بعضی از کارها سفارش شده زیر آسمان. مثلاً استغفار زیر آسمان، آثار فوقالعادهای دارد. سلام دادن به اهلبیت در زیارت از راه دور، گفتند که زیر آسمان باشد. خب یعنی اینکه جایی که سقف نباشد آثاری دارد، آثار ملکوتی خاصی دارد. ما به ظاهر برای ما فرقی نمیکند اینجا سقف باشد یا نباشد، ولی از جهت ملکوتی خود سقف، حضور سقف، بودن سقف آثاری دارد، حیثیت و جایگاهی دارد. نبودن سقف آثار و حیثیت دیگری دارد. لذا بعضی چیزها زیر سقف سفارش شده و در فضای محرمانه و خصوصی، بعضی چیزها زیر آسمان گفته شده است. عرض کردم نماز استغاثه و اینها مثلاً زیر آسمان جزو اعمالش است. چرا باید زیر آسمان باشد؟ به دلیل حاجت و آثار ملکوتی خاصی که دارد. برای همین این دو تا را هم مورد خطاب قرار دادن که اگر زیر آسمان است، به این نحو انجام نشود؛ غسل بدون لنگ نباشد و مجامعت زیر آسمان نباشد، زیر سقفی باشد و در پوشش و سِتری باشد و خدای متعال دوست دارد اینجا، زیر آسمان، سَتاریتی در بنده دیده شود و بدون سِتر نباشد.
یک انسان در زیر آسمان، برای این کارها، برای نماز باران و اینها مثلاً گفتند زیر آسمان بیاید عمامهاش را بردارد، این مثلاً یا مثلاً عباش را برعکس کند، بعد مثلاً دستها را به چه شکلی زیر آسمان بگیرند؟ اینها آدابی است و آثاری دارد. داستان معروف هم هست دیگر که آن پزشکی که دوران امام عسکری علیه السلام دست به سمت آسمان بلند میکرد و باران میآمد. پزشک نبود، ادعای نبوت داشت. شاید پزشک هم بود، حالا خاطرم دقیق نیست. ادعای نبوت و خیلی هم تابع پیدا کرده بود. تا دست به سمت آسمان بلند میکند، ابرها جمع میشود و باران میآید. امام عسکری علیه السلام در آن جلسه حضور پیدا میکنند، در مجلس، و این "دستاورد" را نفی میکنند و گفتند زیر آسمان دستش را گرفتند، فرمودند که این استخوان یکی از انبیای الهی است که تو در دست میگیری و این جزو قواعد عالََم است که اگر استخوانی از استخوانهای انبیای الهی با این حالت رو به آسمان گرفته شود، آسمان میبارد. آن شخص هم تعجب کرد و رسوا شد.
خب این از قواعد عجیب خداست. امام عسکری علیه السلام فرمودند نشان میدهد که آسمان واکنشهای این شکلی دارد، خدای متعال این آثار را قرار داده که اگر شما در این حالت، به این وضعیت، دست به سمت آسمان بلند کنی، این اثر را دارد، آسمان همچون واکنشی از خودش نشان میدهد. آسمان هم موجود زندهای است، موجود باشعوری است. آیه قرآن هم داریم که برای برخی گریه میکند: "بَکت علیهم السماوات و الأرض" (آسمانها و زمین بر آنان گریه کردند). آسمانها گریه میکنند، زمین گریه میکند. آسمانها خودشان موجودات باشعور و باادراکی هستند و این ستاریت را خدای متعال خواسته که در زیر آسمان لحاظ شود در این کارها، در این کارهای فردی و شخصی که جنبه حیا در آن مطرح است: یکی غسل دادن و شستن بدن از این آلودگیها و از آن خَبَث باطنی در آمدن، و یکی هم مجامعت با همسر که یک عمل محرمانه و سری است و باید آن جنبه سِرّ قضیه در این دو عمل حفظ شود و باید انسان حافظ اسرار الهی باشد. این حفظ اسرار هر جایی به نحو خودش است. یک بخشی از حفظ اسرار به همین است که انسان این سر را در معرض آسمان قرار ندهد، سِتر و پوشش برایش داشته باشد، بپوشاند. نکتهای است که حالا در اینجا مطرح شد تا انشاءالله ادامه روایت را باز بخوانیم.
الحمدلله رب...
در حال بارگذاری نظرات...